V4 insug special på Tradera

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 insug special på Tradera

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-30 21:16.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23774

    mellow yellow
    Deltagare

    Med risk för att det redan finns en tråd!

    Gissar att det är fler än jag som tittat på detta insug

    http://www.tradera.com/Dubbla-Weber-samt-insug-Saab-v4-auktion_301910_129666857

    Har inte min XP manual i närheten men har för mig att denna typ av insug har funnits i ett Saab respektive Ford utförande.

    Kanske är det någon som känner till om det är typat respektive vilken bygghöjd det har jämfört med dubbelports installationer.

    Givetvis är det alltid intressant med en historisk tillbakablick

    Auktionen slutar inom 22h så låt oss se om vi kan få lite rörelse i musselbanken 😉

    Säljaren är inte trim intresserad 😮

    #171094

    rallysaaben
    Deltagare

    Nja, båda är till saab, men det finns två versioner, ett för solexförgasare, och ett för weber, solex/weber har olika bultdelning på förgasarfoten.

    Bygghöjden är nog i princip lika, jag kan inte kolla detta då jag sålde mitt i höstas, någon annan kanske har info om det?

    Det är klassat i rally.

    #171096

    saabteddan
    Deltagare

    Jag har ett sådant insug bestyckat med två solxförgasare. Om jag förstått historien rätt så var dessa insug/förgasare homlogiserade på tiden det begav och användes i saabs fabriksbilar, alltså ssr-prylar. Skulle vara kula att vet under vilken period de användes. Borde vara från ca -68 eller -69???

    Har ej mätt höjden. men vid en snabb okulär inspektion så är nog bygghöjden ungefär som på tvåportsinsugen som satt som standard från 1977b.

    Har hört att motorn inte blir lika vridstark med dessa som med korset men att den blir lite rappare och varvvilligare istället. Alltså bara vad jag hört, någon som kan mer om detta?

    #171100

    fredrik
    Deltagare

    Dessa insug ska även få plats under huvarna på Sonetter…..

    Weber kom efter solexarna & webrarna är lättare att bestycka samt har lite bättre reservdels situation än Solex som det är mycket svårfunna delar till.

    Det som är fränt med Solexarna är att de är mycket lätta. Riktiga race förgasare.

    Det är korta insug så varvvilligheten är bra med vridet sämre.

    Det råder olika bud om detta & Saab själva säger 69 & ibland 1970 men jag vet flera som säger sig ha sett dessa redan sent 1968.
    En kompis Diskuterade detta med Peter Bäckström eftersom han ville använda det i klassen 1966-69 & Peter hävdade då att det kom först 1970. Han blev då så besviken att rallybilen står hemma i garaget & är ej använd efter detta.

    /Fredrik

    #171135

    rallysaaben
    Deltagare

    Det finns de som hävdar att korsinsuget kom redan 68-69, och då var väl inte detta insug lika intressant längre, så det måste väl ha använts en kort period före korset då? Från 1970 användes korset, iallafall om man tittar i gamla tidningar.

    #171136

    mellow yellow
    Deltagare

    Priset blev ju +10.000kr vilket kanske inte var så farligt med tanke på att weber förgasarna ingick.

    Intressant diskussion ovan!

    En fråga eftersom att denna typ av insug är av typen en förgasare två cylindrar… (om jag nu uppfattade konstruktionen korrekt från Tradera bilderna)
    finns det någon risk för att motorn blir ”sned” belastad? Synken av flödena mellan förgasarna måste väl vara ganska kritiskt? Fanns/finns samma problem med korset?

    Inser att jag kan var på djupt vatten men var tvungen att fråga :blush:

    #171138

    rallysaaben
    Deltagare

    Jag har en känsla av att det är lättare att få detta insug bra synkat eftersom det är så kort mellan förgasarna,
    om du kollar på min avatarbild så ser du hur ett vanligt länkage på korsinsuget ser ut, detta länkage är svårare att få till en bra synkning på, endera blir det synkat på lågvarv eller högvarv, det går inte att få bra synkat i hela registret+ då motorn och insuget blir varmt ändras längden på insugningsrören och då ändras också synkningen, det finns bättre sätt att länka ihop 45orna på korset än den jag+ många andra använder.

    #171182

    jonas kullgren
    Deltagare

    Hej!

    Jag kör med detta insug på min sonett V4.
    Webrarna jag använder är 40 DCNF.(Finns ju även 42 och 44)((mindre oxo 36 38))
    De funkar enligt vad jag tycker kanon bra.
    Beror givetvis på att jag varvar en hel del max effekt ligger ju vid 7250 rpm.
    Väldigt lätt att byta munstycken oxo.
    Dock är väl DCOE ännu lättare att byta på.(45)
    Jag har labbat en hel del med huvud,luft och emulsionsmunstycken.
    (Även venturit)
    För att försöka pricka lambda 0,86.
    Detta är ju inte helt enkelt betydligt lättare med ett insprut.
    Så det blir en gyllene medelväg beroende på vilket varvtalsområde du kör mest i.
    Sned belastning fattar jag inte riktig vad du menar för varje cylinder får ju sin kanal och sitt spjäll, oberoende av de andra cylindrarna.
    Det som är speciellt är ju att alla kanallängder blir olika.
    Om man tittar från insugningsventil och bakåt till atmosfär.
    Detta har ju med topplockens samt insugningsröret utseende att göra.
    Mvh
    Jonas

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng