V4 rally

  • Författare
    Inlägg
    • januari 14, 2008 at 17:36 #17324

      Min sønn Peter og jeg kjøpte i fjor vinter en Rally-V4 som gikk “åt skogen ” i Finnskograllyet tidlig på 90-tallet, og som så ble parkert bak en låve.

      ]

      Må nok i jiggen denne her.


      Ser litt bedre ut fra denne vinkelen.


      Buret ser heldigvis ut til å være uskadet.

      Begynte i går med skru løs motoren. (Hadde så klart ikke med 16mm fastnøkkel, så vi fikk ikke løs avgassystemet fra motoren…)

      Motoren skal tas fra hverandre, og gjennomgås helt.

      Står i vognpapirene at det er en 1700cc med Weber 40DFI-2 og R2 ENEM kamaxel. Std B lättat svänghjul og forstereket koppling. 74 Kw/100 HK
      Vxl-låda:6:35 Spec 1 med Saabs lamelldiff.

      Motoren er bygget i desember 1986 av firmaet Speedess. Dette firma har jeg ikke klart å finne noen opplysninger om. Noen som har kjennskap til dette, og hvor det evt. befinner seg?

      Bilen er tatt inn fra Sverige, og hadde da reg. nr BKZ-177. Den har hatt karosseriskifte i Norge, og er i dag reg. som en 1975 modell. Opprinnelig 1969 modell.

      Har tenkt i første omgang å sette den i topp teknisk stand, og la chassiet ha sitt nåværende patina.

      Been a Saab owner since 1987.
      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

      Today I have:
      1960 93F
      1967 96 Monte Carlo 850
      1975 96 V4
      1989 900i 8V 5 dørs
      1992 900S 5 dørs
      2009 9-3 SC tid

        februari 2, 2008 at 11:38 #117857

        “Motoren er bygget i desember 1986 av firmaet [font:Arial Black][color:#33FF33]Speedess[/color][/font]. Dette firma har jeg ikke klart å finne noen opplysninger om. Noen som har kjennskap til dette, og hvor det evt. befinner seg?

        Ingen som har kjennskap til dette firmaet? :confused:

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          februari 6, 2008 at 18:18 #118012

          Tufft!
          Jag hoppas det kommer gå bra med denna bilen:)

          Men synd att inte bilderna går att förstora..

            oktober 25, 2008 at 05:50 #129356

            Dessverre vært stillstand her pga husbygge.

            Men motor er demontert og gjennomgått, og er klar for å settes sammen.

            Ser veldig bra ut, uten synlig slitasje. Antakelig gått lite etter forrige overhaling.
            Byttet vannpumpe og alle tetninger / pakninger.

            doble fjærer

            I tillegg er Halda innkjøpt 🙂

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

              januari 21, 2009 at 18:18 #134142

              Da er motoren snart satt sammen.

              Her ett bilde av mellomstykket til forgasseren.
              Det er åpnet opp kanalene, og sveiset igjen det ene inn-/uttaket.
              Hvilket syfte har disse kanalene opprinnelig?

              Been a Saab owner since 1987.
              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

              Today I have:
              1960 93F
              1967 96 Monte Carlo 850
              1975 96 V4
              1989 900i 8V 5 dørs
              1992 900S 5 dørs
              2009 9-3 SC tid

                januari 21, 2009 at 19:08 #134148
                Morten Strandmoe wrote:
                Hvilket syfte har disse kanalene opprinnelig?

                Kanalerna ska väl dels leda luft till bromsservon, dels leda vevhusgaser från ventilkåpan tillbaka ned i förbränningsrummen. Mellanplattan hör till en tvåstegsförgasare där spjällen öppnar olika vid olika gaspådrag, eller? Kanske är kanalerna ett sätt att fördela vevhusgaser resp servoluft lika oavsett vilket spjäll som är öppet och hur mycket de är öppna.

                  januari 21, 2009 at 19:56 #134150
                  Mats A wrote:
                  Kanalerna ska väl dels leda luft till bromsservon, dels leda vevhusgaser från ventilkåpan tillbaka ned i förbränningsrummen. Mellanplattan hör till en tvåstegsförgasare där spjällen öppnar olika vid olika gaspådrag, eller? Kanske är kanalerna ett sätt att fördela vevhusgaser resp servoluft lika oavsett vilket spjäll som är öppet och hur mycket de är öppna.

                  Ja, motoren er bestykket med en Weber 40 DFI-2.

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                  Today I have:
                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2009 9-3 SC tid

                    maj 19, 2010 at 18:25 #158283

                    Endelig skjedd litt her. Motor og låda er montert i testbilen, en 1974 V4 som har stått med kaputt motor i 5 år.
                    Motoren går meget bra. Uvant å kjøre med diff.brems.

                    I morgen skal den kjøres 70 mil. GSV har landstreff i Levanger, nord for Trondheim. Peter skal kjøre denne, og fruen og meg 93F’en.

                    Been a Saab owner since 1987.
                    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                    Today I have:
                    1960 93F
                    1967 96 Monte Carlo 850
                    1975 96 V4
                    1989 900i 8V 5 dørs
                    1992 900S 5 dørs
                    2009 9-3 SC tid

                      maj 19, 2010 at 18:43 #158284

                      70 mil med diffbroms i en V4….. din son kommer att få väldig träningsvärk i armarna. 🙂

                        maj 19, 2010 at 20:30 #158291
                        Vinkel4 wrote:
                        70 mil med diffbroms i en V4….. din son kommer att få väldig träningsvärk i armarna. 🙂

                        Godt han går regelmessig på treningsstudio 😀

                        Been a Saab owner since 1987.
                        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                        Today I have:
                        1960 93F
                        1967 96 Monte Carlo 850
                        1975 96 V4
                        1989 900i 8V 5 dørs
                        1992 900S 5 dørs
                        2009 9-3 SC tid

                          maj 19, 2010 at 21:27 #158297
                          Morten Strandmoe wrote:
                          Vinkel4 wrote:
                          70 mil med diffbroms i en V4….. din son kommer att få väldig träningsvärk i armarna. 🙂

                          Godt han går regelmessig på treningsstudio 😀

                          I fjor kjørte jeg 54 mil på fredagen, flere runder på bane lørdag og 54 mil hjem på søndagen. Dette med 7/38 og diffbroms :racesmile:
                          Tung i armene en stund da :tired:
                          Lykke til Peter. Neste uke kan du stille i strongman tävling 😀

                            maj 20, 2010 at 08:21 #158308

                            Dere står på, dette blir stilig! 🙂

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.