V4 rally
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / V4 rally
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / V4 rally
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2010-05-20 08:21 av eirik.
-
FörfattareInlägg
-
Min sønn Peter og jeg kjøpte i fjor vinter en Rally-V4 som gikk “åt skogen ” i Finnskograllyet tidlig på 90-tallet, og som så ble parkert bak en låve.
]
Må nok i jiggen denne her.
Ser litt bedre ut fra denne vinkelen.
Buret ser heldigvis ut til å være uskadet.Begynte i går med skru løs motoren. (Hadde så klart ikke med 16mm fastnøkkel, så vi fikk ikke løs avgassystemet fra motoren…)
Motoren skal tas fra hverandre, og gjennomgås helt.
Står i vognpapirene at det er en 1700cc med Weber 40DFI-2 og R2 ENEM kamaxel. Std B lättat svänghjul og forstereket koppling. 74 Kw/100 HK
Vxl-låda:6:35 Spec 1 med Saabs lamelldiff.Motoren er bygget i desember 1986 av firmaet Speedess. Dette firma har jeg ikke klart å finne noen opplysninger om. Noen som har kjennskap til dette, og hvor det evt. befinner seg?
Bilen er tatt inn fra Sverige, og hadde da reg. nr BKZ-177. Den har hatt karosseriskifte i Norge, og er i dag reg. som en 1975 modell. Opprinnelig 1969 modell.
Har tenkt i første omgang å sette den i topp teknisk stand, og la chassiet ha sitt nåværende patina.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid“Motoren er bygget i desember 1986 av firmaet [font:Arial Black][color:#33FF33]Speedess[/color][/font]. Dette firma har jeg ikke klart å finne noen opplysninger om. Noen som har kjennskap til dette, og hvor det evt. befinner seg?
“Ingen som har kjennskap til dette firmaet? :confused:
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidfebruari 6, 2008 at 18:18 #118012Tufft!
Jag hoppas det kommer gå bra med denna bilen:)Men synd att inte bilderna går att förstora..
Dessverre vært stillstand her pga husbygge.
Men motor er demontert og gjennomgått, og er klar for å settes sammen.
Ser veldig bra ut, uten synlig slitasje. Antakelig gått lite etter forrige overhaling.
Byttet vannpumpe og alle tetninger / pakninger.doble fjærer
I tillegg er Halda innkjøpt 🙂
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidDa er motoren snart satt sammen.
Her ett bilde av mellomstykket til forgasseren.
Det er åpnet opp kanalene, og sveiset igjen det ene inn-/uttaket.
Hvilket syfte har disse kanalene opprinnelig?Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidMorten Strandmoe wrote:Hvilket syfte har disse kanalene opprinnelig?Kanalerna ska väl dels leda luft till bromsservon, dels leda vevhusgaser från ventilkåpan tillbaka ned i förbränningsrummen. Mellanplattan hör till en tvåstegsförgasare där spjällen öppnar olika vid olika gaspådrag, eller? Kanske är kanalerna ett sätt att fördela vevhusgaser resp servoluft lika oavsett vilket spjäll som är öppet och hur mycket de är öppna.
Mats A wrote:Kanalerna ska väl dels leda luft till bromsservon, dels leda vevhusgaser från ventilkåpan tillbaka ned i förbränningsrummen. Mellanplattan hör till en tvåstegsförgasare där spjällen öppnar olika vid olika gaspådrag, eller? Kanske är kanalerna ett sätt att fördela vevhusgaser resp servoluft lika oavsett vilket spjäll som är öppet och hur mycket de är öppna.Ja, motoren er bestykket med en Weber 40 DFI-2.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidEndelig skjedd litt her. Motor og låda er montert i testbilen, en 1974 V4 som har stått med kaputt motor i 5 år.
Motoren går meget bra. Uvant å kjøre med diff.brems.
I morgen skal den kjøres 70 mil. GSV har landstreff i Levanger, nord for Trondheim. Peter skal kjøre denne, og fruen og meg 93F’en.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidVinkel4 wrote:70 mil med diffbroms i en V4….. din son kommer att få väldig träningsvärk i armarna. 🙂Godt han går regelmessig på treningsstudio 😀
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidMorten Strandmoe wrote:Vinkel4 wrote:70 mil med diffbroms i en V4….. din son kommer att få väldig träningsvärk i armarna. 🙂Godt han går regelmessig på treningsstudio 😀
I fjor kjørte jeg 54 mil på fredagen, flere runder på bane lørdag og 54 mil hjem på søndagen. Dette med 7/38 og diffbroms :racesmile:
Tung i armene en stund da :tired:
Lykke til Peter. Neste uke kan du stille i strongman tävling 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.