V4 tappar oljetryck

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 tappar oljetryck

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 tappar oljetryck

  • Författare
    Inlägg
    • januari 25, 2013 at 11:26 #7085

      Tjäna!

      Min V4 har funkat perfekt tills för nån dag sedan då oljetryckslampan började att lysa helt plötsligt, tänkte då att det var kontakten eller liknande som krånglade. Stängde av den och slog på tändningen, lampan lyste som den skulle, startade den och lampan slocknade. Efter nån minut så började lampan lysa igen! När bilen är kall så går den tills den börjar bli halvvarm då lyser lanpan igen. Inge fel på oljetyckskontakten, balansaxellagret glappar inte alls. Vad kan det vara? 🙁 Har hört att den kan tappa oljetryck om lagret är slitet men när man vickar på remskivan så glappar det ingenting. Hjälp önskas, vill få ordning på min pärla!

      Mvh Oscar

        januari 25, 2013 at 12:56 #51647

        Visst kan diverse slitage tända lampan men just det att den släcks vid omstart för att sedan tändas gör mig misstänksam på tryckgivaren. Jag hade en gång en Fiat som drev mig till vansinne på detta vis och där var det oljetryckskontakten som gett upp. Mer nyligen har frugan haft en Opel -85 som då och då på en norrlandssemester tände oljetryckslampan. Efter ett kort stopp och omstart var också den motorn som en dator med Microsoft Windows, -boota om och felen är mystiskt borta en stund. Efter en tid vande jag mig och ignorerade lampan. Så många mil som vi åkte hade motorn hunnit rasa 50 gånger om varningen varit sann.

        Jag antar att det som kan ske när en givare blir sliten är att kolven/membranet börjar läcka så att oljetrycket smiter runt på utsidan och utjämnas, Så länge givarhusets plast står emot trycket kan det vara tätt. Eftersom där normalt bara finns luft, som ju kan komprimeras, finns ingen anledning att ha ett lufthål. Den krånglande givaren i Fiaten avslöjade sig till sist med att börja pinka olja vid flatstiftanslutningen.

        Det kan förstås vara annat och mer allvarligt fel också, men jag skulle absolut börja med att byta givare efter beskrivna symptom.
        Så länge lampan håller sig släckt medan motorn snurrar borde det inte vara någon allvarlig risk för motorhaveri.

          januari 25, 2013 at 13:03 #51649

          @SaabOscar wrote:

          Tjäna!

          Min V4 har funkat perfekt tills för nån dag sedan då oljetryckslampan började att lysa helt plötsligt, tänkte då att det var kontakten eller liknande som krånglade. Stängde av den och slog på tändningen, lampan lyste som den skulle, startade den och lampan slocknade. Efter nån minut så började lampan lysa igen! När bilen är kall så går den tills den börjar bli halvvarm då lyser lanpan igen. Inge fel på oljetyckskontakten, balansaxellagret glappar inte alls. Vad kan det vara? 🙁 Har hört att den kan tappa oljetryck om lagret är slitet men när man vickar på remskivan så glappar det ingenting. Hjälp önskas, vill få ordning på min pärla!

          Mvh Oscar

          OSCAR:

          Kanske är det så, att reduceringsventilen och fjädern i oljepumpen fastnat på grund av smuts. Ett försök värt är, att pröva Triboron Motorsköljmedel och sen i motoroljan Triboron motorförstärkare.
          http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog.pdf

          Mvh Hubbe

            januari 25, 2013 at 14:02 #51655

            Dum fråga, jag vet, men du har väl kollat oljenivån?

            Pelle

              januari 25, 2013 at 14:29 #51659

              Tack för svaren alla goa gubbar! 😉 Ska pröva till att börja med att byta kontakten ikväll så får jag se om det kanske är den ändå, vore fruktansvärt skönt. Annars så ska jag kika på reduceringsventilen imorn! 🙂 Ingen dum fråga Pelle S, men olja har den. Byter den varje vår efter ca 300 mil på sommaren så den är fräsch också. Ville inte ta ut den egentilgen nu men då vinterbilen har pajat så fick jag ta ut den ändå 🙁 Skickar med en bild på pärlan också! :race

              Återkommer med svar om hur det går 😀

                januari 26, 2013 at 12:45 #51690

                HALLELULJA! :CE :CE Bytte oljetryckskontakten och lampan lyser inte mera 😀 Tack för hjälpen! Nu ska det ut å köras V4 i snön :race

                  januari 26, 2013 at 14:02 #51692

                  Hoppas den lyser när du INTE har tryck…. :wrench

                  /B


                  Bengt Åkesson
                  bengt@akesson-motorsport.se
                  Facebook

                    januari 26, 2013 at 14:53 #51694

                    Den funkar som den ska 😀

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.