V4 utan balansaxel?
- Detta ämne har 17 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-12-09 13:06 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem
I oljetråget har jag kapat ur en liten bit framtill vid packningsplanet. Sedan är det isvetsat en bit från ett oljetråg till V6. Detta för att oljetråget ska passa mot transmissionskåpan från V6.
Remskivan är fäst i vevaxeln med hjälp av en svarvad adapter. Adaptern är i sin tur fastpressad i vevaxeldrevet.
Transmissionskåpan jag använt är från en 2,8. Det hade varit bättre att använda kåpan från en äldre 2,0(?) som är mer lik V4-kåpan. Kåpan från 2,8 passar direkt även om tätytan, mot blocket, på ett ställe blir ganska smal. Man måste dock plugga igen den ena kylvätskekanalen i kåpan (gjordes i mitt fall med en frostplugg). På 2,8-motorn går kylvätskan in framtill i blocket till skillnad från en V4.
Balansaxeln kan inte sitta kvar när en transmissionskåpa från V6 är monterad. (Axeln är ”för lång”.) I min motor ”pluggades” oljekanalerna genom att balansaxellagren monterades ”fel” (vridna).
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem