Vad är det här för något??

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vad är det här för något??

  • Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-02 21:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8223
    solveslamsug
    Deltagare

    http://www.blocket.se/gavleborg/SAAB_4_T_Kaross_50788728.htm?ca=7&w=3

    En äkta SAAB V4 T kaross reggad med 1700c
    motor.

    #61333
    solveslamsug
    Deltagare

    Förr hette väl rally Tillförlitlighet, ofta förkortat ”T”. Är detta någon typ av fabriksförstärkt kaross? Fabriksbil?

    #61334
    rocdoc
    Deltagare

    Jag vill minnas att ”T” stod för Tävlingskaross,som plockades av tllverkningsbandet innan underredsbehandling odyl.
    Ev.hade dom förstärkningar och bakre uttag för avgasrör i motorrummet,men minnet kan svika det var ju 40 år sedan!!!!

    #61335
    rally
    Deltagare

    T karosserna hade ingen Isolering eller underedsmassa samt var förstärkta från fabrik.
    Vissa pratar även om tjockare golv plåt men det var det inte när jag kontrollmätte på en 72:a samt en 73:a
    Inga hål upptagna för avgasrören men det gick säkert att få det gjort med.

    /Fredrik

    #59770
    solveslamsug
    Deltagare

    Då var inne lite på rätt spår, fast jag tolkade ”T”:et fel. Är de väldigt ovanliga? Jag gissar att de är skapligt ovanliga, särskilt många kan ju inte ha gjorts, sedan lär ju många gått en säker rallydöd till mötes.

    #59765
    rocdoc
    Deltagare

    Frågan är väl hur man vet att det är en ”äkta”T-kaross.
    Förra årtusendet(1900-talet) 😕 när man försökte åka rally med dessa bilar så hade ”alla” en T-kaross. 🙄
    Ska höra med en släkting som jobbade i Nyköping på Tävlingsavdelningen när det begav sej,om han kommer ihåg vad som skiljde dom riktiga från vanliga.

    #61341
    solveslamsug
    Deltagare

    Jag har för övrigt en bekant som har en sådan kaross/tomt rullande chassie ståendes, som aldrig använts. Han körde rally med v4:a när det begav sig och använde aldrig karossen. Den saknar helt identitet, den har aldrig haft någon.

    Men att det var någon speciell T kaross visste jag inte, det taldes om ”råkarosser”, de fick aldrig underedsmassa ev. ingen identitet heller, de skulle ju användas till rally.

    #61349
    rally
    Deltagare

    Det fanns sådana karosser också. Köptes nya som ”Reservdel”. Vill Minnas att Erik Uppsäll köpte en utav de sista för runt 6000Kr 1982-83. Den var ingen T-Kaross utan en helt vanlig kaross

    Din kompis vill inte sälja sin kaross???

    /Fredrik

    #59767
    solveslamsug
    Deltagare

    @Rally wrote:

    Det fanns sådana karosser också. Köptes nya som ”Reservdel”. Vill Minnas att Erik Uppsäll köpte en utav de sista för runt 6000Kr 1982-83. Den var ingen T-Kaross utan en helt vanlig kaross

    Din kompis vill inte sälja sin kaross???

    /Fredrik

    Nu är han väl knappast min kompis, snarare en gammal rallypolare till min far. Det låter mer som en sådan kaross i så fall. Jag har ingen aning, jag vet av erfarenhet att det är en man som har vett att ta betalt. Han vet vad han har, han har fortfarande goda kontakter med Trollhättan.

    Får han vad han vill ha, så får du säkert köpa den. Jag ska lyssna med honom nästa gång vi träffs. Jag PM:ar när jag vet mer.

    #61352
    rally
    Deltagare

    Tack! Det blir fint det!

    Fredrik

    #61903
    solveslamsug
    Deltagare

    En äkta SAAB V4 T kaross reggad med 1700c
    motor.
    Privat körd!
    Säljes till högstbjudande.

    #61905
    solveslamsug
    Deltagare

    Jag kopierade annonsens innehåll, annars blir ju tråden fullständigt värdelös när annonsen försvinner.
    Verkar inte vara någon rusning, den är ju kvar än? Eller så är budgivningen i full gång

    #62037
    michelle
    Deltagare

    Jag läste i Classic Motor att Saab tillverkade cirka 100 st V4 med 1700 motorn runt 1974. Kallades visst 1,7 S. Kostade som ny cirka 30% mer än en standard. Men då ingick finesser som sportratt och varvräknare.:)
    Att den kostade så pass mycket mer berodde nog delvis på att man i princip plockade en färdig V4 från bandet , plockade ur motorn, byggde om den till 1700 och satte tillbaks den igen!
    Det här verkar vara en av dem. Synd att motorn saknas i så fall.

    Enlig min åsikt så var det en av saabs största misstag att inte göra 1700 motorn som standard i alla 96:or. 90 hk är ju perfekt i den karossen.

    #62054
    solveslamsug
    Deltagare

    Är det här verkligen en 1700 s, det tvivlar jag på? Har för mig att bilen i annonsen var reggad tidigare än så…
    … ja som jag hade för mig. Registerutdrag på bilen i annonsen.

    Tävlingskaross, råkaross, kärt barn har många namn, men någon äkta 1700 s är det inte. Jag skulle tro att den varit såld då?

    Märke: Saab Biltyp: Sedan
    Modell: V4 Färg: Ljusröd
    I trafik: 1970-02-24 Drivhjul: Tvåhjulsdriven
    Hästkrafter: 100 Hk CO2-utsläpp: –

    #176725
    skauing
    Deltagare

    En bekjent hadde et T karosseri stående i mange år. Mangler alt av ID og hadde alle forsterkninger på plass fra fabrikk. Det var ett blått karosseri, med uttak til eksos bakerst i motorrommet. Nå er det solgt for en del år siden, uten at jeg veit hvor det er… Dessverre ikke hos meg…. 🙁

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng