Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Vad är det här för något??
- Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-02 21:55 av .
- FörfattareInlägg
- 28 november, 2013 kl. 11:25 #8223
solveslamsug
Deltagarehttp://www.blocket.se/gavleborg/SAAB_4_T_Kaross_50788728.htm?ca=7&w=3
En äkta SAAB V4 T kaross reggad med 1700c
motor.28 november, 2013 kl. 11:29 #61333solveslamsug
DeltagareFörr hette väl rally Tillförlitlighet, ofta förkortat ”T”. Är detta någon typ av fabriksförstärkt kaross? Fabriksbil?
28 november, 2013 kl. 11:34 #61334rocdoc
DeltagareJag vill minnas att ”T” stod för Tävlingskaross,som plockades av tllverkningsbandet innan underredsbehandling odyl.
Ev.hade dom förstärkningar och bakre uttag för avgasrör i motorrummet,men minnet kan svika det var ju 40 år sedan!!!!28 november, 2013 kl. 11:46 #61335rally
DeltagareT karosserna hade ingen Isolering eller underedsmassa samt var förstärkta från fabrik.
Vissa pratar även om tjockare golv plåt men det var det inte när jag kontrollmätte på en 72:a samt en 73:a
Inga hål upptagna för avgasrören men det gick säkert att få det gjort med./Fredrik
28 november, 2013 kl. 14:01 #59770solveslamsug
DeltagareDå var inne lite på rätt spår, fast jag tolkade ”T”:et fel. Är de väldigt ovanliga? Jag gissar att de är skapligt ovanliga, särskilt många kan ju inte ha gjorts, sedan lär ju många gått en säker rallydöd till mötes.
28 november, 2013 kl. 14:13 #59765rocdoc
DeltagareFrågan är väl hur man vet att det är en ”äkta”T-kaross.
Förra årtusendet(1900-talet) 😕 när man försökte åka rally med dessa bilar så hade ”alla” en T-kaross. 🙄
Ska höra med en släkting som jobbade i Nyköping på Tävlingsavdelningen när det begav sej,om han kommer ihåg vad som skiljde dom riktiga från vanliga.28 november, 2013 kl. 16:16 #61341solveslamsug
DeltagareJag har för övrigt en bekant som har en sådan kaross/tomt rullande chassie ståendes, som aldrig använts. Han körde rally med v4:a när det begav sig och använde aldrig karossen. Den saknar helt identitet, den har aldrig haft någon.
Men att det var någon speciell T kaross visste jag inte, det taldes om ”råkarosser”, de fick aldrig underedsmassa ev. ingen identitet heller, de skulle ju användas till rally.
28 november, 2013 kl. 19:33 #61349rally
DeltagareDet fanns sådana karosser också. Köptes nya som ”Reservdel”. Vill Minnas att Erik Uppsäll köpte en utav de sista för runt 6000Kr 1982-83. Den var ingen T-Kaross utan en helt vanlig kaross
Din kompis vill inte sälja sin kaross???
/Fredrik
28 november, 2013 kl. 21:21 #59767solveslamsug
Deltagare@Rally wrote:
Det fanns sådana karosser också. Köptes nya som ”Reservdel”. Vill Minnas att Erik Uppsäll köpte en utav de sista för runt 6000Kr 1982-83. Den var ingen T-Kaross utan en helt vanlig kaross
Din kompis vill inte sälja sin kaross???
/Fredrik
Nu är han väl knappast min kompis, snarare en gammal rallypolare till min far. Det låter mer som en sådan kaross i så fall. Jag har ingen aning, jag vet av erfarenhet att det är en man som har vett att ta betalt. Han vet vad han har, han har fortfarande goda kontakter med Trollhättan.
Får han vad han vill ha, så får du säkert köpa den. Jag ska lyssna med honom nästa gång vi träffs. Jag PM:ar när jag vet mer.
29 november, 2013 kl. 07:12 #61352rally
DeltagareTack! Det blir fint det!
Fredrik
18 december, 2013 kl. 21:35 #61903solveslamsug
DeltagareEn äkta SAAB V4 T kaross reggad med 1700c
motor.
Privat körd!
Säljes till högstbjudande.18 december, 2013 kl. 21:37 #61905solveslamsug
DeltagareJag kopierade annonsens innehåll, annars blir ju tråden fullständigt värdelös när annonsen försvinner.
Verkar inte vara någon rusning, den är ju kvar än? Eller så är budgivningen i full gång22 december, 2013 kl. 08:32 #62037michelle
DeltagareJag läste i Classic Motor att Saab tillverkade cirka 100 st V4 med 1700 motorn runt 1974. Kallades visst 1,7 S. Kostade som ny cirka 30% mer än en standard. Men då ingick finesser som sportratt och varvräknare.:)
Att den kostade så pass mycket mer berodde nog delvis på att man i princip plockade en färdig V4 från bandet , plockade ur motorn, byggde om den till 1700 och satte tillbaks den igen!
Det här verkar vara en av dem. Synd att motorn saknas i så fall.Enlig min åsikt så var det en av saabs största misstag att inte göra 1700 motorn som standard i alla 96:or. 90 hk är ju perfekt i den karossen.
22 december, 2013 kl. 21:26 #62054solveslamsug
DeltagareÄr det här verkligen en 1700 s, det tvivlar jag på? Har för mig att bilen i annonsen var reggad tidigare än så…
… ja som jag hade för mig. Registerutdrag på bilen i annonsen.Tävlingskaross, råkaross, kärt barn har många namn, men någon äkta 1700 s är det inte. Jag skulle tro att den varit såld då?
Märke: Saab Biltyp: Sedan
Modell: V4 Färg: Ljusröd
I trafik: 1970-02-24 Drivhjul: Tvåhjulsdriven
Hästkrafter: 100 Hk CO2-utsläpp: –22 juni, 2014 kl. 21:59 #176725skauing
DeltagareEn bekjent hadde et T karosseri stående i mange år. Mangler alt av ID og hadde alle forsterkninger på plass fra fabrikk. Det var ett blått karosseri, med uttak til eksos bakerst i motorrommet. Nå er det solgt for en del år siden, uten at jeg veit hvor det er… Dessverre ikke hos meg…. 🙁
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.