- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-08 20:44 av .
- FörfattareInlägg
- 7 januari, 2011 kl. 21:39 #166661
walle
Deltagareå alla dom däcken gick till holland.
8 januari, 2011 kl. 06:54 #166671saabaero
DeltagareRallysaaben wrote:För mig som inte är så hemma på 99/900 då, TRX har man ju hört talas om, men hur är historien bakom TRX? varför denna udda dimension osv?Om jag inte tar helt fel är TRX en modernare däckdimension än dom traditionella eftersom måtten anges i mm istället för blandningen av tum, mm och procent som det är på vanliga däck.
Har för mig TRX användes även av Ford, BMW och möjligen även Mercedes.Ett 390 däck ligger alltså mellan 15″ och 16″ i storlek
8 januari, 2011 kl. 08:59 #166676Krister K
DeltagareEn liten pekpinne: Fälgen denna tråd handlar om är 365mm vilket är 14,37″.
🙂
8 januari, 2011 kl. 17:20 #166726stefan
DeltagareTRX har inget med modernt eller gammalt att göra utan är samma typ av däckkonstruktion som lastbilar har, däckfoten är tex bredare och lite konisk i anliggningen mot fälgen och däcksidan blir därför styvare och därmed mycket bättre sidostabilitet jämfört med vanliga däck. Att de har en millimeter dimension har nog mest att göra med att man under inga omständigheter får blanda fälgar och däck eftersom de är helt olika i det området.
8 januari, 2011 kl. 17:20 #166727rallysaaben
DeltagareAudi körde ju med nån konstig däckdimension på sportquattron, det var väl nån mm variant?
8 januari, 2011 kl. 20:44 #166747timo m
DeltagareLitet off från fälgtemat kanske men TRX var väl både hett och dyrt i skarven mellan 1970- och -80 talet. http://www.michelin-passion.com/passion/front/templates/affich.jsp?codeRubrique=43&lang=EN
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.