vad för gjutnummer MC topp 2t

Forum Övrigt SSR vad för gjutnummer MC topp 2t

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-11-07 18:53.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20988

    2takt_nicke
    Deltagare

    Tjao

    vad har en Monte Carlo topp för gjutnummer på sidan?

    Provade att söka men hitta inget.

    Tack

    #147090

    fredrik
    Deltagare

    732129 är det numret jag har i huvudet men enligt reservdels katalogen är numret 7310121

    /Fredrik

    #147208

    hubbe
    Deltagare

    Gjutnummer på sidan

    Den ena av mina MC-toppar har numret 73 101 29 och den andra har 73 200 29.

    #147225

    fredrik
    Deltagare

    029 är Std 66:a topp.

    /Fredrik

    #147237

    hubbe
    Deltagare

    Jag har nu tittat i Niklas Enanders Trimningsmanual Version 3.5.81,2007-2 på sida 77
    73 100 28 är till langnos 65
    73 200 29 är till langnos 66
    73 101 29 är till Monte Carlo

    Hubbe

    #147405

    2takt_nicke
    Deltagare

    hm, står

    731002 & 732002 på min toppar, har även std 66topp och den är inte lika dan som dom här topparna..

    topparna skiljer i förbränningsrummet jämnfört med en std 66 topp

    #147493

    2takt_nicke
    Deltagare

    kanske lite tidigt att bumpa, men är lite nyfiken på vad det är för toppar jag har, dom är ju olika till utformningen i förbränningsrummet..

    den vänstra toppen har bredare squish kant, har inte haft möjlighet till att mäta volymen än.

    #147530

    benny
    Deltagare

    731002 & 732002 = 65 o 66 topp enligt reservdelskatalogen.

    Toppen på din 66a maskin kan ju ha blivit bytt genom åren.

    #147539

    2takt_nicke
    Deltagare

    okej, gött.

    vilken topp anses vara bättre?

    #147678

    hubbe
    Deltagare

    Gjutnummret och reservdelsnummret är i alla fall på gjutdelar inte det samma. Gjutnumret är ett processnummer, efter bearbetningen får det fertiga produkt ett nytt nr. (produkt- eller reservdelsnummer). Om du har en MC-topp, så kan du med säkerhet se det på de tändstiftbrunnar. På en MC-topp är de markant djupare an på en standardtopp. Förbränningsrummet i en planat standardtopp liknar mycket förbränningsrummet i en MC-topp. När man planer toppen så bliver squish-arealet ungefär lika stor som i en MC-topp.

    #147683

    truls herland
    Deltagare

    Fast när man planar en mc-topp så ökar ju också squish-arean. med andra ord. mc850 har annat volym i förbränningsrummet.

    jag antar att dina toppar nicke, är en 65 eller 66 topp och en lågkomps 66a. från vad jag kan se på bilderna har toppen till vänster större förbränningsrum på alla tre burkar, vilket medger att det inte är en 65a topp. den har bara större förbränningsrum på mittenburken.

    enligt Niklas Enander så har std 66 och mc850 också olik vinkel på squishbandet. 15 mot 17 grader, minns inte vilken topp som har det ena eller andra.

    en planad 66a topp räcker i dom flesta fall för att få upp kompet tillräckligt. kör man med platta kolvar och maxfilad avgasport så kan det vara svårt att få upp fångat komp till där man vill ligga. men skal du åka med standard kolvar så är en planing enligt 2mm till grupp 1 och 3mm till grupp 2 tillräckligt. skall du höja avgasporten till 42 mm från topplocksplanet på ett odäckat block så kan 4mm vara lagom.

    kan rekommendera att använda tabellen i XP-manualen och titta på niklas beräkningar för att få fram hur mycket toppen skall planas för önskat komp. är inte speciellt kompicerat.

    mvh
    Truls

    #147690

    2takt_nicke
    Deltagare

    okej okej. mycket bra svar!

    nu fick jag reda på allt jag ville:)

    kompressionen ska inte ökas på något sätt, topp och block ska bara planas rakt:)

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng