- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-07 18:53 av .
- FörfattareInlägg
- 25 oktober, 2009 kl. 20:46 #20988
2takt_nicke
DeltagareTjao
vad har en Monte Carlo topp för gjutnummer på sidan?
Provade att söka men hitta inget.
Tack
25 oktober, 2009 kl. 20:57 #147090fredrik
Deltagare732129 är det numret jag har i huvudet men enligt reservdels katalogen är numret 7310121
/Fredrik
28 oktober, 2009 kl. 09:33 #147208hubbe
DeltagareGjutnummer på sidan
Den ena av mina MC-toppar har numret 73 101 29 och den andra har 73 200 29.
28 oktober, 2009 kl. 14:21 #147225fredrik
Deltagare029 är Std 66:a topp.
/Fredrik
28 oktober, 2009 kl. 18:35 #147237hubbe
DeltagareJag har nu tittat i Niklas Enanders Trimningsmanual Version 3.5.81,2007-2 på sida 77
73 100 28 är till langnos 65
73 200 29 är till langnos 66
73 101 29 är till Monte CarloHubbe
1 november, 2009 kl. 18:41 #1474052takt_nicke
Deltagarehm, står
731002 & 732002 på min toppar, har även std 66topp och den är inte lika dan som dom här topparna..
topparna skiljer i förbränningsrummet jämnfört med en std 66 topp
3 november, 2009 kl. 14:51 #1474932takt_nicke
Deltagare3 november, 2009 kl. 21:08 #147530benny
Deltagare731002 & 732002 = 65 o 66 topp enligt reservdelskatalogen.
Toppen på din 66a maskin kan ju ha blivit bytt genom åren.
3 november, 2009 kl. 22:31 #1475392takt_nicke
Deltagareokej, gött.
vilken topp anses vara bättre?
7 november, 2009 kl. 12:28 #147678hubbe
DeltagareGjutnummret och reservdelsnummret är i alla fall på gjutdelar inte det samma. Gjutnumret är ett processnummer, efter bearbetningen får det fertiga produkt ett nytt nr. (produkt- eller reservdelsnummer). Om du har en MC-topp, så kan du med säkerhet se det på de tändstiftbrunnar. På en MC-topp är de markant djupare an på en standardtopp. Förbränningsrummet i en planat standardtopp liknar mycket förbränningsrummet i en MC-topp. När man planer toppen så bliver squish-arealet ungefär lika stor som i en MC-topp.
7 november, 2009 kl. 15:40 #147683truls herland
DeltagareFast när man planar en mc-topp så ökar ju också squish-arean. med andra ord. mc850 har annat volym i förbränningsrummet.
jag antar att dina toppar nicke, är en 65 eller 66 topp och en lågkomps 66a. från vad jag kan se på bilderna har toppen till vänster större förbränningsrum på alla tre burkar, vilket medger att det inte är en 65a topp. den har bara större förbränningsrum på mittenburken.
enligt Niklas Enander så har std 66 och mc850 också olik vinkel på squishbandet. 15 mot 17 grader, minns inte vilken topp som har det ena eller andra.
en planad 66a topp räcker i dom flesta fall för att få upp kompet tillräckligt. kör man med platta kolvar och maxfilad avgasport så kan det vara svårt att få upp fångat komp till där man vill ligga. men skal du åka med standard kolvar så är en planing enligt 2mm till grupp 1 och 3mm till grupp 2 tillräckligt. skall du höja avgasporten till 42 mm från topplocksplanet på ett odäckat block så kan 4mm vara lagom.
kan rekommendera att använda tabellen i XP-manualen och titta på niklas beräkningar för att få fram hur mycket toppen skall planas för önskat komp. är inte speciellt kompicerat.
mvh
Truls7 november, 2009 kl. 18:53 #1476902takt_nicke
Deltagareokej okej. mycket bra svar!
nu fick jag reda på allt jag ville:)
kompressionen ska inte ökas på något sätt, topp och block ska bara planas rakt:)
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.