Vad heter 8v special versionen av og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Vad heter 8v special versionen av og900

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-13 23:47.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

turbosaab
    Deltagare

Hej! Jag har fått totalt hjärnsläpp och kommer inte på vad special versionen av og900 med 8 ventiler hette, den som var mycket utrustad och såldes när 16 ventils motorerna blev populära?
    Tack på förhand //Marcus

Regin
    Deltagare

turbocab
    Deltagare

Modellen gjordes som ett ”offer you cant refuse” för att tömma slut lagren av 8V motorer som Saab hade på hyllan 1989. Saab insåg tidigt att 8V och Kat-krav (1989) funkade dåligt, och ingen håller emot heller idag. Men i ett ”Aero” utförande med i princip allting som en Aero hade utom just 16V till ett pris nånstans runt 60% av en T16S Aero så kunde inte ca 800 svenskar stå emot, och köpte modellen! Än idag finns ju många kvar, men det finns fler trådar om ”Hjälp mig med avgasvärdena på min T8” på forumen än det finns bilar kvar i trafik idag. Men hittar man ett fint ex så! Bilen är underbar trots allt, jag har ägt två – nej, tre kom jag på! Två har dött skrotdöden pga avgas-strul bla. 🙂

oskarforsberg
    Deltagare

Ojojoj vet inte varför, men T8 låter så mycket sexigare än T16… Vill ha…

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

turbosaab
    Deltagare

T8 Special var det. Tack för all hjälp!
    //Marcus

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng