Vad krävs för att köra historisk rally?

Forum Övrigt SSR Vad krävs för att köra historisk rally?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-10-25 14:13.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18836

    ayrton
    Deltagare

    Hade tänkt att prova på lite i regularity-klassen nästa år med min SAAB 99 GL -80.

    Tills jag märkte att den verkar något för ung för att få vara med i exempelvis midnattsolsrallyt. 🙁 Vet någon om åldersgränsen kommer att ändras?

    Jag får då inrikta mig mot riktigt rally i annat fall. Vad krävs av bilen för att vara med där?
    Som jag förstått det krävs:
    Huvudströmbrytare
    Brandsläckare

    Bur rekomenderas

    Något mer som krävs`? huvlås?

    Vad krävs för licens? Går en kurs för C-licens i göteborgstrakten inom kort.
    Räcker det med den kursen? Eller är det fel typ av licens? Behöver kartläsaren licens?

    Tacksam för svar 🙂

    #128968

    Dajje
    Deltagare

    Hej! Jag tror inte att åldergränsen för regularity-rally kommer att ändras till nästa år.

    //David

    #128970

    mats a
    Deltagare

    Det trista svaret är att du behöver börja plugga. Till exempel:

    Tekniska regler från SBF

    Tekniska regler 2008

    Fråga dessutom massor i den motorklubb där du går kursen. Fråga förstås de som kör en 99, kanske i grupp E, Tekniska regler, grp E

    Kartis ska gå samma kurs som du.

    #128979

    kalle .p
    Deltagare

    2008 ändras åldesgränsen för historiskrally till att bilar tillverkade till och med -81 får vara med och köra. Denna gränsen höjdes med ca 5 år mot var som gällde 2007.

    Men ser inte att de kommer tillåta bilar som är nyare än -81 inom en snar framtid detta för att -81-82 var starten för den ökända grupp b-bilarna även om de inte nåde sin värsta hk för än -85-87

    Tänk på när du gått din kurs så får du inte licensen för än du också har kört en debutant tävling och nu på hösten vinten kan det vara svårt att hitta någon tävling som man kan köra i. Fick själv erfara detta förra året när jah gick en licens kurs på hösten och inte hittade någon roligt rally att köra min debutantrally.

    Själv så skall jag gå en not-kurs i morgon.

    #128987

    ayrton
    Deltagare

    jo det är ju bra att min är från 80 då! 🙂

    Ville helst köra regularity då den ambitionsnivån kändes lagom.

    Men är det som jag tolkar det frivilligt med bur på en standardbil?

    Citat ur Apendix K:
    ”För alla andra perioder: störtbågar/skyddsburar som erbjuder tillräckligt skydd är obligatorisk, förutom seriestandardvagnar och serie GT-bilar för vilka dessa starkt rekommenderas. Dessa störtbågar/skyddsburar får möta sin period specifikation (utom för konstruktioner av aluminium, se nedan) om inte, måste de vara byggda i enlighet med vad som anges i denna artikel.”

    Jag vet att det är dumt att köra rally burlöst, men vill känna på det lite lätt innan jag ger mig in på att bygga om den till rallybil på heltid.

    Måste bilen vara färdig o besiktigad för rally innan jag går en licenskurs med den?

    #129014

    mats a
    Deltagare

    Jag läser i SBF ”Generella regler för rally”, 8.4.2

    ”Utbildningsintyg. Godkänd ansökningsblankett gäller som utbildningsintyg. För att erhålla C-förarlicens i rally krävs teoretisk utbildning av en från distriktet godkänd utbildare samt en genomförd debuttävling. Då det inte längre finns någon debutlicens så deltar man i denna tävling med den påskrivna licensansökan. Debuttävlingen skall innehålla transporttider samt Road-Book. … Giltigheten på en C-förarkurs är 6 månader.”

    Men jag hittar inte stället där det står om standardbil i debutanttävling.

    #129022

    roger
    Deltagare

    Jag hittar inte det nu men jag är rätt säker på att en bil från -80 är för ny för regularity.

    Du behöver ingen rallybil för att gå kurs och du behöver ingen rallybil för att köra ditt debutantprov. Stdbil, hjälm och overall och 2 varnignstrianglar tror jag det är som behövs.

    Debutantprovet är ENDAST till för du ska få känna på det med hur du tar dig emllan 2 sträckor samt förfarandet med tiderna mellan sträckorna. Det är till och med så att om du kör som en idiot på debutantprovet så kan tävlingslednignen inte bara neka dig godkännt på provet, dom kan även se till att du får gå den teoretiska kursen en gång till.

    #129023

    roger
    Deltagare

    Fel av mig, verkar vara grönt åka regularity upp till -81. Däremot så måste du kolla innan så det du menar köra med har tävlats med, annars blird et svårt.

    #129241

    turbo-johan
    Deltagare
    Roger wrote:
    Jag hittar inte det nu men jag är rätt säker på att en bil från -80 är för ny för regularity.

    Du behöver ingen rallybil för att gå kurs och du behöver ingen rallybil för att köra ditt debutantprov. Stdbil, hjälm och overall och 2 varnignstrianglar tror jag det är som behövs.

    Debutantprovet är ENDAST till för du ska få känna på det med hur du tar dig emllan 2 sträckor samt förfarandet med tiderna mellan sträckorna. Det är till och med så att om du kör som en idiot på debutantprovet så kan tävlingslednignen inte bara neka dig godkännt på provet, dom kan även se till att du får gå den teoretiska kursen en gång till.

    Kör du debutant i en gatubil är det inget krav på overall, dock om du debuterar i en tävlingsbil.

    #129249

    roger
    Deltagare
    Turbo-Johan wrote:
    Roger wrote:
    Jag hittar inte det nu men jag är rätt säker på att en bil från -80 är för ny för regularity.

    Du behöver ingen rallybil för att gå kurs och du behöver ingen rallybil för att köra ditt debutantprov. Stdbil, hjälm och overall och 2 varnignstrianglar tror jag det är som behövs.

    Debutantprovet är ENDAST till för du ska få känna på det med hur du tar dig emllan 2 sträckor samt förfarandet med tiderna mellan sträckorna. Det är till och med så att om du kör som en idiot på debutantprovet så kan tävlingslednignen inte bara neka dig godkännt på provet, dom kan även se till att du får gå den teoretiska kursen en gång till.

    Kör du debutant i en gatubil är det inget krav på overall, dock om du debuterar i en tävlingsbil.

    Ok, så det är så nu. Förut skulle man ah brandsläckare i en stdbil med..

    #129316

    kalle .p
    Deltagare

    Ja kör du din debutant tävling i en riktig rallybil med vagnbok och allt så krävs också sedvanlig tvälings utrustning på bilens besätning.

    Men om du är imot kör din debutant tävling i en stdbil så är kravet godkänd rallyhjälm, heltäckande klädsel. och för bilen gäller en brandstäckare på minst 2kg samt två vangingstrianglar.

    Hade lite svårt till en början när jag körde min debutanttävlng i min rally Saab efter som den liknar en rallybil för mycket det var en lång diskution innan besiktnings personalen trodde på att det var en gatregad bil utan vagnbok.

    #129330

    roger
    Deltagare
    Kalle .P wrote:
    Men om du är imot kör din debutant tävling i en stdbil så är kravet godkänd rallyhjälm, heltäckande klädsel. och för bilen gäller en brandstäckare på minst 2kg samt två vangingstrianglar.

    Nä, det är fel, har någon sagt så till dig så har dom inte haft koll själva. Kör du med en standardbil så ska bilen vara utrustad med, förbandskudde, 2st varningstrianglar och vintertid 2st snöskyfflar. Förare och kartläsare/Co-driver ska ha godkänd hjälm, samt rekommenderas att ha godkänd overall samt rekommenderas att medföra personskadeskylt.

    Finns inget krav på brandsläckare, det är borta sen flera år, det försvann frö det inte går att sätta i en brandsläckare vettigt utan att borra sönder bilen. Klädsel finns det inget krav på, bara rekomendation. Så förbandskudde, 2 trianglar och hjälmar, sen kan du åka i badbyxor.

    #129369

    mats a
    Deltagare
    Roger wrote:
    sen kan du åka i badbyxor.

    Bra rutet! Kom bara ihåg att badbyxorna ska vara heltäckande och FIA-klassade! Helst i tre lager Nomex.

    Näej, skämt åsido, Roger har som vanligt rätt och ett citat ur Tävlingsreglerna (5,2T) bekräftar detta enkla faktum:
    ”Vid den praktiska delen i samband med utbildning får standardbil användas. Bilen ska då vara utrustad med, förbandskudde, 2st varningstrianglar och vintertid 2st snöskyfflar. Förare och kartläsare/Co-driver ska ha godkänd hjälm, samt rekommenderas att ha godkänd overall samt rekommenderas att medföra personskadeskylt. Om utrustad Rallybil används ska den alltid följa gällande reglemente (RY-T), samt Förare och kartläsare/Co-driver bära föreskriven personlig utrustning.”

    När jag kopierar texten ser jag det lilla felaktiga kommatecknet innan ordet ”förbandskudde”. Det tyder på att där en gång kan ha stått ett ord. Kanske ”brandsläckare”…

    #129371

    roger
    Deltagare
    Mats A wrote:
    Roger wrote:
    sen kan du åka i badbyxor.

    Bra rutet! Kom bara ihåg att badbyxorna ska vara heltäckande och FIA-klassade! Helst i tre lager Nomex.

    Näej, skämt åsido, Roger har som vanligt rätt och ett citat ur Tävlingsreglerna (5,2T) bekräftar detta enkla faktum:
    ”Vid den praktiska delen i samband med utbildning får standardbil användas. Bilen ska då vara utrustad med, förbandskudde, 2st varningstrianglar och vintertid 2st snöskyfflar. Förare och kartläsare/Co-driver ska ha godkänd hjälm, samt rekommenderas att ha godkänd overall samt rekommenderas att medföra personskadeskylt. Om utrustad Rallybil används ska den alltid följa gällande reglemente (RY-T), samt Förare och kartläsare/Co-driver bära föreskriven personlig utrustning.”

    När jag kopierar texten ser jag det lilla felaktiga kommatecknet innan ordet ”förbandskudde”. Det tyder på att där en gång kan ha stått ett ord. Kanske ”brandsläckare”…

    Rutet? Rutigt vet jag vad det är? Checkers flag? 😎
    Märkligt att jag råkade sätta ett kommatecken på lika felaktigt sätt… :whistle:

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng