Vad passar mellan 900 och 9-3

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Vad passar mellan 900 och 9-3

• Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-10-09 20:34 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Johan Lovén
    Deltagare

Hej! Jag har en gammal ohyggligt ful, men bra och pålitlig 5-dörrars NG900 SE 1995 som behöver få lite ”nya” delar, framför allt baklucka men också framlyktor, förarstol och kanske dörrar.
    Vilka av dessa delar kan man använda från en 9-3 OG rakt av? Har inte lyckats reda ut detta på egen hand.
    Tacksam för hjälp!

Morten S.
    Moderator

Dører og bakluke kan du flytte over. Baklukene er litt forskjellige med tanke på plassering av skilt og baklys.
    Vet at lykteglassene foran har samme delenummer men ikke komplette lykteinnsatser. Mulig forskjellig innfesting?

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

tegaturbo
    Deltagare

Hej. Var bor du? Jag har en 9-3 för demontering på gården. Bor du i närheten av Kungälv så kan du komma förbi och titta på vad som skiljer.

Med vänlig hälsning Johan

Johan Lovén
    Deltagare

Tack Mårten och tegaturbo! Nu kan jag börja köpa hem delar. Tyvärr bor jag i Karlstad så det blir lite långt att åka till Kungälv, men jag uppskattar erbjudandet!
    Hälsar Johan

Johan Lovén
    Deltagare

Det funkade inte så bra att använda en baklucka från en 9-3, eftersom mer än jag trodde skiljer sig mellan modellerna. 9-3-luckan är lite bredare längst ned (se bild)
    och jag undrar nu om någon vet om det räcker med att byta ”plåtarna” under baklyktorna, eller om man också måste byta baklyktorna?
    Dessutom är låsanordningen större på 9-3, förutom att bakljusen i luckan är annorlunda, så vad tycker ni?
    Ska jag försöka hitta alla bakljus, låsanordning och ”hörnplåtar” och se om det funkar eller ska jag ge upp och försöka hitta en komplett 900-lucka?
    Kan säga att luckan jag köpte var helt renplockad och dum som jag ät trodde jag att det ”bara” skulle vara att skruva över delarna från den gamla!

Goda råd uppskattas!

Johan alias klumpjesus

9-3-lucka_på_900

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Man kan verkligen undra varför de ändrade inpassningen nertill – kan det ha varit en sådan förbättring?
    Har du tillgång till en 9-3 att plocka resterande från så kanske, annars hade jag nog letat efter en 900-lucka.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Morten S.
    Moderator

Beklager at jeg har misledet deg her. Har sett flere som har tatt 9-3 luke og satt på ng900, men de har vel da tatt med alle delene.
    Mener at jeg har de nedre sidedelene liggende. De er isåfall blå. De kan du få av meg.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Janne Hagnell
    Moderator

Beklager at jeg har misledet deg her. Har sett flere som har tatt 9-3 luke og satt på ng900, men de har vel da tatt med alle delene. Mener at jeg har de nedre sidedelene liggende. De er isåfall blå. De kan du få av meg.

Också sett att folk gjort så men inte funderat på detaljerna.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Johan Lovén
    Deltagare

Ingen fara Morten!
    Det är ju så att man lär sig så länge man lever och nu har jag fått lära mig nåt’ nytt – igen! Om man inte vågar börja något lite på chans blir ju livet rätt trist, eller hur?
    Jag ser till att skaffa antingen en reservdelsbil eller delarna separat – det SKA ju gå bara man har ALLA delar som behövs.

Tack för hjälpen!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.