Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Vakumventil
- Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-06 18:00 av .
- FörfattareInlägg
- 8 maj, 2012 kl. 18:06 #6103
christofferostb
Deltagarehejsan!
Vet någon var man kan få tag i en ny eller begangnad vacumventil eller möjligen har en extra liggandes hemma?
Det är den som sitter efter tändfördelaren med 3 uttag och är monterad på kylslangen på modellerna som har dubbelports förgasaren.
V4an dör vid inbrommsning och misstänker starkt att det är den som spökar…P.S det är den här jag mojängen menar!
8 maj, 2012 kl. 19:37 #43358nittinian
DeltagarePlugga ALLA 3 slangarna med en M5/6 skruv och se om motorn dör vid inbromsning.
Den ventilen skall bara öppna när motorn går extremt högt upp i temp ( av X anledning ?) för att höja tändningen => sänker motortemperaturen. ( står det i VHB)./Mvh Nittinian.
P.S. Har du blåst i alla de 3 kopplingarna för att konstatera att den läcker, eller?
9 maj, 2012 kl. 15:19 #43376micke-srs
DeltagareJag har precis samma problem:(
Har själv inte haft tid att felsöka på vad som orsakar att den dör vid inbromsning men har fått tips om just backventilen..
Skriv gärna om/när du löst problemet 😀
9 maj, 2012 kl. 19:32 #43391christofferostb
Deltagare@nittinian wrote:
Plugga ALLA 3 slangarna med en M5/6 skruv och se om motorn dör vid inbromsning.
Den ventilen skall bara öppna när motorn går extremt högt upp i temp ( av X anledning ?) för att höja tändningen => sänker motortemperaturen. ( står det i VHB)./Mvh Nittinian.
P.S. Har du blåst i alla de 3 kopplingarna för att konstatera att den läcker, eller?
hej!
Har provat att blåsa tryckluft i slangen som kommer från tändfördelaren och då kommer det lite luft ut genom de andra två slangarna.
Det borde väl inte komma något igenom alls om ventilen funkar som den ska eller?
När man blåser i de andra hålen som går till förgasaren så går luften rätt genom dom 2 och
det skall det göra, har jag förstått iallafall.
Skall dock prova att plugga hålen och kolla vad som händer.9 maj, 2012 kl. 20:58 #43399nittinian
DeltagareÖh???
Vet inte om det är så lyckat att blåsa med tryckluft ( 8 bar?) i slangen från fördelaren ? Där skall det normalt vara ett vacuum, inte tryckluft och knappast 8 bar, då kan ju denna 3 vägsventil pajat 🙁
Om du vill testa att den är hel så blås på sin höjd med munnen…Christoffer… vad du fått tips på kan vara backventilen som sitter på slangen mellan insugningsplattan och bromsservot, inte denna 3-vägs ventil som visas på bilden.
🙂/Nittinian
10 maj, 2012 kl. 16:09 #43452micke-srs
DeltagareHär finns lite info som jag tror kan vara till hjälp
10 maj, 2012 kl. 18:24 #43471christofferostb
Deltagare@nittinian wrote:
Öh???
Vet inte om det är så lyckat att blåsa med tryckluft ( 8 bar?) i slangen från fördelaren ? Där skall det normalt vara ett vacuum, inte tryckluft och knappast 8 bar, då kan ju denna 3 vägsventil pajat 🙁
Om du vill testa att den är hel så blås på sin höjd med munnen…Christoffer… vad du fått tips på kan vara backventilen som sitter på slangen mellan insugningsplattan och bromsservot, inte denna 3-vägs ventil som visas på bilden.
🙂/Nittinian
ajaj låter helt vettigt det du säger faktist. Men har faktist fått tag in med en som har en begangnad 3vägs ventil så skall hämta den imorgon och se ifall det blir någon ändring..
@micke-srs wrote:
Här finns lite info som jag tror kan vara till hjälp
ahaa det där skall väl vara användbart! Kan säkert vara bra att kolla de där gummit runt cylindern.. börjar såsmåningom få slut på ideer att få bot på detta problem 😕
20 maj, 2012 kl. 15:46 #43853christofferostb
Deltagarehejsan
har nu kollat lite på bilen och den har börjat gå något så när slangen till bromsservot är pluggad samt att kollade tändningen, började gå mycket bättre efter det 🙂
Detta betyder säkerligen att felet ligger någonstans i bromsservot. Packningarna är utbytta där samt O-ringen som menas i dokumentet är hel.
Undrar dock om det kan vara något fel inne själva kupan där plattan sitter eller lönar det sig överhuvudtaget att ta upp det och kolla?//Christoffer
24 maj, 2012 kl. 06:44 #44025markus a
DeltagareBor du i närheten av Sundsvall kan du komma och plocka ett helt servo hos mig.
/M
25 maj, 2012 kl. 10:13 #44067joheck
DeltagareHejsan.
Har troligen samma fel, min V4 dör egentligen direkt när den börjar rulla på ”frihjullet”
Eller skulle det kunna vara för låg tomgångs inställning?25 maj, 2012 kl. 11:31 #44069Janne Hagnell
ModeratorEller förgasaren eller bensinpumpen.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)25 maj, 2012 kl. 14:33 #44075joheck
Deltagare@Janne Hagnell wrote:
Eller förgasaren eller bensinpumpen.
Taget, den går fint på tomgång och startar lätt osv. men när man släpper gasen när man kör så dör den.
5 juni, 2012 kl. 17:33 #44452micke-srs
DeltagareTjenare! har du fått någon ordning på bilen än?
6 juni, 2012 kl. 10:40 #44482christofferostb
Deltagare@micke-srs wrote:
Tjenare! har du fått någon ordning på bilen än?
Hejsan micke!
Joo det blev mycket bättre efter vi hittat ett begangnat bromservo och bytt ut det gamla 🙂 Det är fortfarande inte helt perfekt ännu utan den stannar bara på var 15:e inbromsing typ. Så har nog inte funderat något mycket mera sedan det faktist gått börja köra någolunda, gav också lite upp hoppet att få tag på en ny vakumventil när ena killen slutade svara när jag skulle komma hämta den 😀 Justerade ventilarna härom dagen och det gjorde verkligen susen det också 😀
6 juni, 2012 kl. 16:48 #44496micke-srs
DeltagareHärligt, alltid skönt när saker löser sig
🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.