Vakumventil

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vakumventil

  • Detta ämne har 15 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-06-06 18:00 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6103
    christofferostb
    Deltagare

    hejsan!

    Vet någon var man kan få tag i en ny eller begangnad vacumventil eller möjligen har en extra liggandes hemma?
    Det är den som sitter efter tändfördelaren med 3 uttag och är monterad på kylslangen på modellerna som har dubbelports förgasaren.
    V4an dör vid inbrommsning och misstänker starkt att det är den som spökar…

    P.S det är den här jag mojängen menar!

    #43358
    nittinian
    Deltagare

    Plugga ALLA 3 slangarna med en M5/6 skruv och se om motorn dör vid inbromsning.
    Den ventilen skall bara öppna när motorn går extremt högt upp i temp ( av X anledning ?) för att höja tändningen => sänker motortemperaturen. ( står det i VHB).

    /Mvh Nittinian.

    P.S. Har du blåst i alla de 3 kopplingarna för att konstatera att den läcker, eller?

    #43376
    micke-srs
    Deltagare

    Jag har precis samma problem:(

    Har själv inte haft tid att felsöka på vad som orsakar att den dör vid inbromsning men har fått tips om just backventilen..

    Skriv gärna om/när du löst problemet 😀

    #43391
    christofferostb
    Deltagare

    @nittinian wrote:

    Plugga ALLA 3 slangarna med en M5/6 skruv och se om motorn dör vid inbromsning.
    Den ventilen skall bara öppna när motorn går extremt högt upp i temp ( av X anledning ?) för att höja tändningen => sänker motortemperaturen. ( står det i VHB).

    /Mvh Nittinian.

    P.S. Har du blåst i alla de 3 kopplingarna för att konstatera att den läcker, eller?

    hej!

    Har provat att blåsa tryckluft i slangen som kommer från tändfördelaren och då kommer det lite luft ut genom de andra två slangarna.
    Det borde väl inte komma något igenom alls om ventilen funkar som den ska eller?
    När man blåser i de andra hålen som går till förgasaren så går luften rätt genom dom 2 och
    det skall det göra, har jag förstått iallafall.
    Skall dock prova att plugga hålen och kolla vad som händer.

    #43399
    nittinian
    Deltagare

    Öh???
    Vet inte om det är så lyckat att blåsa med tryckluft ( 8 bar?) i slangen från fördelaren ? Där skall det normalt vara ett vacuum, inte tryckluft och knappast 8 bar, då kan ju denna 3 vägsventil pajat 🙁
    Om du vill testa att den är hel så blås på sin höjd med munnen…

    Christoffer… vad du fått tips på kan vara backventilen som sitter på slangen mellan insugningsplattan och bromsservot, inte denna 3-vägs ventil som visas på bilden.
    🙂

    /Nittinian

    #43452
    micke-srs
    Deltagare

    Här finns lite info som jag tror kan vara till hjälp

    https://saabklubben.se/sv/node/484

    #43471
    christofferostb
    Deltagare

    @nittinian wrote:

    Öh???
    Vet inte om det är så lyckat att blåsa med tryckluft ( 8 bar?) i slangen från fördelaren ? Där skall det normalt vara ett vacuum, inte tryckluft och knappast 8 bar, då kan ju denna 3 vägsventil pajat 🙁
    Om du vill testa att den är hel så blås på sin höjd med munnen…

    Christoffer… vad du fått tips på kan vara backventilen som sitter på slangen mellan insugningsplattan och bromsservot, inte denna 3-vägs ventil som visas på bilden.
    🙂

    /Nittinian

    ajaj låter helt vettigt det du säger faktist. Men har faktist fått tag in med en som har en begangnad 3vägs ventil så skall hämta den imorgon och se ifall det blir någon ändring..

    @micke-srs wrote:

    Här finns lite info som jag tror kan vara till hjälp

    https://saabklubben.se/sv/node/484

    ahaa det där skall väl vara användbart! Kan säkert vara bra att kolla de där gummit runt cylindern.. börjar såsmåningom få slut på ideer att få bot på detta problem 😕

    #43853
    christofferostb
    Deltagare

    hejsan
    har nu kollat lite på bilen och den har börjat gå något så när slangen till bromsservot är pluggad samt att kollade tändningen, började gå mycket bättre efter det 🙂
    Detta betyder säkerligen att felet ligger någonstans i bromsservot. Packningarna är utbytta där samt O-ringen som menas i dokumentet är hel.
    Undrar dock om det kan vara något fel inne själva kupan där plattan sitter eller lönar det sig överhuvudtaget att ta upp det och kolla?

    //Christoffer

    #44025
    markus a
    Deltagare

    Bor du i närheten av Sundsvall kan du komma och plocka ett helt servo hos mig.

    /M

    #44067
    joheck
    Deltagare

    Hejsan.

    Har troligen samma fel, min V4 dör egentligen direkt när den börjar rulla på ”frihjullet”
    Eller skulle det kunna vara för låg tomgångs inställning?

    #44069
    Janne Hagnell
    Moderator

    Eller förgasaren eller bensinpumpen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #44075
    joheck
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Eller förgasaren eller bensinpumpen.

    Taget, den går fint på tomgång och startar lätt osv. men när man släpper gasen när man kör så dör den.

    #44452
    micke-srs
    Deltagare

    Tjenare! har du fått någon ordning på bilen än?

    #44482
    christofferostb
    Deltagare

    @micke-srs wrote:

    Tjenare! har du fått någon ordning på bilen än?

    Hejsan micke!

    Joo det blev mycket bättre efter vi hittat ett begangnat bromservo och bytt ut det gamla 🙂 Det är fortfarande inte helt perfekt ännu utan den stannar bara på var 15:e inbromsing typ. Så har nog inte funderat något mycket mera sedan det faktist gått börja köra någolunda, gav också lite upp hoppet att få tag på en ny vakumventil när ena killen slutade svara när jag skulle komma hämta den 😀 Justerade ventilarna härom dagen och det gjorde verkligen susen det också 😀

    #44496
    micke-srs
    Deltagare

    Härligt, alltid skönt när saker löser sig

    🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng