Välj en fälg??

Forum Modellspecifika forum OG900 Välj en fälg??

  • Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-11 18:33 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17827
    Martin
    Deltagare

    Funderar på vilka hjul jag skall välja för säsongen, men kan inte riktigt bestämma mig. De treekrade körde jag med förra säsongen. :crazy: Kul att höra era synpunkter! :worshippy: 🙂

    PS. Om någon undrar över bromsoket bak på ena bilden så är det fotomontage…

    #121026
    krister k
    Deltagare

    Om det är 16″ på den andra bilden tycker jag du ska köra på dem!
    Redigt snygg färg på den där. Är det Le Mans- blå..?

    #121027
    emul
    Moderator

    Svårt! Andra ser mer klassiskt ut, med de 3-ekrade ser bilen busigare ut.. Hur ser det ut med cabben nere tro? Röstar för att årets upplaga av snygg blå cab får bli med classic-look!

    Förresten – massa plats mellan fälgarna å hjulhusen på nedre bilden.. Montage där med?

    #121028
    Martin
    Deltagare

    Det är 16″. LeMansblå stämmer fint!
    15″ tummarna med 195:or fungerar fint och mycket harmoniskt så länge man inte får för sig att köra riktigt fort. Men en cabriolet är inte förstavalet om man vill köra fort, även om den gör bra ifrån sig.

    Tillägg:
    Ursprungsbilden har ”Super Aero” fram och ”Cross Spoke” bak. Sedan har jag bara klippt och klistrat utan något större finlir. Så här såg det förresten ut 2006.

    #121058
    Lollo
    Deltagare

    Det sista alt är klart bäst.

    #121059
    walle
    Deltagare
    Lollo wrote:
    Det sista alt är klart bäst.

    ne det passar inte på en cab ser du väl det ska vara cross spoke på en cab det är snyggast mvh

    #121070
    rodder76
    Deltagare

    16″ Crosspoke är fint som snus om de är i bra skick. Har själv börjat kika efter nån uppsättning, men min ekonomi gör att det antingen får vänta eller vara snuskigt billigt.
    Största problemet är att de är så fruktansvärt tråkiga att hålla rena.

    Annars så ligger mina slantar på Aero 16″ och SuperAero medan Aero 15″ får sitta på lite äldre bilar och Aero 92 inte får sitta på någon.

    Fälgen du har på första bilden tycker jag bara är hemsk. Kan duga till en släpkärra!

    #121098
    William
    Deltagare

    Cross Spoke känns läckert på en cab, möljigen inte lika sportiga som andra fälgar, men mer exklusiva 🙂

    Rodder76: Jag måste säga att Aero 92 fälgar ändå gör sig hemskt bra på en 900, mycket bättre än på 9000 enligt mig. Och hur ballt är det inte med asymetriska/rotationsbestämda fälgar! 🙂

    #121099
    rodder76
    Deltagare

    William:
    De må passa bättre på en og900 än på 9000. Men bäst passar de som slangvindor, stativhållare eller dyl 😀
    Sen måste jag påstå att det inte kan vara assymetri! Fälgen är symetrisk enligt mig! Skulle va ett helvete att få balans i en assymetrisk fälg såvida det inte är ett geni som fått assymetri i designen men lyckats bibehålla symetri i vikt.

    Sen kan jag helt klart acceptera fälgar som är rotationsbestämda. Inget fel med det. Men då ska det också vara specifika för höger/vänster sida. Om Aero92 är det vet jag inte…

    #121129
    phermansson
    Deltagare

    Håller helt klart på andra bilden!

    OT:
    Så illa är de väl inte?

    Trevlig sida för övrigt: http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/

    #121130
    enor
    Deltagare

    Super Aero tycker jag annars är Saabs snyggaste fälg någonsin!

    Crosspoke däremot, nej det ser för tillgjort ut på en Saab… passar inte med bilens allmänsportighet.

    #121133
    walle
    Deltagare
    enor wrote:
    Super Aero tycker jag annars är Saabs snyggaste fälg någonsin!

    Crosspoke däremot, nej det ser för tillgjort ut på en Saab… passar inte med bilens allmänsportighet.

    har satt på helt nya cross spoke på min 99a 1984 kan inte se mer sportigt ut

    #121138
    enor
    Deltagare

    Tråden handlade ju om smakråd. Och smaken är, som bekant, olika. För mej ser cross spoke i första hand ”lyxiga” ut, inte ”sportiga” – och sitter därför bäst på bilar med mer glidarimage. Tänk BMW 5- och 7- serien eller stora Audi, eller mööööjligen en Saab 9000 CD…

    #121139
    Martin
    Deltagare

    Det är egentligen den underliggande kärnan i frågeställningen.
    Min egen uppfattning är att Super Aero understryker det sportiga medan Cross Spoke glidarstilen. Jag anser att en 900 cab har mycket av både sportighet och glidarbil.

    #121141
    rodder76
    Deltagare

    En tanke om Crosspoke’s ”sportighet”. Tänk 80tals BBS. Sport så det förslår, men med ”krysseker”-design.
    Personligen så kan jag tycka att det är lite från dag till dag, om man upplever sportighet eller ”glidare”. Har under senare tid kollat en del på og900 Aero’s och två i det närmsta identiska bilar kan upplevas olika trots lika dana fälgar och samma nyans på lacken.
    Svårt att säga vad det är som gör skillnaden…. men den finns där på något sätt.

    Jag var själv motståndare till Crosspoke under lång tid, men tycke och smak förändras med tiden. Idag gillar jag just 16″ Crosspoke stenhårt. Men det ska vara 16″ och de måste vara välputsade och i felfritt skick.

    Patrik Hermansson:
    Nu handlar det ju om tycke och smak… ingen har rätt eller fel. Jag kan tycka att fälgen ”på pappret” ser rätt bra ut. Men så fort jag ser dem i verkligheten så….. NÄÄÄ.
    Designen blir lidandes utav att det blev en allt för platt 15″-fälg. Den hade mått bra utav att få lite större utrymme och mindre gummi. Undrar hur den skulle upplevas med 185/50 :confused:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng