Värde på lite risig V4a ~66?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Värde på lite risig V4a ~66?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Värde på lite risig V4a ~66?

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 20, 2014 at 12:19 #22795

      Hej!

      En vän har hittat en ljusblå V4a i ett skjul i närheten av huset som hon hyr. Den har fallit ur registret och är avställd sen -81. Vi har hittat den ursprunglige ägaren men inte hans efterlevande än. Skjulet står på en tomt som antagligen tillhör ett företag i närheten.

      Taket på skjulet har delvis rasat in och bilens tak och huv är skadat enligt min väg. (jag har bara sett den på små små mobilbilder än så länge)

      Ungefärligt värde på en sån tingest om man asar ut den ur skjulet och ungefär vad kostar det att få in den i registret igen?

      Ska försöka komma till och få lite bilder i veckan, är väldigt nyfiken.

        oktober 27, 2014 at 20:10 #199105

        Nu har jag sett den på riktigt och det är ett spännande projekt som det brukar heta…

        Det var tyvärr för mörkt i skjulet för att kunna ta några bilder.

        Taket på bilen är helt, motorn sitter där den ska, inredningen är obegripligt hel för en bil som inte bara stått i ett skjul utan med lite öppen dörr. Damm och fukt men inga synliga hål. Herrn som ägde bilen fick en liten skylt med sitt namn och bilens hemvist instansat vid kanten mellan förardörren och tröskeln.
        Skärmarna är rostiga, de fram bortom räddning. Hjulhusen bak har de vanliga hålen rakt ovanför hjulen. Förardörren har rostat fast och det ser ut som karossen har satt sig lite för det är svårt att stänga den igen.
        Kom tyvärr inte ihåg att känna på undersidan av bilen, finns risk att den är ganska murken. Motorrummet såg ok ut men man anade rost i botten.

        Spontant ser det ut som han köpte bilen ~67, körde den tills han gick i pension vid -81, tog ur batteriet, låste skjulet och glömde bort den.

        Är det ett fullkomligt helgerån att asa hem den och plocka delar ifrån den? När jag frågade bärgaren vad han skulle ha för att dra hem den till mig så sa han några (4-5) tusen och det har jag svårt att se att bilen är värd. Tvåtaktslångnosar är väl inte jätteattraktiva?

          oktober 27, 2014 at 21:15 #199110

          Vänta nu. Om den är från -66 så är det väl en tvåtaktare? Även om trubbnosarna står högre i värde så är en tvåtaktare med trippelförgasare (-66) inte fy skam.

          Vad den är värd i pengar är svårt att sia om utan bilder. Men en 4-5 papp borde inte vara omöjligt. Om det inte är ett för stort projekt med rosten då.

            oktober 28, 2014 at 07:37 #198834

            Om jag inte minns fel började SAAB sälja V4 på hösten -66 som -67 modell.
            ALLT är renoveringsbart, det är “bara” en fråga om tid och pengar. En tidig 67 är ju snyggaste modellen med sin låga vindruta och dito bakruta. Innerbackspegelns placering ovanpå instrumentbrädan är klart unikt. Min första V4 var just en 67 som jag köpte 1978. Bilen är skrotad sen många år tillbaka. Skärmar och dörrar finns att få tag i, både på SAAB-forumet, Tradera, Blocket och på andra ställen. Lycka till med en renovering!!

            Pelle i Härnösand.

            Pelle i Härnösand

              oktober 28, 2014 at 08:03 #198835

              Att det var en V4 var en gissning från min sida från början, såg inte att det var en TT förrän jag öppnade huven. 🙂 Låg framruta, backspegel på instrumentpanelen och trippelförgasare stämmer fint.
              Får övertyga min bror som har en tillräckligt tung bil att dra bilsläp är det roligaste som finns. 4-5 tusen har jag helt enkelt inte just nu, husrenoveringen tär fortfarande för mycket på plånboken.

              Hur mycket kostar det att få in den i registret igen?

                oktober 28, 2014 at 08:50 #199120

                Har den trillat ur registret då?

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.