Varför startar inte min SAAB?

Forum Modellspecifika forum 9000 Varför startar inte min SAAB?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-02 13:58.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21919

    fredrik a
    Deltagare

    Jag äger en SAAB 9000 I16 1991 års modell som vägrar att starta. Har kommit fram till att det inte kommer någon gnista.

    Tändkablar, tändstift, fördelardosa och rotor är kollade. Tändspole och tändmodul är bytt. Jag har testat med att koppla förbi tändningslåset utan framgång.

    Jag har även kopplat en lampa till minussidan på tändspole till plus på batteriet. Lampan blinkar inte när jag kör på startmotorn. Misstänker att felet kan härledas till detta, men kan inte komma på vad det är som orsakar det.

    Är det någon som har en ide om vad felet kan vara? Ger upp snart!
    Fredrik

    #155840

    saab-bo
    Deltagare

    Tändkassetten kanske!?,,,,,,

    Du kan känna om det luktar ”bränd el-komponent” vid kontakten till kassetten!

    / Bosse

    #155842

    enor
    Deltagare

    Vevaxellägesgivare och hallgivare, är de kollade? (med reservation för att båda dessa kanske inte ens finns på 900i -91, jag är inte hundra på hur deras tänd- och bränslesystem är uppbyggda)

    *edit* men så mycket vet jag att de inte har tändkassett!

    #155843

    soulmannen
    Deltagare

    tändkasett sitter inte hans bil, eftersom han hade kollat tändkablarna,,
    har ditt problem kommit plötsligt eller har du märkt av den på något sätt innan??

    #155852

    saabaero
    Deltagare

    Vevaxelgivaren är nog det mest troliga.
    Dyr är den och dessutom jobbig att byta 🙁
    Det finns ett antal olika art nr på givaren som sitter bakom remskivan men det som skiljer är längden på kablaget.

    EZK-boxen kan såklart också strula men det är mer ovanligt. Dock enklare att byta då den sitter under förarstolen.

    Förutsätter att du checkat jord och spänning till tändmodulen 😉

    #155854

    saab-bo
    Deltagare

    Vevaxelgivaren ska väl ge utslag på Varvräknaren, när man kör runt motorn med startmotorn,har jag för mig!? (enkelt sätt att se om den är riktig)

    Rätta mig om jag har fel!!

    / Bosse

    #155855

    saabaero
    Deltagare
    Saab-Bo wrote:
    Vevaxelgivaren ska väl ge utslag på Varvräknaren, när man kör runt motorn med startmotorn,har jag för mig!? (enkelt sätt att se om den är riktig)

    Rätta mig om jag har fel!!

    / Bosse

    Signalen till varvräknaren går inte direkt från vevaxelgivaren. Lite osäker om den går via EZK-boxen eller tändmodulen, men helt klart är det så att varvräknaren blir stendöd om vevaxelgivaren är död

    #155856

    wibbe60
    Deltagare

    Tändmodulen kass eller så går inte bensinpumpen. Går inte bensinpumpen av nå´n anledning så blir det heller ingen gnista. Jag håller dock en liten slant på tändmodulen.

    #155858

    saabaero
    Deltagare
    Anders W wrote:
    Går inte bensinpumpen av nå´n anledning så blir det heller ingen gnista.

    Jag vill bestämt hävda att det funkar precis tvärt om :lecture:

    Bränslepumpen styrs av LH och för att pumpen ska starta behöver LH ha en signal från tändsystemet som berättar att motorn snurrar. Tänsystemet i sin tur får rotationssignalen från vevaxelgivaren.

    En snabb titt i schemat..
    Vevaxelgivaren är ansluten till EZK-boxen
    Varvräknare och LH delar varvtalssignal och den kommer från EZK-boxen.
    Säkring nr 9 spänningsmatar EZK, tändmodul och tändspole
    Säkring nr 9 spänningsmatas från tändlåset
    Pin 16 på EZK ger tändpuls till pin 5 på tändmodulen.

    Lycka till!

    #155859

    wibbe60
    Deltagare

    Det funkar nog på båda hållen. När jag jobbade på saab (på lagret) så hade verkstaden just detta problemet på en 9000. Ingen gnista och efter lång felsökning visade det sig att bensinpumpen var kass. Efter byte funkade allt som det skulle. Lycka till med felsökningen.

    #155860

    fredrik a
    Deltagare

    Tack för alla tips!

    Nu visade sig att den nya tändmodulen var trasig. Bilen startade när jag satte dit den gamla.

    På ett sätt är jag dock tillbaka på ruta ett. Innan jag satte dit den nya modulen kunde bilen helt plötsligt stanna för att sedan slumpmässigt kunna gå att starta igen, ibland efter några minuter ibland efter några dagar.

    Nu har jag i alla fall lite ideer som jag kan kolla om jag skulle råka ut för det igen.

    TACK!
    Fredrik

    #155862

    97sonett
    Deltagare

    sätt dit en ny modul, hade samma problem på min för många år sen, startade o gick en bit sen dog, o sen inte startade igen förrens efter man väntat lite, olika tid varje gång.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng