värme

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-14 20:27 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17742
    hansens 96a
    Deltagare

    vad för värde ska jag ha på en sommartermostat. har hela tiden hatt lite problem på min v4 att den vill gå varm. har nog ändrat på det mästa som jag bytt vatten pump kylare motor och olika termostater. så ny sommar på G och nya värmeproblem just nu sitter där en 88 graders i men den vill ändå gå lite varmt. inte så så den kokar men straks innan det röda håller den sig och även på tomgån håller den sig där. men det ät helt för varmt i mina ögon. på en av motorerna så satt där en 82/92 termostat det visa sig att det var ända gången som det funkar i min bil. sen dess har vi byttat motor mins två gånger. och den termostaten hittar vi inte. så vad kan vara lämpligt att sätta i den nu så jag slipper att sitta vakta tempen på den. är så jäkla less på att hålla på med det nu. vad brukar ni ha i rally bilarna när de var hårt trimade typ. på den tiden det begavsig.
    mycket tack samm för svar nu när jag nästa börja trötna på det.
    det är en kul bil men inte när det jäklas med värmeproblem hela tiden.

    #120405
    3 i tanken
    Deltagare

    har du kört en rensning jag har haft en del ford v4 och dom gick antingen för kallt eller
    för varmt varpå choken låg i länge

    #120406
    3 i tanken
    Deltagare

    lufta ur värmepaketet kan också hjälpa

    #120408
    kaparn
    Deltagare

    Tempen ska ju ligga strax under det röda på mätaren då jobbar ju motorn bäst. Om motorn går för kallt så slits den hårdare bla. även bränsleförbrukningen påverkas negativt på en motor som går kallt.
    Sen så kan det även bero på mätaren, den kan vara individuell från bil till bil.
    Tändningsinställningen påverkar även den temperaturen på motorn så det är många faktorer att hålla reda på.

    #120409
    roger96
    Deltagare

    Enligt VHB ska det vara en 83 graders termostat från motornummer 26419 och framåt, respektive 87 graders före detta motornummer.

    #120411
    hansens 96a
    Deltagare
    RogerB wrote:
    Enligt VHB ska det vara en 83 graders termostat från motornummer 26419 och framåt, respektive 87 graders före detta motornummer.

    oki en 83 graders det förklarar en del varför det bara har funkat med den gammla och udda termostaten 82/92graders

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.