värmebeständig färg,,,i rött

Forum / Övrigt / SSR / värmebeständig färg,,,i rött

Forum / Övrigt / SSR / värmebeständig färg,,,i rött

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 16, 2009 at 15:32 #20941

      jag har stött på ett dilemma nu som ställer till förtret,..
      jag behöver finna värmebeständig grenrörsfärg. i röd kulör
      av nån anledning finns bara röd i 250 graders utförande..
      så om nån har nån ide eller hittat nåt ställe som saluför
      röd om tål runt 800 grader ..
      trodde i min enfald att man glatt kunde gå in å köpa heat proof flaming…men ack vad man bedrog sig..

      mvh Åke

        oktober 16, 2009 at 18:19 #146706

        färg som tål 800 grader och som sitter kvar? det låter som ett önsketänkande?

          oktober 16, 2009 at 18:49 #146709

          Annars är den väl redan “rost röd”! :duck:

            oktober 16, 2009 at 19:08 #146710

            Upptill 800C har jag inte hittat men väl 650C

            http://www.nwepaints.co.uk/acatalog/HighTemp.html
            Längst ned på sidan finns en som påstås tåla 650C.

            http://www.hightempenginepaint.com/Content.asp?id=4
            Denna påstås också tåla upptill 650C

              oktober 16, 2009 at 19:42 #146711

              jaaaa, alla de “värmetåliga” färger jag provat har inte funkat vidare bra iaf.
              Blir genombränt ganska omgående

                oktober 16, 2009 at 20:00 #146713

                Som sagt, “påstås tåla” 😉

                  oktober 17, 2009 at 06:36 #146721

                  Hej, jag har använt en väldigt bra grenrörsfärg som fanns hos KG trimning i Dalby.

                  Den är tyvärr då inte röd men grafititgrå. Den har jag använt på turbogrenrör och det ser bra ut även efter några års användande! Jag har kört avgastempar på ca 900 degC.

                  Den luktade fruktansvärt och de poängterade att vara noga med att inte måla i slutna utrymmen. Vet dock inte om de har den kvar.

                  Alla mina försök till att använda “heat resistant” sprayfärger på avgasrör och annat har varit fruktlösa. Det ser bra ut när man skruvar ihop det men håller inte över tiden.

                  Är det ngn som har hittat ngt som funkar tar jag gärna emot bra förslag!

                    oktober 17, 2009 at 07:28 #146723

                    För knappt tjugo år sedan lät jag aluminiumspruta ett turbogrenrör.
                    Det ser lika fint ut idag som då, men med ett liiitet undantag.
                    Han råkade missa en fläck stor som en tioöring och där är det rostigt.

                    Här är ett ställe i ditt närområde:
                    http://www.gulex.se/firmainfo/trollh%E4ttans_metallsprutning_ab/931120861322.htm

                      oktober 19, 2009 at 21:02 #146819

                      men det ska va rött..kolla på saabs tävlingsbilar,.,,rött som inte tålde värmen å blev vitt,,ska det va så ska det va..*ler*
                      mvh Åke

                        oktober 19, 2009 at 21:07 #146820

                        här är en bild,,
                        mvh Åke

                          oktober 20, 2009 at 06:23 #146831

                          problemet med då och nu är bara den att allt som fungerade förr var giftigt och inte finns mer…….det fanns mängder med bra fungerande färger till allt möjligt som idag inte finns pga gällande miljökrav och det är nog bara att gilla läget……

                            oktober 20, 2009 at 07:56 #146832

                            har vi inga norska koleger som kan ordna färg,, där går det ju fortfarande att få tag på färger som vi i sverige inte kan stava tills än,, med massor av gifter,,,

                              oktober 20, 2009 at 09:56 #146838

                              Hur är det med Emal- färg ? Samma som man används “gamla tider” i kaffepanna och likadant. Det finns massa olika färger välja på samt det tal varme. Man kan koka i gasspisen utan problem, så varför inte bra till grenröret. Min Turbo Valmet har Emalfärgat Ljuddämpare, har suttit nästän 30 år utan problem !

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.