Vart köpa förgasartrim till enkelgasare?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Vart köpa förgasartrim till enkelgasare?

Detta ämne innehåller 29 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-07-21 13:26.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #175439

    Dicst
    Deltagare

    För att svara på ursprungsfrågan:
    Det finns inte så många specialbutiker för just Saabar, man får ha lite fantasi. Jag rekomenderar MISAB i Göteborg för hjälp med enskilda förgasardetaljer. Annars är det mycket hempul på olika nivå. Halsringar kan man t ex svarva själv om man förstått principen för venturi och hittat lämpliga vinklar. Munstycken som passar i Solex hållare kan man med fördel köpa hos en MC eller snöskoterdetaljist, t ex passar Mikunis runda serie rakt av i både gänga och bestyckningstabell, kostar ca 30-60:- styck. Se dock upp för Mikunis sexkantiga munstycken som följer ett helt annat system.

    Anledningen till att det ibland upplevs så hemligt är flera. Till stor del tror jag att folk inte vet mer än det som står i de gamla anvisningarna, men det känns alltid skönt att låtsas ha ett hemligt extra knep i bakfickan som en psykologisk press på andra. Bland de som körde på den tiden fanns säker några som fuskat en aning också, så man kan ju knappast förvänta sig att de ska sitta här på ett forum och erkänna att de gjort si eller så 😉 Själv försöker jag hitta nya sätt som fungerar i takt med att jag har möjlighet/råd/tid/intresse/etc, men jag kan ju inte sitta här och babbla om påhitt jag jobbar med som riskerar att förstöra andras surt förvärvade slantar utan att verifiera det jag säger. Jag jobbar mycket med dator, men ett misstag på en kundmotor och ryktet galopperar iväg tiofalt med ljusets hastighet, det har vi ju sett i andra trådar…

    Tvåtaktstrim till skillnad från fyrtaktstrim är bitvis svartkonst även för de som behärskar det. De som verkligen livnär sig på att göra högprestandaprylar har naturligtvis hemligheter, inget konstigt med det, så är det på alla trimfirmor. Det tar otaliga timmar envetet arbete att nå resultat bortom de vanliga, så varför förutsätts det att man först ska lista ut nåt revolutionerande koncept under svåra och kostsamma vedermödor och sedan ge bort dessa till kreti och pleti utan att få något tillbaka?

    Mvh,
    /D

    #175441

    rallysaaben
    Deltagare

    @dicst wrote:

    Det tar otaliga timmar envetet arbete att nå resultat bortom de vanliga, så varför förutsätts det att man först ska lista ut nåt revolutionerande koncept under svåra och kostsamma vedermödor och sedan ge bort dessa till kreti och pleti utan att få något tillbaka?

    Mvh,
    /D

    Nja, jag tror det är på ett annat sätt, för det första har tvåtaktsmotorn trimmats i över 50 år och så har nog minst 10000 olika koncept provats, så den som verkligen tror sig ha uppfunnit något revolutionerande idag har förmodligen fel, det är med all säkerhet redan testat, undantag borde rimligtvis finnas förstås, men de borde också rimligtvis vara väldigt få, men vederbörande tror sig ha nått som ingen annan någonsin provat och därav hemlighetsmakeriet.
    Men jag håller med dig, visst kanske man inte vill ge bort all info gratis, det är kanske inte direkt det jag kräver heller.
    Nu överbelastas ju inte precis forumet av nya trådar med frågor om trimning, men det finns/ har funnits en hel del trådar där folk ställer frågor om just trimning, och det är just bara de trådarna som aldrig får några svar, av nån outgrundlig anledning?
    Nu blev jag så där gubbgrinig igen :sry

    /Anders

    #175453

    hubbe
    Deltagare

    Dicst:

    Jag tycker det är en bra idé att att komma tillbaka till den ursprungliga frågan. Som jag vet, har dom gamla DKW 3=6 samma förgasare som Saab upp till 1965.
    Om jag minns rätt, så ha en 900cc DKW motor en 30mm halsring och den 1000cc motor har en 32 mm halsring. Kanske skulle ”Potatis” ta upp kontakten till en DKW Klubb i Sverige.
    Om jag hade en Saab årgång 65, ville jag som första åtgång öka kompressionen (kanske 66:a topplock), och sen åka på 95 oktan bensin med 1% Triboron. Med Triboron minskar inte oktantalet i bensin blandningen. Nästa steg kunna vara att köra på E85, Triboron blanda sig perfekt med E85. Susen är, att jobba lite mer på periferin.

    #173942

    potatis
    Deltagare

    Nu kom det en hel del info.
    Man tackar så mycket, är väl ungefär det man funderat på som kommit fram.
    Däremot så är det den där halsringen jag är fundersam över.
    Vissa säger att man absolut inte ska ha större än 31mm medans andra säger att 32mm funkar på enbart förgasartrim.
    Tanken var i framtiden att köra på e85 så då kanske 32mm passar bättre.
    Som sagt, enda jag hittar som säljer färdiga halsringar är classicsaabracing och dåp är det 32mm.
    Har tyvärr inte tillgång till någon svarv själv.

    #60809

    lars2t
    Deltagare

    E85 och tvåtaktsolja? Hur går de ihop?

    #60810

    potatis
    Deltagare

    du får köra en vegitabilisk tvåtakts olja som blandar sig med bränslet.

    #173939

    DanS
    Deltagare

    Hej
    Jag kör mycket DKW om ni nu missat det . Förgasartrim 32 mm halsring och 160-170 munstycke har funkar i min 800cc stora motor. Solex 40 mm förgasare sitter i bilen nu. Det finns en solex 45 med accpump att hämta från DKW F102 motorn . Har även provat E85 funkar med Castrol R40 dock bör man blanda i dunk och rysta det denna blandning var den enda som inte separerade under stillestånd enligt en test som var i en tidning och enligt min erfarenhet så stämmer det.
    Med vänlig hälsning
    DanS

    #175502

    hubbe
    Deltagare

    lars2t:
    DanS:

    Jag har hört, att en solex 45 förgasare från en DKW 102 passar direkt på ett Saab insugrör för Zenith förgasare. Om ni använda en Solex 45, så måste ni också har filad motorer till grupp 2 trim. Som jag förstå Potatis, vill han bara har en större halsring i förgasaren.
    Efter mina erfarenheter märker ”Potatis” med större halsring på en standard motor ingen skillnad i prestanda. Däremot en ökade kompression märks direkt. Sen får också en större halsring sina fördelar. Ökad kompression, större halsring (30mm), ett 2″-system och E85, bilen kör som en Sport.
    Ja, till E85 är bara vegetabilsk oljor lämpliga, om man inte känner Triboron. Vegetabilsk oljor sota, har ingen korrosionsskydd, tåler ingen frost och man måste blanda 3% i bensinen.
    Triboron Koncentratet ersätta olja i bensinen, i stället för 3% behöver i bara 1% Triboron i bensinen. Triboron blandar sig sommer som vinter perfekt med bensinen, smörja bättre, har bra korrosionsskydd, ingen sot, ingen rök, ingen stank och konservera bensin/Triboron blandingar mycket längre än bensin/oljor blandingar.
    Det som förstör mest en 2T-motor, är sot och korrosion.

    #175505

    DanS
    Deltagare

    Om man bara sätter i en större halsring får motorn för mycket luft man måste även ha ett större munstycke och klart att det märks skillnad bättre ax blir det dock nån raket blir det inte . Solex 45an passar på insug från saab 95 dvs med 2 bultar istället för 4 och triboran har jag ingen erfarenhet av
    Med vänlig hälsning
    DanS

    #175512

    hubbe
    Deltagare

    @dans wrote:

    Om man bara sätter i en större halsring får motorn för mycket luft man måste även ha ett större munstycke
    Med vänlig hälsning
    DanS

    DanS:

    Jag har en lamdasonde (syresensor) i mitt avgassystem och därmed vet jag alltid om min luft / bränsleförhållandet är korrekt.
    Just nu testar jag ett Holtzmann ATACC System, som justera automatiskt bränsle / luftblandningen vid temperatur och höjdskillnader.

    Med vänlig hälsning
    Hubbe

    #174020

    potatis
    Deltagare

    Tanken är inte att enbart ha större halsring, men dock är det den delen som verkar svårast att få tag på i olika utföranden.
    Hade tänkt att köra större halsring, större munstycken, modifierad luftburk och avstämd pipa med 2″ system och e85 som en början.
    Vill som sagt inte ha något värsting trim utan en lite rappare men endå körbar bil i tex stadstrafik.
    Sedan har man framtidsplaner på sprut och reedventiler, men detta kommer när man får tid och pengar(= ingen jätte prio), öka kompression skulle nog kunna vara nästa steg, men vill som sagt inte göra såpass mycket att bilen måste tokvarvas för att komma från en korsning.

    #175566

    hubbe
    Deltagare

    potatis:

    i Hamburg, http://www.vergaserwelt.de kan du kan få allt för din förgasare, också halsringar i olika diameter.

    #175414

    potatis
    Deltagare

    @hubbe wrote:

    potatis:

    i Hamburg, http://www.vergaserwelt.de kan du kan få allt för din förgasare, också halsringar i olika diameter.

    Man tackar för infom, dock verkar deras sökfunktion på sidan inte fungera.

    #175415

    hubbe
    Deltagare

    Potatis:

    På grund av att företaget flytta, är sökfunktionen på deras hemsida för tillfället inte i tjänst.

    Du kan ställa frågor eller beställa:
    Telefon: +49 (0)4154 9889956 | Fax: +49 (0)4154 9889957

    #177224

    potatis
    Deltagare

    Det lät spännande, får damma av den tyska ordboken då 😉

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.