Varvräknare SAAB 99 -81

Forum Modellspecifika forum 90/99 Varvräknare SAAB 99 -81

  • Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-11-19 21:39 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #451352
    mickeand
    Deltagare

    Hej!

    Finns det någon här som har elschema på hur man kopplar in orginal varvräknare då jag bara haft stor klocka innan så finns det väl inte fördraget i elen?

    /Micke

    #451404
    gv8
    Deltagare

    81 har ingen varvräknare så någon fördragen kabel finns inte enl. schemat.
    På 83-84 så kommer + från kontrollampa choke och – från stift 5 på uttaget för tändkontroll.
    Närmast neråt årsmässigt och jämföra med blir väl 80-års turbo. Där hämtas + från strömställare uppvärmning bakruta. – hämtas från samma som ovan.
    Stift 5 på uttaget för tändkontroll är detsamma som – på spolen.

    #451515
    mickeand
    Deltagare

    Vilket är då stift nr 5 och vilken färg har den sladden?

    #451589
    gv8
    Deltagare

    Varvräknarens utgående kablar.
    1_20181111_153649

    Uttag för tändkontroll, stift 5. Intill säkringarna.
    2_20181111_154005

    Undersidan av uttaget. Gula kabeln stift 5 kommer från varvräknaren.
    3_20181111_153949

    Bilagor:
    #451596
    mickeand
    Deltagare

    Kanon =) Man får tacka så innerligt mycket för hjälpen. Stor tumme upp till dej,

    #451720
    mickeand
    Deltagare

    Såg nu när jag höll på att dra fram kabel till varvräknare att det är 2 ljusblå kablar till samma kontakt + 3 svarta som går till samma kontakt (jord) som va tillbaka vikta på kabelsta men enligt bild… Vad är detta för sladd? Den ljusblå. Vad är den fördragen till??

    Bilagor:
    #451794
    gv8
    Deltagare

    Om den är undanvikt så kan det vara för någon utlandsmarknad. Om det är 12-volts-matningen du letar efter så kan du test-mäta de blå kablarna med en voltmätare och se om du får 12 volt när tändningen är påslagen. I så fall kan du kanske använda den. Original 12-volts-matar-kabel är brun och kommer från olika ställen beroende på årsmodell enl. tidigare inlägg.
    Det är säkert även någon skillnad i elschemat för GL och GLI av årsmodell 81 som kan orsaka dylika undanstoppade kablar.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng