varvtal

  • Författare
    Inlägg
    • juni 9, 2013 at 14:49 #7645

      Hejsan!
      Är det någon här som vet -eller har mätt hur många varv motorn snurrar vid olika
      hastigheter?jag satt o tänkte på det när jag var ute o körde,hadde varir intressant o veta
      t.e.x vid 70,80 ,90
      Nu skall jag inte göra detta men är det någon som vet topphastighet på -62;a?

        juni 9, 2013 at 20:35 #56479

        Det finns väl en tabell i instruktionsboken med hastighet vid 1000 rpm på de olika växlarna har jag för mig. Bara att börja räkna! 🙂

        Ett alternativ om du inte orkar räkna är ju att koppla in en varvräknare t.ex. denna: http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Varvraknare-32241/ Ställer du in den på 6 cylindrar så blir det rätt med tändpulserna på en 3 cylindrig tvåtaktare.

          juni 10, 2013 at 09:52 #56494

          Hej
          Topphastigheten varierar naturligtvis pga motorns kondition och ev trimningsgrad. Jag köpte en 96:a
          62/63 ny. Den var 3-växlad (4 kom 1964). Försäljaren sade att jag kunde välja om jag ville ha en gubbil eller en som gick lite bättre. Rådet var: Kör in den hårt, låt motorn varva, växla hellre ned än segdra. Jag gjorde som han sade, men bytte till sportens avgassystem, tog bort konan i luftrenaren, större halsring och huvudmunstycke. Jag gav den mera luft genom ett annat lock med dämning på luftrenaren för insugningsljudets skull. Motorn gick rent när hastighetsmätaren visade 90 på tvåan.
          På trean så ökade hastigheten lite till när hastighetsmätaren visade 140. Det här är historia nu.
          Rune Falk

            juni 10, 2013 at 18:15 #54366

            tack för svaren!jo jag hittade varvtalsinfot!och började räkna :ID
            140?det gick undan!!
            mvh Björn!!!

              juni 11, 2013 at 09:08 #56525

              130 ska inte vara några problem med en någorlunda frisk 2T, 140 betyder att bilen är ovanligt pigg!

                juni 11, 2013 at 09:33 #56526

                Hej
                Ni skall veta att det här hände 1964 när bilen hade gått ca 1000 mil, med Pirellidäck som jag satte
                på när jag köpte bilen. Det var dämpning jag menade, inte dämning. På bakre ljuddämparen
                svetsade jag på ett grövre slutrör.
                Rune Falk

                  juni 11, 2013 at 18:16 #54208

                  riktigt kul med historier från förr,när man inte kört tvåtakt så många mil är jag allafall
                  kanske onödigt försiktig,gubbkör max i 80 :ID
                  man man kanske ska blåsa ur den?

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.