Väsande/pysande tomgångsljud 900s – Update: Lösning på g?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Väsande/pysande tomgångsljud 900s – Update: Lösning på g?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Väsande/pysande tomgångsljud 900s – Update: Lösning på g?

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 14, 2011 at 15:16 #25480

      Hej!
      Har spenderat helgen med bilen, bland annat bytt vakumslangar. Hur den här bilen kunnat rulla alls är en gåta, de flesta slangarna var rejält spruckna i anslutningsändarna och en hängde helt löst.
      Har jag kopplat allt rätt? Hade verkligen velat ha en sån här tråd innan jag började riva.

      Från bakre T på inloppsröret går slang till BTR och någon form av vakumklocka ungefär nedanför fördelaren, på motorblockets framsida.
      Från främre T inloppsrör till vevhusventilationen, det andra är ett plaströr till luftinsuget.
      En slang från spjällhuset till fördelaren
      En lång slang från 3-vägskorsning på kanten av insuget, går under vindruntan till vänster dike och kopplar på en bälg där.]

      Det tror jag var alla som jag bytte. Missade jag något?

      Min viktigaste fråga – nu när jag har huven öppen och motorn går på tomgång hörs ett väsande/pysande ljud. Ljudet upphör om jag plockar av slangen som går till BTR-nippeln. Jag har kollat och slangen är hel – vad är det då som pyser? Kan det vara slangen från BTR till bränsleröret? Fast där borde det väl vara bensin och inte luft?

        augusti 15, 2011 at 09:27 #186898

        Jag tror jag hittat källan till problemet: Trasig bypass ventil till turbon. Anledningen att jag trodde det var BTR var ju att det blev tyst när jag plockade av vakuumslangen dit, men egentligen så är det väl bara så att systemet tappar vakuum då och därför hörs inte väsande från bypassen. Allt stämmer när jag läser det som står här : http://www.thesaabsite.com/900old/900%2679to94faqs.htm#Turbo+Bypass+Valve+Diagnosis” onclick=”window.open(this.href);return false; högst upp. Så nu ska jag försöka hitta en frisk ventil.

        Vet ni hur det ligger till – finns det risk att bilen tar skada om jag fortsätter köra med dassig ventil?

          augusti 15, 2011 at 09:30 #186899

          Har varit ute och testat nu, inget motstånd alls i vakuumslangen till bypassventilen, oavsett om jag suger eller blåser i slangen. Om ventilen varit hel bör det ju tagit stopp rätt snabbt när man suger, inte sant?

            augusti 15, 2011 at 09:36 #186900

            @Boss_time wrote:

            Har varit ute och testat nu, inget motstånd alls i vakuumslangen till bypassventilen, oavsett om jag suger eller blåser i slangen. Om ventilen varit hel bör det ju tagit stopp rätt snabbt när man suger, inte sant?

            Japp 🙂

              augusti 15, 2011 at 09:43 #186901

              Yes! Kul när man som gröngöling lyckas felsöka på egen hand, nu ska det bara åtgärdas också!

              Jag hoppas inte att folk tycker att jag startar trådar om “obetydliga” problem men jag tänker att om jag som nybörjare har ett bekymmer så bör väl någon i min sits i framtiden springa på samma fel. Och då är det ju jätteskönt om det finns en färdig tråd med symtom och åtgärd. 🙂

                augusti 15, 2011 at 10:04 #186902

                @Boss_time wrote:

                Yes! Kul när man som gröngöling lyckas felsöka på egen hand, nu ska det bara åtgärdas också!

                Jag hoppas inte att folk tycker att jag startar trådar om “obetydliga” problem men jag tänker att om jag som nybörjare har ett bekymmer så bör väl någon i min sits i framtiden springa på samma fel. Och då är det ju jätteskönt om det finns en färdig tråd med symtom och åtgärd. 🙂

                Nä då bara bra när du tänker högt 😀 även andra kan lära sig 😎

                Mvh Nisse

                  augusti 22, 2011 at 13:44 #187091

                  Hittade en tråd av William på saabklubbens forum, verkar ha exakt samma problem. Kolla på hans youtube-klipp, sådär uppför sig min motor också. Även han verkar kunna suga/blåsa i vakuumslangen utan motstånd. Borde nog köpa en ventil och provbyta med isåfall..

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.