Vattenpumpen läcker, Trajamotor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Vattenpumpen läcker, Trajamotor

Detta ämne innehåller 15 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-19 14:29.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22019

    parbring
    Deltagare

    Fick mig en fin 99 X7 ´72 med blott 9000 mil bakom sig idag. Upptäcker lite glykoldräll kring locket för vattenpumpen. Är det packningen som håller på att ge upp eller hela pumpen som är på väg att kapsejsa? Kan tillägga att bilen håller temp bra under körning.

    Tacksam för svar. 🙂

    #156590

    lurker2
    Deltagare

    Kolla slang/slangklämmor vid locket, kan vara liten spricka i slang eller så är klämman dåligt åtdragen..

    #156592

    morsole
    Deltagare

    Om pumpen läcker brukar det fukta eller rinna ner på blocket under insuget; tänk på att de gamla motorerna är extremt känsliga för fel sorts glykol, dvs etylenglykol.
    Du ska använda sig av propylenglykol, köp Mercedes kylarvätska, den är bra!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #156593

    parbring
    Deltagare

    Ptja, rinner ner på blocket under insuget gör det. Ser ut att komma från pumphusets lock. Vad tyder detta på?

    Finns vattenpumpar till 1.85-motorn att få tag i? Eller repsatser?

    #156594

    morsole
    Deltagare

    Ner kommer det ju alltid; men frågan är om det kommer UT där från pumpen?
    Om det läcker vid pumplocket där uppe kan det orsakas av möra slangar…
    Har inte Jan på klubbens reservdelar hemma vad du behöver?
    Kolla med honom.

    Mvh Johannes

    Titta in här!

    reservdelslager saabklubben 99-900 kopia.pdf

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #156599

    parbring
    Deltagare

    Ok. Jag börjar väl med att undersöka slangarna noga så får jag återkomma sen. Tack så länge! 🙂

    #156609

    parbring
    Deltagare

    Därmed konstaterat att reservdelar finns att tillgå. Men hur är det med vattenpumpen på Triumhp-motorn, behöver man specialverktyg för att demontera denna?

    #156610

    morsole
    Deltagare

    Det är ju samma typ av pump som på B motorn; och som där går det lättast med rätt avdragare.
    Med lite fantasi kan man annars lösa det, men har du ingen större mekarvana får jag kanske avråda dig, och låta någon som lyckats tidigare göra det/biträda dig.
    Hör med dina klubbmedlemmar i krokarna där du bor kanske?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #156613

    alexis
    Deltagare

    gäller detta även turbo motorn -80?
    menar om den är också känslig för vilken typ av glykol man häller i…

    #156615

    morsole
    Deltagare

    Jag läste om en verkstadsinnehavere ”over there” som av en tillfällighet lärt sig skilja på de två sorterna, etylenglykol, som bl a Biltema säljer, och propylenglykol, som ingår i MB’s kylarglykol.
    Anledningen var att Saabs glykol var slut hos grossisten, och han hade gott om MB kylarglykol på lager så…
    Efter bytet blev han av med alla topplocksjobben orsakade av frätskador i packningsytorna…
    Så även om man tror att man vet det mesta så lär man sig hela tiden?!
    Som ägare av en turbo -80, med den omdiskuterade vattenpumpskonstruktionen, skulle jag inte tveka en sekund inför valet av glykolsort.
    Inte en sekund.
    Men säkert många som säger annat, att det inte behövs etc, men är det värt att chansa?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #156618

    parbring
    Deltagare

    Mekarvanan finns. Har renoverat vinkelåttor, bytt växellådor, kopplingar osv. Mest att jag vill samla så mycket information som möjligt innan jag river isär.
    Glid/draghammare är inte att tänka på?

    Eller kanske finns det någon i närheten av Skellefteå (mina tankar går åt Burträsk, hehe) som kan tänkas inneha en passande avdragare?

    Eller förresten, hur vet jag om vattenpumpen verkligen är dålig? Tempen är som sagt stabil, och slangarna ovanför vattenpumpen, till värmepaketet, verkar samtliga i vettig kondition och utan inkontinens.

    #156620

    Lustgasen
    Moderator

    Hej har du gamla modellens pump då går det med draghammare också. det är den nya 12 kuggars vattenpumpen som kräver en speciell avdragare. Men jag känner en som har en avdragare till gamla också ifall du vill vara extra noga.
    Per-eric CarlshemsMotor i Umeå har en avdragare som man kan ändra både för utvändig(nya) och invändig gänga(gamla)

    För jag har för mig det är samma 8-kuggars vattenpump även på de tidigaste med triumphmotorn…?

    Kolla först att packningen är hel, annars kan de drälla lite, men generellt om pumptätningarna läcker så brukar det väl vara skvalphålet, kylarvätskan åker ut ur, om de nu finns på triumph motorerna? har inte jobbat så mycket med dem…
    Om det är så att det är lockpackningen som är otät så är det bara till att knacka en ny och sätta dit eller så kör man permatex, men kolla så att både locket och blockdelen är plana och slipade så det blir tätt. OCh det är ju inte helt ovanligt att den packningen läcker lite på de gamla bilarna.

    #156621

    parbring
    Deltagare

    Nej, visst kan det vara så att det bara är packningen, men även för att byta packningen måste jag väl demontera insug osv? Känns som att när man ändå har kommit så långt så bör man ändå byta vattenpumpen…?

    Ptja, en 72:a med 1.85-motorn ska väl räknas som en av den tidigare typen? Kikade i en gammal Haynesmanual jag hittade i gömmorna, och fick där bekräftat som du säger att det ska gå med en glidhammare och lite försiktighet.

    #156634

    morsole
    Deltagare

    Vad som annars gäller på de gamla motorerna så är det ju att det finns olika packningar till pumplocket då det ska vara ”spel” där; har för mig man lägger en ”distans” på pumpen och sen lägger på locket – och mäter spelet där. Det finns sen packningar i olika tjocklekar för att ge rätt ”spel” vid locket.
    Minns inte om det är exakt samma pump till StanPart som till Saab, mycket möjligt, det är 8 kuggars i alla fall.
    Försök lista ut var ifrån det läcker först…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #156659

    Lustgasen
    Moderator
    parbring wrote:
    Nej, visst kan det vara så att det bara är packningen, men även för att byta packningen måste jag väl demontera insug osv? Känns som att när man ändå har kommit så långt så bör man ändå byta vattenpumpen…?

    Ptja, en 72:a med 1.85-motorn ska väl räknas som en av den tidigare typen? Kikade i en gammal Haynesmanual jag hittade i gömmorna, och fick där bekräftat som du säger att det ska gå med en glidhammare och lite försiktighet.

    Yes box du måste väck med generator och insug och det. Och om du ändå tagit lös så är det som du säger då kan de vara värt att byta packningarna också, finns ju som sagt å få tag på och då kan man känna sig trygg på den biten, trajjamotorerna är ju ett elände att hålla kalla och det var väl därför saab byggde en egen senare som var mycket bättre på att hålla värmen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng