Växellåds frågor saab 9-5 och og 9-3.

Forum Övrigt Allmänt Växellåds frågor saab 9-5 och og 9-3.

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-13 17:42.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21802

    900lyx-82
    Deltagare

    Hej svejs.

    Har några frågor om saabs växel lådor.

    1. Växellådorna i 9-5 2,0 och 2,3 samma?
    2. Lådan i og 9-3 är det samma i 9-5 2.0 ltt?
    3. Vad kostar en begangad växellåda, ca.

    Att jag frågar beror på att jag har ett jobb framför mej, nämligen byte på en 9-5-98.

    4. Vad bör beakas vid byte av växellåda?
    Lite tips och trix önskas.

    Mh Fredrik

    #154600

    mr ems
    Deltagare

    Hej

    1. Nja kan ha olika utväxlingar men passar vilket som .
    2. Nej OG 9-3 lådan är kortare ca 45 mm och har en mindre diff .¨NG 9-3 är en annan låda .
    3. Kolla skrotarn .Priset är mindre intressant , skick och mil tal är mer intressant !!
    4. Ett bra grej är en billyft, du för plocka av hela framvagnsbalken . Känner inte till någon som har bytt låda på en 9-5 på golvet !!

    Vad är problemet med lådan som sitter i ? Svår att få i backen ,Fastnar i femman ,Svår att väga i tvåan … Dom går att renovera finns en rep sats på SAAB ,billig men det kräver lite special verktyg .

    #154601

    Molte
    Deltagare

    9-5 AERO har annan slutväxel annars är nog 2,0 och 2,3 identiska TROR jag.

    Vad rekommenderas om det är svårt att få i backen? Har för mig att det sitter någon broms på backdrevet som brukar slitas ut?

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #154603

    cabmange
    Deltagare

    Nja

    2,0 finns med 40 låda, 2,3 skall vara 45 låda.

    //MH

    #154604

    900lyx-82
    Deltagare

    Bilen är som sagt en 9-5 2.3 ltt.
    Hörde mej för med ägaren och han säger att 2:an är svår att få i men
    backen brukas mindre våld att få i.

    900 ems, vet du vad rep satsen kostar på saab?

    OCH bil lyft finns så det är inga problem.

    #154611

    saabaero
    Deltagare

    Repsatsen som innehåller det mesta kostar under 2000kr

    #154612

    900lyx-82
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Repsatsen som innehåller det mesta kostar under 2000kr

    Det är inget farligt pris men antar att en låda kan kosta lika mycket.
    Har inte precis lust att riva i lådan, tidsmessigt så är det låd byte
    som gäller.

    #154613

    900lyx-82
    Deltagare
    cabmange wrote:
    Nja

    2,0 finns med 40 låda, 2,3 skall vara 45 låda.

    //MH

    Vad menas med 40 låda och 45 låda.
    Antar utväxlingen men kan så lite om lådor.

    #154616

    mr ems
    Deltagare

    Den kostar 1815 Kr och har arnr 54 40 516 och är man snäll kan man få 5 % .

    Molte Det sitter en liten liten synkring även till backen som slit snabbt
    När den blir sliten vill den kantra och istället för att man skall få lätt i backdrevet så vill den låsa sig .

    #154619

    Molte
    Deltagare

    Låter precis som min låda. Jag märker inte så mycket av det men när min syster lånar bilen slutar det nästan alltid med ett telefonsamtal och utryckning, men frågan är om det är värt att lägga de pengarna på bilen, materialet är ju inte så farligt men jobbet kostar en hel del antar jag. Har ingen möjlighet att göra det själv.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #154650

    mr ems
    Deltagare

    Plockar du ner lådan och skrubbar den ren och fin kostar en Svenstorps renovering inte mycke mer än repsatsen . Hur många mil har lådan rullat ? Har du mer problem eller är det bara backen . För vill man så byter man bara backsynken (liten sats) och en spännhylsa .

    #154679

    900lyx-82
    Deltagare

    900 E M S: Har ni renoverat lådor förr?
    Är det svårt att göra och vad behöver man för verktyg till det?

    Kan ju vara ett alternativ till byte.

    Mh Fredrik.

    #154693

    mr ems
    Deltagare

    1 Jepp .
    2 Nej men man behöver lite special verktyg .

    Det man behöver mest är avdragare till femmas drev (sitter hårt)
    avdragaröglor till växellådshuset ,En stödig tvåarms avdragare med långa armar .
    Sen är det lite vad man skall göra med lådan ,skall man bytta alla lagerna behöver man lite special avdragare mm . Samt när man skall kolla förspäningen på lagerna vid hop montering kräver lite specialverktyg. Har köpt de flesta verktyg på SAAB .

    Kan du eller har du skilt en gamal PUCH motor med för bundna ögon och plockat ihop den kan du nog också fixa en 9-5 låda .

    #154696

    900lyx-82
    Deltagare

    Det var ju det, har inte rivit i en enda låda inte ens moppe låda.
    Får nog bli byte men ska försöka att få den dåliga lådan.
    Kan ju alltid ge mej ikast på det efter åt.

    Tack för alla svar.
    Trevlig helg, Fredrik.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng