Växellåds frågor saab 9-5 och og 9-3.
- Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-13 17:42 av 900lyx-82.
-
FörfattareInlägg
-
Hej svejs.
Har några frågor om saabs växel lådor.
1. Växellådorna i 9-5 2,0 och 2,3 samma?
2. Lådan i og 9-3 är det samma i 9-5 2.0 ltt?
3. Vad kostar en begangad växellåda, ca.Att jag frågar beror på att jag har ett jobb framför mej, nämligen byte på en 9-5-98.
4. Vad bör beakas vid byte av växellåda?
Lite tips och trix önskas.Mh Fredrik
Hej
1. Nja kan ha olika utväxlingar men passar vilket som .
2. Nej OG 9-3 lådan är kortare ca 45 mm och har en mindre diff .¨NG 9-3 är en annan låda .
3. Kolla skrotarn .Priset är mindre intressant , skick och mil tal är mer intressant !!
4. Ett bra grej är en billyft, du för plocka av hela framvagnsbalken . Känner inte till någon som har bytt låda på en 9-5 på golvet !!Vad är problemet med lådan som sitter i ? Svår att få i backen ,Fastnar i femman ,Svår att väga i tvåan … Dom går att renovera finns en rep sats på SAAB ,billig men det kräver lite special verktyg .
9-5 AERO har annan slutväxel annars är nog 2,0 och 2,3 identiska TROR jag.
Vad rekommenderas om det är svårt att få i backen? Har för mig att det sitter någon broms på backdrevet som brukar slitas ut?
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaLåter precis som min låda. Jag märker inte så mycket av det men när min syster lånar bilen slutar det nästan alltid med ett telefonsamtal och utryckning, men frågan är om det är värt att lägga de pengarna på bilen, materialet är ju inte så farligt men jobbet kostar en hel del antar jag. Har ingen möjlighet att göra det själv.
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaPlockar du ner lådan och skrubbar den ren och fin kostar en Svenstorps renovering inte mycke mer än repsatsen . Hur många mil har lådan rullat ? Har du mer problem eller är det bara backen . För vill man så byter man bara backsynken (liten sats) och en spännhylsa .
1 Jepp .
2 Nej men man behöver lite special verktyg .Det man behöver mest är avdragare till femmas drev (sitter hårt)
avdragaröglor till växellådshuset ,En stödig tvåarms avdragare med långa armar .
Sen är det lite vad man skall göra med lådan ,skall man bytta alla lagerna behöver man lite special avdragare mm . Samt när man skall kolla förspäningen på lagerna vid hop montering kräver lite specialverktyg. Har köpt de flesta verktyg på SAAB .Kan du eller har du skilt en gamal PUCH motor med för bundna ögon och plockat ihop den kan du nog också fixa en 9-5 låda .
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.