Växellådsbyte?

Forum Övrigt SSR Växellådsbyte?

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2001-03-24 14:42 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11283
    mats a
    Deltagare

    Nej, jag får fortfarande inte kopplingen att ta, trots distansbrickor, ny slavcylinder och välsmord axel.

    Vilket är enklast – att byta urtrampningslagrets gaffel eller att byta låda?

    Kruxet är att utbyteslådan inte har gått på vem vet hur många år. Lådan som sitter i fungerar ju bevisligen men där tar ju inte kopplingen.

    Råd?

    #79085
    uffepuffe
    Deltagare

    slirar den eller frikopplar den inte?

    #79086
    Anonym

    Hej

    Byt koblings gaffel det er lettest
    passa på med fjederen !!!!!
    da har du jo fórtfarende en låda som er bra och inte som kanske er trasig

    Lars

    #79087
    fuling
    Deltagare

    Hur mycket glapp är det mellan uttrmpningslagret och tryckplattan?
    Kolla detta genom att trycka på kopplingsarmen vid slavcylindern med tummen
    eller en skruvmäjsel.

    #79088
    mats a
    Deltagare

    Har idag rivit ur lådan och bytt urtrampningslagrets gaffel. Den var mycket riktigt skadad (lite böjd i stötstångens gaffel men inte så mycket att det borde missa). Upptäckte däremot att justerskruven var utskruvad så långt att den överhuvudtaget inte tar i övre gaffelarmen.

    Då ställer jag mig tre frågor:
    1) Finns det ett syfte med att skruven är så långt utskruvad? Den är aldrig rörd av mig.

    2) Kan den vara skadad (avbruten)? Själva gängen var så här i minnet ca 10 mm.

    3) Om den ska skruvas in i takt med att lamellen slits borde den nu skruvas ut pga ny lamell. Eller?

    4) Var hittar jag en urluftningspump? Någon pratade någon gång om en ombyggd cykelpump. Påminn mig!

    #79089
    fuling
    Deltagare

    1. Justerskruven är till för att slaget i huvudcylinder inte räcker till kan man säga.
    Skruven skall skruvas in så att man får ett
    par mm i glapp mellan uttrampningslagret och kopplingen. Testa detta genom att att trycka på kopplingsarmen vid slavsylindern.
    2.Kolla på din reservlåda. 🙂
    3. Ny lamell=långt inskruvad.
    Ytan/solfjädern som utrampninslagret ligger på åker utåt(mot växelådan) är lamellen slits.

    4. Det finns en lösning utan div. pump.
    Ha slavsylindern lös, ta en kort bult & en tving. Stoppa bulten i hålet (fy på mig,inget snusk)där kolven sitter i slavsylindern, sätt tvingen över bulten & baksidan(bär man skruvar fast den) på slavcylinder.
    Lufta nu på samma sätt som bromsar.

    [This message has been edited by fuling (edited 23 March 2001).]

    #79090
    mikael_h
    Deltagare

    1) Finns det ett syfte med att skruven är så långt utskruvad? Den är aldrig rörd av mig.

    Ju tunnare (sliten) din lamell blir, ju längre måste justerskruven skruvas ut för att du får korrekt frigång på kopplings pedalen.

    2) Kan den vara skadad (avbruten)? Själva gängen var så här i minnet ca 10 mm.

    Troligen inte.

    3) Om den ska skruvas in i takt med att lamellen slits borde den nu skruvas ut pga ny lamell. Eller?

    Det är tvärtom, se punkt 1 ovan.

    4) Var hittar jag en urluftningspump? Någon pratade någon gång om en ombyggd cykelpump.
    Påminn mig!

    Jag har monterat en cykelventil i locket från en skrotad kopplings huvudcylinder.

    Mikael Hemmingsen

    #79091
    jureit
    Deltagare

    Ang luftning av kopplingen:

    Fyll satans så väl med vätska i behållaren. Stoppa ner tryckluftblåset i behållaren (täta med lite papper runt om), kör lite tryck i systemet samtidigt som du öppnar luftskruven.

    Funkade för mig och var gjort på 30 sek.

    #79092
    mats a
    Deltagare

    tack för alla råd och tips. Lådan är nu tillbaka i bilen, med fräsch olja och fräsch gaffel. Det var ett [image]http://www.saabregistret.se/ubb/mad.gif[/image] göra.

    Med motorn på plats konstaterar jag att ingenting har hänt, dvs kopplingen tar inte.

    MEN: En fruktansvärd misstanke har slagit mig nu när jag kommit hem från garaget. Jag kom plötsligt ihåg att när Fredrik E var inom härförleden sade han, liksom i förbigående, när vi inspekterade röran i mitt garage:
    – Och här ligger det ett lättat svänghjul.

    Tänk om jag av misstag monterat ett standardsvänghjul som legat framme!? Det kan ju förklara att tryckplattan/tramplagret inte når lamellen! Jag återkommer med rapport imorgon kväll.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng