Växellådsolja
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Växellådsolja
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Växellådsolja
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2017-11-01 22:38 av
Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Är äntligen en nybliven SAABägare, igen (min fru säger att jag ser lycklig ut när jag sitter och kör den). Men denna gång av en gammal 99:a. Bilen är en årsmodell -83 och har gått just över 16000 mil och stått still minst ett år innan jag köpte den. Det mesta på bilen fungerar som det ska. Tanken är att använda den som en bruksbil. Det som behövs att göras är ju det vanliga, som att se över bromsar och för att inte tala om rost på de ”vanliga” ställena. (Har bytt ljuddämpare bak, ny sätesfjädring till förarstolen, var som att sitta på toa). Jag är i full fart med att byta olja och ge den lite kärlek inför vintern. Men har gått bet på oljan till växellådan. Det är en 5-växlad manuell låda och enligt instruktionsboken ska man inte byta ut oljan utan endast fylla på vid behov. Men jag vet inte vilken typ av olja som finns där i nu och hur länge den varit där. Växlådan i sig är det inga problem med, än att vissa växlar kan trilskas lite om man försöker stressa i växlarna. Men skulle vilja byta så jag vet att den är ok.
Ska man följa konstruktörens rekommendationer att bara fylla på och med den typen som dom rekommenderar eller bör jag byta och till vilken typ av olja?
Jag har försökt att söka här i forumet men hittar inget svar på mina frågor.Vore tacksam för lite tips och råd
Mvh Johan
Oljefråga och växellåda brukar betyda måååånga svar 🙂
Jag börjar. Rent allmänt ska du ha en olja som ej påverkar gulmetaller och det betyder allt som oftast en mineralolja utan alltför mycket tillsatser . Saab själva rekommenderade vanlig mineral motorolja back-in-the-days.
Numera finns det bättre oljor än motorolja. Standardtipset för en gammelSaab är Quadralube, finns här—> https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/olja-2?category_id=66
Liknande spec har även Castrol EP80 https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=508&path=144_146&av=Mineral|Typ
Även Motuls borde fungera (ej provat själv) https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=2114&path=144_146&av=Mineral|TypVad du än väljer, det viktiga är att byta oljan. Metallflimmersoppan du sannolikt har i din låda nu gör ingen nytta.
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08oktober 24, 2017 at 16:46 #436200I min V4 använde jag Quadralube som funkade bra för själva lådan men som ställde till problem med frihjulet, men det behöver ju inte du bekymra dig om. Kör nu Castrol EP90 som funkar kalas när det är varmt men gör lådan rejält trög när det är under 10 grader. Känns som EP80 borde kunna undvika det, så den kan nog också vara ett gott val.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”mitt svar försvann så sammanfattar
Detta är saabs rekomendationer. dom flesta verkar bara kunna läsa 1 förslag (motorolja) och sen sltuajag har 3 bog900, 2 rullar på quadralube, har rullat på biltema 10-30 motorolja och när man river lådan (alla behöver en hobby) så ser man klar skillnad på hur det ser ut med Ritkig olja (och det är då positivt med bra olja)
sen är det en gammal myt att det bara går att köra mineral. den 3dje bilen rullar på en syntet castrol och den är gudomlig att växla.
Attachments:
november 1, 2017 at 22:38 #436449Tack för snabba svar, idag kom ett paket ifrån saabklubben med Quadralube och karameller.
Tänk bara på att karamellerna ska i din kista, inte i bilens.?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.