Växellådsproblem
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Växellådsproblem
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
april 6, 2022 kl. 08:13 #493111
Har en 3-vxl låda på min 62:a där 2-ans växel är svår att få i, den kärvar. Är lådan slut i synkningen så att den behöver bytas ut eller finns det någon justering på lådorna? Antar väll att det är byte som gäller men kollar här först då jag var osugen på att riva allt🙄
april 6, 2022 kl. 09:33 #493112Hur är oljan i lådan? Spolat den (spola med diesel), och sedan täta byten efter det?
Lättast är kanske att byta om du har en liggandes, men man vet ju aldrig funktionen på en låda som ligger.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
april 6, 2022 kl. 09:51 #493113Har inte bytt olja eller rört någonting. Men när motorn är avstängd så går den trögt då också. Kan det hjälpa med rengöring och oljebyte tror ni?
april 6, 2022 kl. 14:41 #493115Kan vara så att lådan gått torr, och har massa kelgg eller vad man skall kalla det. Jag hade testat att öppna pluggarna i lådan, och det innehåll som finns därinne komma ut. I med Diesel, låt stå någon dag, kör försiktigt knaske en 50-100 meter (gärna utan belastning med bilen upp-pallad och kör igenom växlarna på typ tomång) Tappa ur, i med blaskolja (tänk billig olja, vilken som), kör några 100 meter och tappa ur igen. Sedan i med korrekt olja, typ Quadralube från Quakestate.
Har gjort detta tre ggr själv på olika bilar, två av dem hade olja som luktade hemskt i sig, den andra rann det inte ut något alls ur, med när jag hälde i diesel så fick jag ut något sirapslikandnde sörja. Alla tre lådor gick bra efter det, utan missljud, en TT och 2 V4.
Vet inte om någon annan gjort samma procedur och kan återberätta sina erfarenheter?
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
april 6, 2022 kl. 19:40 #493128Nu har jag gjort rent och bytt olja utan resultat. Så växellådsbyte påbörjades ikväll. Lättade på bultarna så motorn blev fri från växellådan och kaross men motorn sitter kvar. Då provade jag att växla med växelspaken och växlarna går i hur lätt som hällst🤔. Så nu är frågan om det kan bli nån spänning nånstans då växlarna inte går i när motorn är förankrad? Känns ju onödigt att byta växellådan nu då det känns som något inte lirar som det ska? Någon som vet eller varit med om något liknande eller vet vad det kan vara? Tacksam för svar😀
april 7, 2022 kl. 20:22 #493137Nu verkar problemet vara löst… pga rusdrycker när jag monterade motorn så hade jag sidostödet monterat innan jag monterade motorn i karossen ( Det var därför det spände så mycket och var skitsvårt att få dom 6 bultarna att centrera i motorkuddarna🤔) Spänningarna gjorde att växlarna 2:an och 3:an knappt gick att få i.. Vad jag lärt mig av detta??? Kanske ska ägna mindre tid i garaget🙄
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.