Växeln hoppar ur 9000

Forum / Övrigt / Allmänt / Växeln hoppar ur 9000

Forum / Övrigt / Allmänt / Växeln hoppar ur 9000

  • Författare
    Inlägg
    • juli 28, 2008 at 15:17 #18321

      Jag har en bekant som har en Saab 9000 från -95 och han har det lilla problemet att femmans växel hoppar ur vid körning.

      jag har ju aldrig haft eller kört en sådan FiatOpelSaabbastard, mina erfarenheter av en sådan sträcker sig bara till byte av bromskivor, klossar, termostat och avgassystem.

      Så nu undrar jag om någon känner till det här problemet och kan berätta om felet sitter i lådan, spakmekanismen eller om det är så enkelt som att bara behöva göra en justering någonstans.

      Tacksam för svar.

        juli 28, 2008 at 16:03 #124602

        Kan nog vara vilket som. På min 9000 jag ägde en gång i tiden så var det växellänkaget som var felinställt efter service på en SAAB-verkstad! och då hoppade femman ur. Här är ev. felorsaker jag hittade när jag bläddrade i felsöknings-avsnittet i Haynes Gör-det-själv-handbok Saab 9000 1985-1995 :
        Slitet växellänkage (finns lite gummibussningar som slits)
        Slitna växelförargafflar kan också vara en orsak.
        Slitna synkroniseringsdetaljer.

          juli 28, 2008 at 17:05 #124604

          Har själv haft liknande problem med ett otal 9000 i min ägo och det var varje gång “skarven” på växellänkaget.
          Om du låter någon annan sitta i bilen och torrväxla så tittar du själv ner mellan torped och insug lite åt förarsidan.
          Där nere ser du läkaget. Mitt på länkaget sitter en gummikloss mellan två metallplattor. Du kan se om den är bra eller dålig. Den ska röra sig i sidled som en solid del, den får inte dela sig åt något håll.
          Är den dålig så blir ju växellägena försjutna. En billig nödlösning är att dra ett par buntban runt klossen både upp och nertill.
          Ha själv kört en bil me buntband många 1000mil 😉

          Lycka till och hoppas det är så enkelt….

            juli 29, 2008 at 10:36 #124642

            Hade liknande problem på en annan bil och då var det gummidetljernas infästningar som kärvade så rörelsen inte skedde där den skulle utan i själva gummit, som naturligtvis fjädrade tillbaka = växeln åkte ur. Skruva isär och smörja upp så var det fixat.

              augusti 3, 2008 at 20:35 #124914

              Kolla även motorfästen och framförallt det övre motorfästet (momentstaget)som brukar vara risigt på äldre bilar.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.