Ventilspel B201

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ventilspel B201

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ventilspel B201

• Författare

Hej,

Jag har ett svagt tickande från motorn i min 900. Det är en B201 med mekaniska ventillyftare så det är antagligen ventilspelet som behöver justeras. Nu undrar jag hur stort jobb detta är? Jag är ingen mekaniker men pluggar till maskiningenjör, har gått en grundläggande motormekarkurs och vill lära mig mer.

Behöver jag skaffa specialverktyget för att montera en mätklocka eller går det bra med bladmått? Är det svårt att få tag på justerbrickor? Tack på förhand för svar.

Vänliga hälsningar
      Johan

juni 15, 2015 at 14:38 #375456

Hej,
        Jag har ett svagt tickande från motorn i min 900. Det är en B201 med mekaniska ventillyftare så det är antagligen ventilspelet som behöver justeras.
        Nu undrar jag hur stort jobb detta är?

Ja, det är jo ett lagom stort jobb.
        Du måste först mäta upp spelet på varje ventil, sedan demonterar kamaxel och lyfta ”upp” de mekaniska lyftare –
        där som att den lilla justér brickan sitter därunder.

Behöver jag skaffa specialverktyget för att montera en mätklocka eller går det bra med bladmått?

Denna ”satsen” är jo ett mycket bra o ha vid en sådan operation

Mest av allt när det gäller mäta upp den andra/nya brickan just för att eliminerar spelet.
        Dessa verktyg har jag sett några gångar på tradera/e-bay etc etc

Är det svårt att få tag på justerbrickor?

Är inte säker –
        men finns dom inte att köpa här på SSK ?

Tack på förhand för svar.
        Vänliga hälsningar Johan

juni 15, 2015 at 22:03 #375520

Tack för svaret. Det låter genomförbart.

Jag kanske får försöka få tag på en sådan sats.

juni 18, 2015 at 08:49 #375683

Börja med att mäta spelet för att veta om det verkligen behöver justeras.
            Mäta spelet gör du med bladmått så du behöver inga specialverktyg eller justerbrickor för den operationen.

Generellt är det ingen större fara om spelet är lite för stort. Problemet är väl egentligen ljudet.
            Ett litet eller inget spel är sämre, då riskerar man brända ventiler

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.