Ventilspel B201

Forum Modellspecifika forum OG900 Ventilspel B201

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-06-18 08:49.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Johan H
    Deltagare

Hej,

Jag har ett svagt tickande från motorn i min 900. Det är en B201 med mekaniska ventillyftare så det är antagligen ventilspelet som behöver justeras. Nu undrar jag hur stort jobb detta är? Jag är ingen mekaniker men pluggar till maskiningenjör, har gått en grundläggande motormekarkurs och vill lära mig mer.

Behöver jag skaffa specialverktyget för att montera en mätklocka eller går det bra med bladmått? Är det svårt att få tag på justerbrickor? Tack på förhand för svar.

Vänliga hälsningar
    Johan

Regin
    Deltagare

Hej,
    Jag har ett svagt tickande från motorn i min 900. Det är en B201 med mekaniska ventillyftare så det är antagligen ventilspelet som behöver justeras.
    Nu undrar jag hur stort jobb detta är?

Ja, det är jo ett lagom stort jobb.
    Du måste först mäta upp spelet på varje ventil, sedan demonterar kamaxel och lyfta ”upp” de mekaniska lyftare –
    där som att den lilla justér brickan sitter därunder.

Behöver jag skaffa specialverktyget för att montera en mätklocka eller går det bra med bladmått?

Denna ”satsen” är jo ett mycket bra o ha vid en sådan operation

DSCN2758

Mest av allt när det gäller mäta upp den andra/nya brickan just för att eliminerar spelet.
    Dessa verktyg har jag sett några gångar på tradera/e-bay etc etc

DSCN2760

Är det svårt att få tag på justerbrickor?

Är inte säker –
    men finns dom inte att köpa här på SSK ?

Tack på förhand för svar.
    Vänliga hälsningar Johan

Bilagor:

Johan H
    Deltagare

Tack för svaret. Det låter genomförbart.

Jag kanske får försöka få tag på en sådan sats.

saabaero
    Deltagare

Börja med att mäta spelet för att veta om det verkligen behöver justeras.
    Mäta spelet gör du med bladmått så du behöver inga specialverktyg eller justerbrickor för den operationen.

Generellt är det ingen större fara om spelet är lite för stort. Problemet är väl egentligen ljudet.
    Ett litet eller inget spel är sämre, då riskerar man brända ventiler

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng