Ventilspel, shims och felaktig inställd kamkedja?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Ventilspel, shims och felaktig inställd kamkedja?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Ventilspel, shims och felaktig inställd kamkedja?

  • Författare
    Inlägg
    • juli 23, 2012 at 12:37 #6442

      Var kan man få tag på shims för att justera ventilspel?
      Och måste man byta ut shimsen eller kan man bygga på med ytterligare för att komma upp till rätt spel?

      Jag har ett våldsamt oväsen från cylidertoppen, låter nästan som en diesel. Jag har i alla fall mätt upp ventilspelen och märkt att dom är helt galna, så förmodligen orsakar det oväsendet. Bakifrån och fram är ventilspelen 0,70+, 0,55, 0,50, 0,65, 0,60, 0,55, 0,50, 0,65. De ska vara mellan 0,15-0,30 för insug och 0,30-0,50 för avgas.

      Dessutom: TDC, top dead center märket på svänghjulet och märket på kamaxeln är inte helt synkade (se bilder). Det känns väl inte helt bra? Är kamkedjan felinställd då?

        augusti 30, 2012 at 08:42 #45308

        Jag har fått veta att eftersom toppen är planad kan märkningarna på svänghjulet och kamaxeln misstämma.

        Men, hur blir det då om jag byter till en original topp? Får jag dit den eller kommer kedjespännaren att sätta stopp?

          augusti 30, 2012 at 10:43 #46971

          Även slitaget på kamkedja och drev påverkar synkningen mellan kam och svänghjul.

          Funderar om inte din kam ändå står en kugg fel när det är så stor diff som på bilderna

            augusti 30, 2012 at 17:25 #46979

            Kammen och svänghjulet ska vara på noll. Gör den ej det när man planat toppen brukar man fila eller fräsa hålen i drevet.
            Planar man mkt kan även den justerbara spännaren behöva filas.

            Men det ser ut som den står en kugg fel.

            Niklas

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.