Vevhusventilation krånglar?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Vevhusventilation krånglar?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-21 16:26.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22829

    parbring
    Deltagare

    Jag har länge trixat och donat och försökt få styrsel på min ´72 99 med 1.85-motor. Den började gå ryckigt, rykigt och fett trots genomgång av både tändning och förgasare. Allt detta gånger tio dessutom. hehe

    Nu har jag kanske hittat felet! På insuget sitter det någon form av ventil (oljefälla/flamfälla?) som sköter något med vevhusventilationen. I denna finns ett membran, och detta uppvisar tydliga sprickor.

    Visst borde det resultera i att olja från ventilkåpan läcker in i insuget, samt att vacumet torde spökas till en del?

    Kan detta membran tänkas finnas som reservdel, eller ombyggnadssats eller så?

    Tacksam för svar. 🙂

    #162702

    jambo
    Deltagare

    Hello Parbring,

    Är ej hundra på att jag förståd dig rätt, men den syntom du beskriver är välkänd, har en 99 -72, 2.0L med insprut, och jag har haft liknande problem, dvs Smith-ventilen som sitter på insuget bakom kallstarventilen läcker, och motorn går ruskigt ojämt, och ibland bara på 3 cylindrar. Det är inte bara membranet som kan krångla, utan man måste också regelbundet rengöra backventilen som sitter i botten, om den inte håller tätt så går vacumet över och in till ventilkåpan, vilket också skapar problem.
    Om jag inte har helt fel så är det samma membran på din som min, det heter: 830682, och finns att få tag i hos Jan K. på klubbens reservdelar för 99/900, men för säkerhets skull skall du kolla så att det är samma, för i reservdelskatalogen så finns det ytterligare ett nummer för 1.85 L motorn.
    Reparationssater finns inte att få tag, har själv letat tidigare, men med att byta membran, samt regelbunden rengörning av backventilen så brukar allt fungera.

    Hoppas att detta hjälper dig in på rätt spår.

    Mvh,

    #162706

    parbring
    Deltagare

    Jo, precis den jag menar – Smith-ventilen!

    Symptomen på min motor är att den är lättstartad som vanligt och svarar på gas, men går bluddrigt och ryker svart.

    Rengöring av backventilen – typ Brääkleen och tryckluft eller?

    Du råkar inte ha någon sprängskiss, alt. bild på hur allt ska sitta ihop. Under locket satt ju en platta med en stav och en fjäder samt en liten bricka, och denna bricka blev jag osäker på var dess position var från början…

    #162728

    jambo
    Deltagare

    Hej igen,

    När det gäller rengörning av backventilen så brukar jag använda fotogen, har lite smörjande effekt, men break-cleen
    funkar nog också, var försiktig med för högt lufttryck.
    Bifogar en sprängskiss på hur mitt system ser ut, antagligen liknande det du har.

    Mvh,

    #162743

    parbring
    Deltagare

    Tack för svaren Jambo!
    Delar är beställda, så jag väntar ivrigt. 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng