Vibrationer/skakningar i framvagn

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Vibrationer/skakningar i framvagn

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Vibrationer/skakningar i framvagn

  • Författare
    Inlägg
    • april 20, 2014 at 20:26 #24399

      Hej!
      Har besvärande vibrationer/skakningar i framvagn som jag inte blir klok på. Problemen uppkommer vid gaspådrag från 60 km och uppåt. Slutar när man håller konstant fart men genast man trycker på gas märks problemen igen, även när cruisern gasar. Styrleder och andra bussningar torde vara ok. Kontrollerat. Drivknutarna torde också var ok, inga missljud vid fullt rattutslag eller andra missljud. Hjullagren ger heller inte ifrån sig missljud. Bilen är en 9-3 diesel, -00 och rullat ca 20300 mil. Obs inga skakningar i ratten. 😕
      Tacksam för svar! 🙂

        april 20, 2014 at 20:31 #174859

        PS.
        Glömde nämna att stötdämparna hade vid senaste besiktning, i jan, 15% skillnad mellan hö och vä framstötdämpare, sämre på hö.
        Tack! :wrench

          april 20, 2014 at 22:28 #174860

          Hej.
          Det är “mellanknuten” på höger sida.
          Alltså den inre knuten som går till en mellanaxel och sedan går in i växellådan. Man får byta den axeln + knuten.
          Sist jag kollade var dessa tyvärr restade så det är nog begagnat som gäller.

          Här är några olika. Både kompletta drivaxlar och endast mellanaxeln:

          http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/SAAB-9_3-VER1/1998_2005/V%C3%A4xell%C3%A5da-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/Drivaxel/H%C3%B6ger-fram/

          Ps. Försök att få tag på en med så få mil som möjligt. Men det fattade du väl utan min inblandning 😀

            april 21, 2014 at 07:07 #173323

            Tack för tipset! 🙂 Det där hade jag inte faktiskt tänkt på! Tack för länkarna till reservdelarna åxå. Ja har en lindrigt krockad 9-3:a som rullat 14000 mil, dock en bensin men torde väl ändå passa. Måste passa på och nämna att jag har en 900 -98, 2,3 som rullat sådär 38000 mil och inga problem med framvgnen. Jag har inte ens bytt en styrled. Hö driv knut var jag tvungen att byta för att jag skadade gummidamasken vid skivbroms byte men vänster drivk. är original. Stötdämpare är bytta men det är ju slitdelar. 🙂

              april 21, 2014 at 08:00 #174863

              Tack för tipset! 🙂 Det där hade jag inte faktiskt tänkt på! Tack för länkarna till reservdelarna åxå. Ja har en lindrigt krockad 9-3:a som rullat 14000 mil, dock en bensin men torde väl ändå passa. Måste passa på och nämna att jag har en 900 -98, 2,3 som rullat sådär 38000 mil och inga problem med framvgnen. Jag har inte ens bytt en styrled. Hö driv knut var jag tvungen att byta för att jag skadade gummidamssken vid skivbroms byte men vänster drivk. är original. Stötdämpare är bytta men det är ju slitdelar.
              En annan möjlighet som jag funderat är att utgående axeln på vä sida glappar ca 5 mm. Men det gör det på alla mina tre SAABar jag har. Även på 900 och den går som på räls inga som helst vibr./skakningar.
              Märkligt är att fast det finns glapp så är det inget oljeläckage kring utgående axeln.
              🙂

                april 23, 2014 at 17:32 #174892

                Jag hade liknande skakningar i min 9,3 cab -99. Kände mest av dom vid kraftigt gaspådrag ihop med högersväng. Ett tips jag fick på Saab verkstaden var o byta stötdämparna fram. Den biltypen är tydligen rätt känslig för om stötdämparna blir det minsta slitna. Jag chansade på att enbart byta dämparna fram, och vips var alla skakningar borta. Kan tillägga att bilen var strax för bytet besiktigad och godkänd utan anmärkning, så det verkar som att om dom bara är ytterst lite slitna så kan man få dessa skakningar.

                  april 23, 2014 at 19:45 #174896

                  Den är inte kul att byta, sitter i samma fäste som generatorn, så lycka till :race

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.