Vilken typ av olja i automatlådan 9000 2,3T?

Forum Modellspecifika forum 9000 Vilken typ av olja i automatlådan 9000 2,3T?

• Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-11 15:33 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    dodgeboy
    Deltagare

Hej. Efter motorbyte i min bil så bytte jag även oljan i automatlådan, då jag även fick ur oljan ur konvertern. Fyllde ca 8 liter.
    Jag köpte olja på Biltema, motsvarande dextron III, och var nöjd med det. Nu har jag börjat fundera på det här med mineral och syntetbaserade oljor, den jag köpte var semisyntetisk, och jag har läst lite att man ska ha mineralbaserad olja i min låda.

Har jag gjort bort mig?? :bh

Mvh Ulrik

ATF Dexron II (ej ME)

The difference between Dexron II and Dexron III is in the formulations. Dexron II had problems with corrosion occurring in the solder used in GM transmissions. The Dexron III formula has been modified to take care of that problem, as well as the the Dexron IID which tended to attract water molecules (hygroscopy.) The Dexron III can be used in all earlier transmissions that used previous formulations of Dexron.

dodgeboy
    Deltagare

Tog det säkra före det osäkra och gjorde två byten med rätt olja så nu är jag lugn igen 🙂

bertil
    Deltagare

har en kompis som prova biltema olja i automatlådan meb följd att det vart ett vinade ljud i lådan bytte till olja från mekonomen o efter ett par byten vart lådan tyst igen
    bertil

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng