Forums › Modellspecifika forum › 90/99 › Vindrutetorkarspaken
- This topic has 2 replies, 2 voices, and was last updated 2018-05-13 17:31 by .
- AuthorPosts
- 11 May, 2018 at 21:12 #443724
Berne
DeltagareHej! Var iväg och vårtvättade den gröna, när jag körde därifrån kom några regnstänk, startade torkarna och sedan gick det inte att stänga av dom med mindre än att ta ur säkringen. Sakta läget fungerar, snabba läget fungerar, snabba med spolning fungerar. Men sakta läget fortsätter även i “avstängt” läge. Någon som har tips på var jag börjar felsökningen? /Berne
13 May, 2018 at 13:22 #443821gv8
DeltagareHej
Torkarmotorn på denna bild är till en Turbo-78, men jag antar att du har en likadan i din.
På stora plast hjulet finns en nock som den lilla plastpinnen går mot. Motorn stannar när nocken trycker in plastpinnen om spaken på rattstången är ställd på avstängd.
Stora plasthjulet med avstängningsnock.
Plastpinnen påverkar en microbrytare som sitter i plastkontakten på utsidan av motorn. Om du vill ta lös eller byta kontakt så sitter skruvarna på insidan som synes.
Avstängningsprocess: (Torkaren går och spaken förs till avstängd)
1. +12V ligger på hela tiden på stift 4 i TM (TorkarMotor) vid avstängd spak.
2. Microbrytaren i TM ligger mot stift 4, när TM inte är i stoppläge, vilket gör att TM fortsätter att gå med spaken i avstängt läge.
3. När TM kommer till stoppläge så bryter Microbrytaren strömmen till TM och motorn stannar.Vad kan gå fel.
1. Microbrytaren bryter inte strömmen.
2. Om TM har för hög fart så kan nocken passera microbrytaren helt och ett nytt varv påbörjas.
3. Något kopplingsfel som gör att +12V ligger på stift 3 eller 5 på TM vid avstängd spak.Elschema för 75-års modell. 62=Torkarmotor. 61=Spak på rattstång.
13 May, 2018 at 17:31 #443832Berne
DeltagareTack för den beskrivningen, fantastiskt lätt att förstå. Jag missade ju modell på bilen, 99-a 1975 LE, men det förstod du ändå verkar det.
- AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.