Vit rök 900 OG
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2003-05-13 13:15 av
Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymmaj 9, 2003 kl. 08:58 #11894
Jag har en 900 T8 -85 som ryker rätt bra! Kraftigt med vit rök, håller man en trasa för avgasröret vekar det mesta vara vatten. Tappar ytterst litet vatten, inget vatten i oljan.
Har bytt topplockspackning ==> ingen skillnad. Fixade då ett ”nytt” topplock som förre ägaren påstod var nyplanat. Klämde på det med ny topplockspackning och nya topplocksbultar ==> ingen skillnad. Exakt samma vita rök som tidigare.
VAD ÄR FEL?
Är det turbon som har sagt upp? Bilen är ombyggd så att turbon är vattenkyld.
Vore mycket tacksam för hjälp! Bilen är så fin i övrigt att det vore synd att sktota den….
mvh Jacob
Hej!
Jag fastnade lite för ditt inlägg.Jag tänkte något i stil med;VIT RÖK=KONDENSERAT VATTEN=KYLVÄTSKELÄCKAGE=
VATTEN I FÖRBRÄNNINGSUTRYMMET.Eftersom toppen skall vara OK skulle jag kunna tänka mig att du har ett sprucket motorblock.Det låter dock konstigt att motoroljan ser ut som den ska.Blir inte motorn överhettad heller?
Jag skulle inte lägga ut mer pengar på bilen utan fortsätta att köra tills det tar stopp och när det sen gör det,sälja bilen i delar.Jag hade själv en 99CC -78,som det rök rejält vitt om.Detta var dock pga att vattenpumpen läckte in i toppen.
maj 12, 2003 kl. 08:05 #83130Om turbons kylvatten kommer ut i det varma avgasröret så blir det ju vattenånga och ryker vitt. Om detta är fallet borde den inte ryka så mycket direkt efter att den är startad (turbon har inte hunnit bli varm, dock blir turbon varm ganska fort).
Du kan ju testa att koppla bort vattenledningarna till turbon och plugga dem så att turbon går med enbart oljekylning för att bli helt säker på att det inte är turbon som gett upp.Kolla också tändstiften, om en cylinder tar in vatten blir ibland det tändstiftet lite rostbrunt när bilen stått ett par dagar. Om så är fallet talar ju det för något annat än turbon som har pajat. Om alla stift är fina, och blien går bra direkt efter uppstart på alla cylindrar talar det för läckande turbo.
Om det inte är turbon är det väl bara att leta på en begagnad T8 motor, brukar gå att få för 1000-1500:- och lyfta i den, det är nog inte värt att lägga ner mer pengar på den du har….
Jag drog topplockspackningen på mon 900 Turbo, bytte packning och bilen rök ändå! Men den tog inget vatten längre… Fick rådet att ta en rekoderlig långtur med bilen i tufft tempo. Det KAN nämligen vara kvar mycket fukt i avgassystem/ljuddämpare. Efter det slutade min ryka. Kolla även vattenkanalerna i blocket nästa gång du lossar toppen, någon av dem kan vara ”naggad” i kanten och då trycker den in vatten under packningen.
Några tips, kan ju iofs vara nått annat.
Hej!
Testa att fråga på http://www.saabforum.nu (ja, det är uppe igen) också, där finns det också kunnigt folk!! Ifall det inte hjälper att fråga här alltså…
Mvh Petter
Anonymmaj 13, 2003 kl. 13:15 #83133Tack för alla svar!
Ska ta och koppla bort vattenslangarna till turbon i helgen och se om det hjälper….mvh Jacob
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.