Wartburg som rycker

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Wartburg som rycker

Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-05-07 14:39.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #429708
    Profilbild på rattvaxel
    rattvaxel
    Deltagare

    Hej! Här var det länge sedan jag var. Jag har tagit steget från SAAB till Wartburg. Nu finns det ju inte så många Wartburg-gurus att fråga i Sverige så jag hoppas på lite idéer här. Tvåtaktssaab och Wartburg är ju faktiskt samma fast olika. Min Wartburg från 1986 är hel och fin och gör det mesta som den ska men ända sedan jag köpte den har den varit ryckig vid jämn gas i låga hastigheter och dessutom lite ryckig vid försiktig acceleration. Om jag kör bilen tufft, hårt och snabbt går den som en dröm. I slutet av förra sommaren började bilen dessutom tjuvstanna på tomgång och det är väldigt störande när man frihjular. Min gamla tvåtaktssaab larvade sig aldrig på detta vis utan den gick som den skulle. Tändstiften ser fina ut, förgasaren har jag rengjort, tändsystemet har bytts mot ett brytarlöst. Var skulle DU börja leta fel om detta varit en SAAB? Tacksam för idéer.

    #429717
    Profilbild på hubbe
    hubbe
    Deltagare

    Rattväxel:

    Har din Wartburg en 2-stegs eller en enkel-förgasare?

    Hubbe

    #429784
    Profilbild på rattvaxel
    rattvaxel
    Deltagare

    Tack för svaret Hubbe. Min bil har en tjeckisk Jikov tvåportsförgasare. När jag rengjorde den förra sommaren bedömde jag att den är i toppskick. (Bilen har gått totalt drygt 5000 mil). När jag googlat har jag fått uppfattningen att Wartburgnördarna tycker att Jikov är en toppenförgasare som är svårare att jobba med än andra förekommande förgasare i Wartburg. Min bedömning är att det är en väldigt basic tvåportare utan några konstigheter.

    #429856
    Profilbild på hubbe
    hubbe
    Deltagare

    Rattväxel:

    Vid en Jikov tvåportsförgasare rekommenderar jag som första åtgärd att kolla ventilationsslangen mellan flottörhuset och luftfilterhuset. Det kan vara orsaken till ditt problem.
    Tomgång problem orsakas ofta av smuts i tomgång munstycke.

    #429857
    Profilbild på rattvaxel
    rattvaxel
    Deltagare

    Ventilationsslangen ska kollas. Jag har haft framgång sedan sist. En beställd renoveringssats till bensinpumpen dök upp så soppapumpen är som ny och när ändå verktygslådan var framme bytte jag alla bränsleslangar mot nya. De flesta slangstumparna var nog original från DDR så ett bäst-före-datum på 30 år får nog anses vara okej. Tomgången har återkommit så nu kan jag frihjula utan pinsamma omstarter. Fortfarande är inte bilen riktigt silkeslen (kan den någonsin bli det?) vid acceleration och jämn gas vid låg hastighet. Ventilationsslangen kommer jag att ha tid att undersöka om ett par dagar. Uppdatering kommer. Tack igen Hubbe!

    #429858
    Profilbild på John Ahlberg
    John Ahlberg
    Deltagare

    Fördelare med glapp i centrifugalmekanismen kan man bli helt galen på när det gäller ojämn tomgång. Åtminstone enligt mina egna erfarenheter från framför allt en Fiat fyrtaktare jag hade för många år sedan. Varvtalet spelade konstant på tomgång, från att nästan tjuvstoppa till mildare rusning. Först när jag efter mycket huvudbry bytte fördelaren blev det helt lugnt.

    Kul med Wartburg förresten! 🙂 Hur fick du tag på ditt exemplar? Privatimport? Hur är prisläget på dessa nuförtiden? -Oönskat skräp eller DDR-nostalgiska guldklimpar? Är det plastkaross på stålram eller något slags hybridchassi?

    #429885
    Profilbild på hubbe
    hubbe
    Deltagare
    #429895
    Profilbild på rattvaxel
    rattvaxel
    Deltagare

    Fördelaren blir svår att åtgärda för det finns ingen. Istället sitter en platta med brytarspetsar alt. modernare ersättning bakom ett lock längst fram på vevaxeln. Därifrån skickas impulser till tre tändspolar som har varsin tändkabel och varsitt tändstift. Prisbilden är svår att tycka något om när bilarna är så ovanliga i Sverige och vi som vill ha dem är ännu ovanligare. En körbar men halvful bil bör kosta 15000 och en snygg bil 20-25000. I Tyskland verkar priserna ha börjat stiga rejält, åtminstone om man tittar på vad folk begär för sina bilar. På mobile.de finns just nu flera Wartburg av samma modell som min för mellan 4000 och 10000 €uro. Om bilarna säljs för begärt pris vet jag dock inte. Bilen består av en ganska rejäl ram med kaross helt i stålplåt. Reservdelstillgången är MYCKET god. Jag hade bestämt mig för att köpa en Wartburg någon gång i framtiden. När det dök upp ett exemplar på Blocket i grannlänet högg jag direkt. Min bil är importerad från Finland. Jag hade räknat med att få köpa en bil utomlands, nu räckte det med en kvällsutflykt.
    Wartburgpeter-sidan har jag besökt tidigare. Jag kan inte tyska mer än att jag klarar mig på en tysk restaurang men med lite sunt förnuft och google translate finns det mycket matnyttigt på den sidan..

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.