Weber DGV på V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Weber DGV på V4

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-08-09 21:57.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16479

    Magnus E
    Deltagare

    Hur löser ni som har Weber DGV på era v4:or med länkage till gasen och choken?
    Jag funderar på att skaffa en Weber och håller på att kolla vad som behöver inhandlas!
    Vad jag fattar så ska den passa rakt på, på tvåports insuget och lustfilter kan man skaffa på MISAB.
    Är det någon som vet hur högt filtret får vara under huven på en Sonett III:a?

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #109929

    ola
    Deltagare

    Jag har en Weber under locket på min Sonett. Tyvärr står bilen nere hos pappa i Skåne, annars kunde du ju kommit och kikat på den. Men PM:a farsan så kanske han kan bidra med lite bilder och mått.
    Han är dessutom mekanikern bakom installationen från början så han kan säkert bidra även med andra tips…

    #109930

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Komplett chokewire kan du köpa från Misab. Jag köpte kulleder av metall till gaslänkaget och gängad stång på Clas Olsson. Jag törs inte svara på om gasspjället går åt samma håll på DGV:n jämfört med din dubbelsolex, annars får du ”vrida till” axeln från gaspedalen.

    Köp en ny ”tjock” packning från Misab och sätt under förgasaren.

    Jag har ingen koll på maxhöjden för förgasare/luftfilter på Sonett III men det lägsta filter du kan köpa är 35mm också från Misab. Det fungerar på Sonett V4.

    #109988

    Magnus E
    Deltagare

    Det jag tänkte på ang. länkaget är om inte jag missminner mig, så att solex som jag nu t.ex. så är spjällaxeln jämns bilens längdriktning och webern tvärs bilen längdriktning, hur löser man det?

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #110099

    chakka
    Deltagare

    Jag skruvade på en 32/36 DGAV på min 1740 i 96:an. Bortsett från att insuget (Saabs vanliga tvåportsinsug) bara är 32mm, funkade det mesta rakt av. Använde original gaslänkage från Solexen med gott resultat.

    Det enda som krävde en aning slöjdande var automatchoken, vars slanganslutningar har andra dimensioner än Solexen. Men det slipper ju du krångla med.

    #110122

    Magnus E
    Deltagare

    vadå passar inte webern på tvåportsinsuget, utan modifieringar?

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #110201

    chakka
    Deltagare

    Jodå, 32/36:an passar rakt på och 36mm-spjället har inga frigångsproblem mot 32mm-förträngningen i insuget. Däremot antar jag att flödet skulle förbättras en del om man gjorde en lite mjukare avfasning mellan de två dimensionerna (vilket jag aldrig gjorde i min motor), exempelvis genom att fräsa/slipa ur mellanplattan för bromsservot.

    Eventuellt skulle man kanske kunna öka till 36mm på sekundärsidan hela vägen ned i insuget. Det blir dock väldigt lite material kvar ut till kanten i så fall, så frågan är om man får det tätt nog.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng