XP-manualen nu i utgåva 74 på 196 sidor.

Forum / Övrigt / SSR / XP-manualen nu i utgåva 74 på 196 sidor.

Forum / Övrigt / SSR / XP-manualen nu i utgåva 74 på 196 sidor.

  • Författare
    Inlägg
    • januari 26, 2005 at 10:28 #12166

      Hej

      Inför Vinterträffen i Karlstad på söndag samt inför marknaden i Söderköping på Söndag så har jag jobbat vidare på min trimningsmanual för SAAB’s tvåtaktare.

      Önskar du införskaffa en manual a 500 sek eller uppgradera ditt gamla exemplar a 300 sek så skicka mig gärna ett mail så att jag kan låta trycka upp någon extra. Då manualen nu väger uppemot ett kilo så är porto kostnaden 45 kr så det finns lite att spara på att köpa den på plats.

      MVH Niklas Enander
      niklas@classicsaabracing.com

        januari 26, 2005 at 10:37 #84582

        Kan du nämna något om vad för något som tillkommit sedan senaste utgåvan?

        /Magnus

          januari 27, 2005 at 14:45 #84583

          Hej Magnus

          Jo det är 15 sidor till sedan förra versionen.
          Dels har jag lagt till ett kapittel om batterier och laddning och dels så har jag uppdaterat avsnitten om portning med mer bildmaterial.
          Det brukar många många små ändringar och tillägg så det är svårt att vara specifik.

          Här komer i alla fall en innehållsförteckning så kan du jämföra sidantal osv med den som ligger på http://www.classicsaabracing.com

          Obs att denna innehållsförteckning gäller den kommande versionen då jag lade någon timme på manualen igår och det blev en sida till.

          MVH Niklas

          Inledning 5
          Personlig presentation 5
          Mål & Begränsningar 6
          Byggnation av avstämt 3-1 XP-avgassystem. 12
          Resultat 16
          Portning 20
          Verktyg 20
          Avgasporten 20
          Spolportarna 22
          Insugningsporten 25
          Gradning 26
          Kompression 27
          Kompressionstryck 30
          Squich-Klämspalt 31
          Tändning 32
          Ignitor 34
          Tändstift 35
          Bil batteri & laddning 37
          Batteri typer 37
          Batteriladdning 40
          Felsökning 41
          Batterikapacitet 42
          Bestyckning och Bränsle 43
          Tvåtaktsolja 45
          Avgastemperatur 47
          Kylning 50
          Kylmedie 50
          Vattenpumpar 50
          Kylflöde 52
          Luftflöde 53
          Motor komponenter 54
          Vevaxel 54
          Svängningsdämpare på SAAB 93-96 56
          Kolvar 57
          Topplock 62
          Topplockspackning 64
          Koppling 65
          Svänghjul 66
          Grenrör 68
          Förgasare 69
          Solex 32 AIC och Solex 32 BI 70
          Solex 40 AI och Solex 40 BI 70
          Trippelförgasare Sport 62-64, Solex 34 BIC 75
          Trippelförgasare Sport 65, Solex 34W 76
          Trippelförgasare MC850 66-, Solex 34W2 77
          Trippelförgasare standard 66-, Solex 34W2 77
          Sonett I förgasaren Solex 44 PII 80
          Sonett II förgasaren Solex 40 DHW2 82
          Lancia förgasaren Solex C44 3PY 83
          Luftfilter 85
          Insugningsrör 85
          Bränslesystem 86
          Växellådor 88
          Växellådsolja 93
          Urtrampningslager 93
          Motorfästen 94
          Extra motorfästen 95
          Drivaxlar 96
          Bromsar 97
          Prestanda 99
          Prestandauppgifter 99
          Effektmätning 100
          Inkörning 101
          SAAB’s rekommendationer 101
          Väghållning 102
          Fälgar 102
          Däck 106
          Hjulinställning 109
          Bussningar 110
          Stötdämpare 111
          Fjädrar 112
          Trimning 114
          SAAB 92 114
          SAAB 93 123
          SAAB 96 Kortnos motor 1960-64 131
          SAAB 96 Långnos motor 1965 134
          SAAB 96 Långnos motor 1966 138
          SAAB 96 Sport 1962-64 142
          SAAB 96 Sport 1965- 144
          Trimningsanvisning UPM 83-63 146
          SAAB trimningsanvisning från BIL-TRIM i Norrköping 152
          Historisk Racing 156
          Åtdragningsmoment 162
          XP-tips 163
          XP-Parts 169
          74,5 mm forged pistons, 2001-10-09 169
          75 mm crank, 2002-01-04 170
          Sepatate lube crank renovation, 2002-02-21 170
          Ignitor for SAAB 2T, 2002-04-01 171
          XP-spjällaxel, 2002-05-02 172
          XP-Reed, 2002-05-06 173
          Insug-Inlet manifolds, 2002-06-18 174
          XP-trippelaxel, XP-trippletrottleshaft, 2002-07-06 175
          Sonett II flow, 2002-09-23 176
          XP-Lancia axel, 2002-12-10 178
          44 mm XP-spjällhus, 2002-12-23 179
          XP-Lamell, 2003-01-08 182
          XP-trippel spjällhus, 2003-01-21 183
          Nylon bussnings sats, 2003-01-31 184
          Sonett II flow 2, 2003-03-06 185
          Högkompressions topplock, 2003-04-13 186
          XP-remskiva, 2003-05-16 187
          Goda nyheter, 2003-10-29 188
          9:36-Nürburg ring, 2003-11-14 189
          XP-Sportremskiva, 2003-12-12 189
          XP-bussning bakre länkarmar, 2004-01-04 190
          Svängningsdämpare Sport, 2004-01-27 191
          XP-Lancia insug, 2004-01-27 191
          Fördelardrevstappar till Sport/MC850, 2004-02-12 192
          Classicsaabracing har nu även skyddsutrsutning, 2004-03-07 192
          Tänddelar till 92 – 96, 2004-04-20 193
          Förkromade kolvringar, 2004-06-17 193
          Nytillverkade kompletta vevstakar, 2004-07-02 193
          Höghållfasta topplocksbult, 2004-10-16 194
          Mellanväxel C3 och C4, 2004-10-31 195
          Referenser och annat kul 196
          Kopieringskydd & Support 197

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.