Svar till: Blinkersproblem Saab 90

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Blinkersproblem Saab 90 / Svar till: Blinkersproblem Saab 90

juni 6, 2025 kl. 15:48 #521911

Hejsan. Jag tänkte precis skriva en liten rad om vad jag fått göra med min Saab 90, men ser att detta visst var ett aktivt ämne.

Kort svar är att ta en liten mejsel för att skjuta/bända på kontakten från andra hållet samtidigt som man drar försiktigt i den. Äkta plast, trots allt.

På min bil så ville bakre blinkern något helt annat än vad jag befall den. Blinkade jag höger, så blinkade vänster bakblinker, blinkade jag vänster så blinkade höger bromsljus. Efter rengöring av all synlig oxid på lycktinsatserna så fungerade blinkern bra så länge som jag inte hade någon belysning igång… lite sådär vid mörkerkörning och den lilla detaljen att man oftast bromsar när man drar till med lite gulblink.

Efter att ha lekt med syra och fått insatserna totalt missfärgade, så att mässingsfärgen är ett minne blott, så lekte jag med multimeter och kabelsnuttar kort och tvärs och märkte att jag har rimlig jord från samma yta på båda blecken. Med jord kopplat mellan bleck och kaross så fungerade allt bra. Att kapa kabel och bygla jorden bakom vänster lykta fungerade icke. Här tröttnade jag och slet ut mattan och kapade kablarna vid tankarmarturen (av den anledningen att kablarna redan var skarvade där med strömtjyvar). Det var först när jag märkte att det inte gick att få ur lamphållarna med kablaget i som jag gav mig ann att försöka få loss kontakterna, som jag först trodde var ”permanent” monterade.

I kontakterna var det gott om ärg, samt att jorden på vänster sida haft en rätt bra värmeutveckling, med smält plast till följd. Stiften var här också deformerade. Allt har nu gjorts rent, bänts till bättre form för kontakt och all smält plast skurits bort. Jag unnar gamle Sporre några varv vulktejp också för att göra mig av med alla buntband för att undvika kommande problem. Nä… nu måste jag dra ihop allting så att jag kan ta mig en sväng med bilen och drömma om en tid innan jag själv var född.

900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10