Svar till: Pyssel med Saab OG 9-3 1998
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Pyssel med Saab OG 9-3 1998 / Svar till: Pyssel med Saab OG 9-3 1998
Jag kom av mig med mitt uppdaterade här, men bara för det så har inte verksamheten avstannat. Jag fortsätter där jag befinner mig idag med Saaben.
Jag besiktade bilen här om veckan och fick nedslag på läckage från vevhusventilationen. Gummipackningen som ansluter vevhusventilationen till topplocket hade givit upp. Det åtgärdade jag själv utan större dramatik. Lukten av avgaser vid tomgång i kupen har minskat avsevärt. Så det är ju bra. Jag trodde lukten kom från flexiröret i motorutrymmet som har sett bättre dagar. Nåja, eftersom avgas lukten inte kom därifrån ifrån så får det slitna flexiröret bli ett senare (verkstads) problem.
På besiktningen fick jag lite tips från besiktnings teknikern, bland annat att det kan vara bra att åtgärda rosten på fjädertalrikarna fram. Så nationaldagshelgen gick till att bland annat ordna med det. Målet var att minska farten på rostandet, inte att åtgärda det helt, ska man göra det så hade jag bytt till nya delar i stället.
Medans rostskyddsmedlet och täckfärg torkade så passade jag på att tvätta och polera.
Handbromsen skulle behöva spännas. Jag gjorde ett tappert försök, men insåg ganska snart att det där är ett verkstadsjobb. Tur att det finns andra enklare saker att göra. Men det får bli någon annan dag.