Pyssel med Saab OG 9-3 1998

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Pyssel med Saab OG 9-3 1998

• Författare

Jag ska väl börja med att presentera mig och min bil. Vi är båda nya på forumet.

Jag är sedan länge Saab entusiast, detta är inte min första Saab, men första gången jag har möjlighet att äga en bil som endast nyttjas för nöjes skull. Jag har tidigare hållit på mycket med motorcyklar, men den tiden är förbi.

Bilen är en Saab 9-3 från 1998 med 130 hk motorn utan turboDSC_0829-kopia-1-1

. Den är i ett gott skick med cirka 14 500 mil på mätaren, men som alla äldre bilar finns det pyssel att göra. Och det är meningen med denna tråd, dokumentera mina pyssel, mest för mitt eget och förhoppningsvis erat nöjes skull.

Jag är ödmjuk (Läs bekväm) inför uppgiften att förvalta en Saab. Det finns saker jag inte klarar av själv (Läs: har ingen ork och/eller kunskap) vilket jag med varm hand lämnar över till verkstaden. Alltså, denna tråd kommer inte förvandlas till en helrenovering av en 9-3:a.

Fortsättning följer!

augusti 18, 2024 kl. 21:04 #517093

Hej och välkommen till forumet. Kul att läsa om en 9-3 som nyttjas för nöjes skull. De flesta OG9-3 går som bruksbilar och försvinner i snabb takt från trafiken. Om några år kommer det vara svårt att hitta en sådan fin 9-3. Vi ser fram emot att läsa mer. Mvh Bengt

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          augusti 19, 2024 kl. 14:37 #517106

Jag kan väl börja med en snabb sammanfattning av vad jag gjort sedan inköpet av bilen i maj. Tyvärr har jag inga bra bilder från detta.

Vid inköp fungerade inte kupefläkten. Det lämnade jag med varm hand över till bilverkstaden.

Bilen har fullstämplad service bok. Men min vana trogen så byte jag olja + oljefilter samt luft och kupe filter så fort jag hade införskaffat bilen så att jag vet att allt är nytt och byt.

Som så många andra Saabar från 90- talet så hade bilen döda pixlar på SID och ACC displayen. Detta är åtgärdat.

Det blev snabbt tröttsamt att få bagagelucka i huvudet så jag byte gasfjädrarna tämligen omgående.

Hittils har det blivit ca 200 trevliga mil i sommar.

juni 9, 2025 kl. 08:20 #521955

Jag kom av mig med mitt uppdaterade här, men bara för det så har inte verksamheten avstannat. Jag fortsätter där jag befinner mig idag med Saaben.

Jag besiktade bilen här om veckan och fick nedslag på läckage från vevhusventilationen. Gummipackningen som ansluter vevhusventilationen till topplocket hade givit upp. Det åtgärdade jag själv utan större dramatik. Lukten av avgaser vid tomgång i kupen har minskat avsevärt. Så det är ju bra. Jag trodde lukten kom från flexiröret i motorutrymmet som har sett bättre dagar. Nåja, eftersom avgas lukten inte kom därifrån ifrån så får det slitna flexiröret bli ett senare (verkstads) problem.

På besiktningen fick jag lite tips från besiktnings teknikern, bland annat att det kan vara bra att åtgärda rosten på fjädertalrikarna fram. Så nationaldagshelgen gick till att bland annat ordna med det. Målet var att minska farten på rostandet, inte att åtgärda det helt, ska man göra det så hade jag bytt till nya delar i stället.

Internet-1000014097-

Medans rostskyddsmedlet och täckfärg torkade så passade jag på att tvätta och polera.

Internet-1000014108

Handbromsen skulle behöva spännas. Jag gjorde ett tappert försök, men insåg ganska snart att det där är ett verkstadsjobb. Tur att det finns andra enklare saker att göra. Men det får bli någon annan dag.

juli 6, 2025 kl. 18:56 #522335

Höger blinkers hade spruckit, troligen på grund av ett stenskott någon gång under försommaren. Felet åtgärdades tillfälligt med lite genomskinlig gorilla tejp till jag fick tid över att ta tag i problemet.

Ett blinkers glas ropades in för 100 kr från Tradera. Paketet anlände i veckan och idag hade jag tid att meka.

DSC_1136-kopia-

Det gick lättare än förväntat att byta blinkers glaset. Jag var inställd på att det skulle vara pilligare.

DSC_1137-kopia-

Resultatet.

december 15, 2025 kl. 12:05 #525354

Det har varit dåligt med uppdateringar här från mig. Men det är för att det inte har hänt något speciellt med Saaben. Den har fungerat som pendlarbil några dagar i veckan under sommaren och hösten. Jag har besökt några bil träffar med den och vi tog den till sommarstugen. Inga incidenter att rapportera och inga förbättringar att göra. Bilen ställdes i slutet av oktober.

Inga förbättringar att göra som jag ämnar göra utomhus i mörkret och kylan iallafall… Jag har köpt ett garage med hus. Eller som min fru uttrycker det, ”hus med tillhörande garage”. Nu kan man pyssla även på den mörka kalla delen av året. Inflyttning sker i februari.

Bilen kommer att köras till sin tillfälliga förvaringsplats denna vecka. Så jag bytte till vinterdäck. Kanske inte helt nödvändigt då det är varmt i Stockholm just nu. Men bilen skall flyttas igen under vintern till mitt nya hus. Då kommer det vara kallare, så jag passade på att byta till vinterdäck medan vädret är någorlunda förlåtande.

För övrigt så hade jag tänkt att underhålls ladda batteriet under den gångna helgen för att kunna starta bilen. Men innan dess så prövade jag att starta bilen, jag förväntade mig att batteriet hade tappat en del ström efter 10 veckor av stillastående. Men icke! Bilen startade på en gång!

DSC_1476-kopia

Attachments:
                  mars 22, 2026 kl. 11:46 #526889

Jag har flyttat till ett hus med tillhörande garage. Hela vintern har gått åt till att packa upp lådor och organisera saker. Saker som inte hade någon bra plats och saker som skulle slängas har hamnat i garaget. Nu har den värsta flyttröran lagt sig och jag har fått möjlighet att röja i garaget.

1000017547

Gubben jag köpte huset av har lämnat en hel del grejer till mig så jag har en i princip en komplett verkstad med alla prylar jag kan behöva för att meka bil. Bland annat några roliga verktyg märkta med Renault.

1000017551

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.