Svar till: SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84 / Svar till: SAAB 900 GL ’84
Hej igen Torsten!
Vi är nära i ålder. Jag är 73+ … … mekandet upplevs som bökigare. Att behöva glasögon är ett otyg i akrobatiska ställningar och bra ljus är ett måste.
Min 99a -73 är egentligen min 3dje SAAB. Första var en mörkgrön V4 -70. Den andra var en 99a 2.0 -72 (bredaxlad svensk) ett måndagsexemplar som var ihopsatt på Valmet i Finland. Den läckte olja från packboxen bakom svänghjulet från första stund. Efter tre misslyckade byten av packbox hos NoA i Karlshamn beslutade SAAB om byte av motor. På den sprack alla ventillyftare på en resa i Polen. Historien finns dokumenterad i min tråd. Bilen byttes in av SAAB och trotjänaren DSF 172 blev familjens packåsna och gunstling. Såpass att svärfar köpte den när det blev tillökning i familjen, och vi köpte LUJ 478 900 GLi. Det blev en Europatur för svärfar i DSFen vilket gillades skarpt. Tyvärr gick han bort snart och fick inte njuta av den tillförlitliga 99an. Bilen återvände med arvet till min framlidna hustru. Så nu är jag ägare av min 2dra-bil sen 2009. Den har varit avregistrerad sen 1997(?) men förhoppningsvis uppstår den om jag får ihop 1000-bitars pusslet. Så nu vet du varför min tråd börjar med ”Familjeveteran…”
Min bruksbil är en Volvo S80 -00. Den mekar jag inte själv. Mina damer, hustru och två döttrar tyckte den slog konkurrenten SAAB 95 2.3T när det begav sig. I S80-an åker man kungligt även i baksätet… -:). S80an står under molnet i 26 år och klarar det superbt. SAABarna behöver o står i garage -:( Jag tyckte 2.3T var för rå i tonen och tyckte nog att det skulle ha varit en sexa eller åtminstone en femma som i S80-an vid den bilstorleken.
Min roliga bil är 900S -91 försedd med APC etc. Det har nog varit en ”under-cover” polisbil använd för att lappa fartsyndare med på E4 i Hälsingborgstrakten skulle jag tro. Sen hamnade den i en dams händer i Åhus därefter i mina efter ett tips av våra favoriter Bröderna Nilssons versktad i Kristianstad (finns inte längre). Det är en dröm att lyssna till dess motor och att köra den på på slingriga skogsvägar. Den är troligen fabrikssänkt (lite). Fantastisk väghållning.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic