SAAB 900 GL ’84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare

Hej!

Torsten Nilsson är jag. Köpte den här 900 GL i mars i år, en veteran. Jag är själv veteran, 74 år.

Tanken är att ha den som en bruksbil på resor och utflykter. Vi har en bil till i hushållet och den behöver hustrun när jag är borta. Har haft en Citroën Xantia som andrabil rätt länge, men den började ha lite för mycket bekymmer nu. Målet var nu att få tag i en bil som är veteran, saknar det mesta av elektronik och som jag kan en del om. Jag hade en 900 GL ’83 från 1988 – 1998 och körde runt 20 000 mil med den. Gjorde all reparation och service själv, utom nån gång vid byte av hjullager. Tänk att jag hade den gamla verkstadshandboken kvar nu, och visste t o m var den fanns.

250305_2
      250305_1

Bra med bilen är att den inte gått mer än 14 400 mil, motor och växellåda är i bra skick.

Inredningen är riktigt fin, utom taket bak som släppt en del och som någon har nitat upp med häftklammer. Får bli en senare fråga att snygga till.

Lacken är bitvis lite ful, syns tydligt frampå huven att det är spraybättrat, och en del småfläckar finns här och där. Det kan jag leva med, en över 40 år gammal bil får ha sina skavanker, och jag är inte ute efter att renovera till utställningsskick.

Så var det då rosten. Jo det finns i tröskelbalkarna. Vänster sida har jag arbetat igenom i våras. Den var sämst. Värst runt bakre domkraftsfästet, där det gick åt en hel del ny plåt och att göra ett nytt fäste. Andra sidan är inte lika illa men en del svetsning blir det nog. Någon rost finns i baljan under bagaget också.

250415_2
      250424_1
      250305_3
      250305_4

Så är det problemet med dragkrok, som jag vill ha. Det har suttit en dragkrok på bilen, en balk är monterad, men den bakre delen med kulan saknas. Finns också ett uttag för släp. tycks va svårt att få tag på dragkrok till den här bilen. Jag får annonsera här på forumet och hoppas.

En sak till som jag behöver är ett reservhjul, alltså det där nödreservhjulet. Fälgen på det jag har är så rostig och kass att det inte håller luften.

Annars är jag mycket nöjd med bilen och hoppas jag skall kunna sköta och behålla den i många år framöver. Bruksbil, som sagt, men med restriktionen att inte köra den i saltslasket som vi alltför ofta har här i Skåne på vintern. Bor alltså i Venestad utanför Kristianstad.

Återkommer med mer framöver när jag har

augusti 26, 2025 kl. 14:16 #523231

Hej och välkommen till forumet. Det ser ut att vara en fin bil. Vi ser fram emot att läsa mer. Mvh Bengt

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          augusti 29, 2025 kl. 19:47 #523333

Hej. Bra jobbat. 84:orna hade det bästa rostskyddet av alla årsmodeller enligt min mening. 79-82 var dåliga i det avseendet. Syns på blocket, sådana finns knappt däremot 83-84:or. Lycka till!

augusti 29, 2025 kl. 21:13 #523334

T

Hej och tack för det!

Jo, som sagt, jag hade en 83:a i tio år och den var praktiskt taget rostfri från jag köpte den tills jag sålde av den 1998. Den här har ju en del att fixa, men vadå, 41 år gammal, och det är i stort bara tröskelbalkarna och anslutningarna till hjulhusen.

Torsten

augusti 29, 2025 kl. 22:14 #523335

Hej SAAB ”veteran”. Välkommen in i renoverarkretsarna!

Du kan läsa om mitt ”Restaurering av Familjeveteran 99L -73, DSF 172” här på Forumet. Har som signaturen visar också en 900S -91, CRN 149 , uppgraderad till fullturbo enär jag trodde det skulle bli etanoldrift när det begav sig.

Min bästa trotjänare LUJ 478 var en nämligen en vinröd 900GLi -84 (Det var den versionen som polisen hade och som SAAB sedan släppte till pöbeln). Får varma känslor när jag ser din vagn. Den hade gått i 30000 mil och drog < 1 liter olja per 1000 mil när den blev stulen. När den hittades av polisen (egentligen ett parkeringsbolag som hade lappat den typ 30 ggr) så löste försäkringsbolaget in den. Den var vad jag minns rostfri.

Förstår att du kan svetsa och har möjligheter till det. Ser fram emot att lära mig ett och annat från din dokumentering.

Domkraftsfästena är kända rosttillhåll. Än mer SAAB-skrotande (utdömande) är länkarmsinfästningarna. På 900 finns det dessutom avslut (fyrkantprofil) av de medliknande balkarna (ung under framsätena) som samlar på sig och rostar värre. Jag skulle kunna hålla på men din bil ser som tidigare kommenterat väldigt fin ut.

Lycka till

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
              SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
              SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
              SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

augusti 30, 2025 kl. 00:07 #523336

Hej Adam och tack!

Mycket trevligt att hamnat här i SAAB-gänget. Jag har haft rätt många SAAB genom åren. 1971 köpte jag den första en 96 tvåtakt från 1963. Sen 1974 blev det en V4 1968, fram till 1978. Körde lite Citroën GS fram till 1984 och då blev det SAAB igen, en 99 från 1972 med en 1976 års dubbelförgasarmotor. Nåra år senare en 99 GL 1974. 1988 blev det en SAAB 900 GL 1983. Den körde jag, som sagt, 20000 mil med i tio år. Sen har det varit blandat franskt. Har en Renault Megane för dagligt bruk, men nu fick jag idén att det måste nog bli en SAAB till, innan det är försent, jag är som jag sagt 74 år. Ska försöka hålla den i bruksskick framöver, helst så länge jag själv är i hyggligt bruksskick så att säga.

Min kusin, som också kört mycket SAAB, och jag hade på sin tid devisen: ”Eliten av Sveriges ungdom kör SAAB”. Vi håller fortfarande på det, bara det att numera är man ju rätt mogen ungdom. Han har nyligen skaffat en SAAB 900 turbo cab, minns inte årtal o modell just nu.

Har kikat lite på din renoveringstråd. Har inte ännu läst igenom, men det skall jag förvisso göra framöver, verkar som du gör ett väldigt imponerande jobb.

Turligt nog har länkarmsfästena på min klarat sig bra på den här. Dörrarna har givetvis en del rost också, men annars är den väldigt bra i bottenplattan och mycket lite problem i karossplåten.

Trevligt att höra av dig här!

Torsten

augusti 30, 2025 kl. 00:59 #523337

Hej igen Torsten!

Vi är nära i ålder. Jag är 73+ …  … mekandet upplevs som bökigare. Att behöva glasögon är ett otyg i akrobatiska ställningar och bra ljus är ett måste.

Min 99a -73 är egentligen min 3dje SAAB. Första var en mörkgrön V4 -70. Den andra var en 99a 2.0 -72 (bredaxlad svensk) ett måndagsexemplar som var ihopsatt på Valmet i Finland. Den läckte olja från packboxen bakom svänghjulet från första stund. Efter tre misslyckade byten av packbox hos NoA i Karlshamn beslutade SAAB om byte av motor. På den sprack alla ventillyftare på en resa i Polen. Historien finns dokumenterad i min tråd. Bilen byttes in av SAAB och trotjänaren DSF 172 blev familjens packåsna och gunstling. Såpass att svärfar köpte den när det blev tillökning i familjen, och vi köpte LUJ 478 900 GLi. Det blev en Europatur för svärfar i DSFen vilket gillades skarpt. Tyvärr gick han bort snart och fick inte njuta av den tillförlitliga 99an. Bilen återvände med arvet till min framlidna hustru. Så nu är jag ägare av min 2dra-bil sen 2009. Den har varit avregistrerad sen 1997(?) men förhoppningsvis uppstår den om jag får ihop 1000-bitars pusslet. Så nu vet du varför min tråd börjar med ”Familjeveteran…”

Min bruksbil är en Volvo S80 -00. Den mekar jag inte själv. Mina damer, hustru och två döttrar tyckte den slog konkurrenten SAAB 95  2.3T när det begav sig. I S80-an åker man kungligt även i baksätet… -:). S80an står under molnet i 26 år och klarar det superbt. SAABarna behöver o står i garage -:( Jag tyckte 2.3T var för rå i tonen och tyckte nog att det skulle ha varit en sexa eller åtminstone en femma som i S80-an vid den bilstorleken.

Min roliga bil är 900S -91 försedd med APC etc. Det har nog varit en ”under-cover” polisbil använd för att lappa fartsyndare med på E4 i Hälsingborgstrakten skulle jag tro. Sen hamnade den i en dams händer i Åhus därefter i mina efter ett tips  av våra favoriter Bröderna Nilssons versktad  i Kristianstad (finns inte längre). Det är en dröm att lyssna till dess motor och att köra den på på slingriga skogsvägar. Den är troligen fabrikssänkt (lite). Fantastisk väghållning.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
                  SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                  SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                  SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

augusti 30, 2025 kl. 17:38 #523342

Hej!

Ska läsa historien i din tråd. Återkommer. Har åkt SAAB-cab idag. Nämnde kusinens SAAB cab. Det är alltså en ng 900, 97:a. Vi har varit i Ljungbyhed idag på ”Fly and Ride”, som det kallas. Trevlig utflykt, många fina fordon att kika på och nåra rätt spektakulära flyguppvisningar. Körde många små trevliga vindlande asfaltvägar och vädret var riktigt skönt cab-väder.

Torsten

IMG_20250830_120107_543

augusti 30, 2025 kl. 19:53 #523346

Hej Adam!

Har nu hunnit igenom 3 sidor på din renoveringstråd. Mycket intressant där att ta del av. Den där historien om Polenresan och ventillyftarna är ju rent fantastisk! Blev lite extra intressant för din hänvisning till Svängsta, ett samhälle som jag känner väldigt väl. Kusinen som du ser på bild tidigare bor i Svängsta, han och hans syskon växte upp på Kraftvägen på Halda 2. Bor vid Jordgöl numera. Och min fru kommer från Svängsta, från huset ovanför Brötagölen.

Ska läsa vidare på din tråd framöver. Vi hörs!

Torsten

augusti 30, 2025 kl. 20:29 #523347

Kan passa på här att peta in ett par bilder om lite eljobb på min bil. Vindrutespolaren fungerade inte. Lyfte ut tanken, där pumpen sitter i botten och konstaterade att det inte kom fram nån ström när jag drog i spaken. Ett par tjuvkopplade sladdar från batteriet visade att pumpen fungerade bra. Så in under ratten och montera ut spakpaketet, som ju är mycket enkelt att få ut på de här bilarna.

250601_1

Spaken lös. Elschema har jag och med det och mätinstrument går det att reda ut vilka anslutningar som är till vad. Tydligt och klart visar det sig att det inte blir kontakt och ström ut när spaken dras för spolare.

250531_3

Nu visar det sig att just kontakterna för detta sitter innanför en öppning i kåpan, så det går att komma åt att få in en remsa slippapper. Med gradvis finare papper putsade jag kontakterna till riktigt blanka och fina och kontakt är etablerad.

250531_4

Montera in och testa. Pumpen surrar fint, vatten sprutar, dock inte i vänster munstycke. En liten rensning i backventilen för det så är spolaren helt återställd.

Nästa lilla elfel är rätt genant. Jag vill ha ett par öglor i bagageutrymmet för att kunna fästa ett spännband och ankra lasten. Gjorde ett par av rostfri plåt. och skruvade fast i balkarna för golvet.

250531_2

Bra så, allt funkar när jag kör nånstans näst gång. Nästa resa, nåra dagar senare så funkar inte blinkern. Visar sig att när jag slår på höger blink så går säkringen. Jaha fram med instrument börja reda ut kablarna och testa.

250531_1

Jaha, det är ju inte så svårt att räkna ut vad som hade hänt, fast just då tog det ett bra tag innan poletten ramlade ner. Såklart hade jag lyckat klämma kabeln till höger bakblinker under min fina lastögla. Och den hade inte gnagt hål första resan utan lite senare. Jaja, lossa, isolera och så var det problemet ur världen också.

Så ett litet eljobb till. Jag ville ha ett USB-uttag med ström även när tändningen är av. På resa vill jag kunna ladda mobilen även när bilen står stilla, och den enda 12 V-källan original är ciggtändaren, som inte ger nåt utan tändningen är på. Lödde på kablar på en sån här USB-adapter, borrade upp en av blindknapparna och så hittade jag förstås en konstant 12 V bakom radion.

250512_1
                        250512_2
                        250512_3

En liten parentes till slut: Av en god vän fick jag ett par SAAB original takräcken som present.

augusti 31, 2025 kl. 21:05 #523371

Idag blev det oljebyte. Har inte haft koll på när det gjordes sist och den gamla oljan såg ju rätt svart ut. Nytt filter fick den också. Iddes inte köra in den på gården, enklare att köra ut grejorna med skottkärran.

Oljepluggen satt stenhårt. Och den har ju bara en 13 mm sexkantskalle. Kände när jag började ta i att det här blir inte bra, kändes tydligt hur 12-kantshylsan började klättra på skruvskallen. In och hämta en riktig sexkantshylsa från mutterdragarlådan. Sen gick det fint att få loss pluggen med hjälp av lite stön och tydlig svenska.

Filtret lossade problemfritt och det nya kom på plats. Glödgade kopparbrickan till pluggen. Satte dit pluggen igen, innan jag fyllde ny olja. Vet att det är bra att göra så, nån har berättat det 🙂

Återstod sen bara det sedvanliga spilloljeslabbandet med balja, tratt och dunk.

250831_2

Attachments:
                            augusti 31, 2025 kl. 22:11 #523373

Så har jag kvar problemet med intervalltorkaren. Startar och går, men efter några minuter lägger den av. Normalfart och fullfart fungerar som det ska. Märks också att när man först spolar så startar torkarna och går några slag, men efter att intervalltorkaren stannat så sker det inte. Misstänker då främst att det är intervallreläet. Spaken är kollad, ström ut på rätt anslutningar i alla lägen.

Så frågan, sitter intervallreläet nånstans under instrumentbrädan och kan kommas åt om man tar ut plastsjoket under? Tycker mig höra klicket från reläet där, så länge det fungerar.

september 1, 2025 kl. 05:54 #523376

Jo reläet sitter där ovanför kopplingspedalen ungefär på vänster sida. Passa på att byta reläet till ett VW ’99’ relä så får du variabel torkningsintervall och när man spolar blir det inte hela tiden 5 stycken rörelser av torkararmarna utan det beror på hur länge man spolat. Man kan snabbspola och få bara en torkningsrörelse, vilket är ofta vad jag vill  ha.

Det är två relän, reläet till höger är torkarreläet.

View post on imgur.com

Jag har bytt till 99 relä på min 900 och även min Volvo 850 som råkar ha samma typ av relä.

september 1, 2025 kl. 12:47 #523381

Tackar så mycket! Då vet jag var i bilen.

Nästa fråga: Var hittar jag ett VW ’99 relä, eller rättare hur söker jag fram och vet att det är rätt typ.

september 1, 2025 kl. 16:33 #523396

Om man googlar på det brukar man få fram flera fungerande nummer, detta t.ex. 357 955 531 är samma som jag haft i min.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.