SAAB 900 GL ’84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare

Tack, det var mycket hjälpsamt, sökte på numret du angav fick gott om träffar. Relä beställt, fabrikat VEMO, beställde från Trodo.

Torsten

september 3, 2025 kl. 19:07 #523409

”Passa på att byta reläet till ett VW ’99’ relä så får du variabel torkningsintervall”

Undrar nu bara: Hur styr jag det variabla intervallet? Nåt reglage för det finns ju inte på spaken.

september 3, 2025 kl. 19:16 #523410

Nä man kan styra det med bara spaken. För att ställa intervallen slår man på och av torkarna en gång. Sen väntar man tills man tycker det gått passligt med tid och slår på torkarna igen.

Tiden det tog mellan dessa är nu intervallen.

september 3, 2025 kl. 20:07 #523411

Aha, ante mig att det var nåt knep. Tackar för all bra info!

september 11, 2025 kl. 19:27 #523585

Det där lilla hålet som är inringat i bilden är omistligt i en bil med taklucka. Om luckan inte är hundra procent tät så kommer det ner vatten i kanten. Det rinner då ut genom detta hål. Finns förstås ett till på andra sidan. Vattnet rinner ner genom A-stolpen och rinner ut på marken nedanför.

250911_1

Det är bara att utgå från att luckan inte är fullständigt tät. Om detta lilla hål är blockerat av nåt skräp, så svämmar vattnet istället över den inre kanten, när det regnar, och droppar ner i kupén.

Här regnade det rätt ordentligt föregående natt och morgon.  Ni kan ju gissa hur det stod till med hålet.

Här står bilen nu och torkar.

250911_2

Rensat upp hålet, testat att det rinner igenom ordentligt, och för tillfället sprayat på WD40. Får ta och snygga till och behandla rosten ordentligt senare.

september 12, 2025 kl. 21:14 #523602

Nån som vet om det går att få tag på nyckelämnen till 900 OG?

Det är bytt lås på min. Förardörr och tändningslås är samma och där har jag två nycklar.

Högerdörr och bagage är en annan nyckel och där har jag bara en nyckel. Skulle gärna ha två där också. Med ett ämne är det inte svårt att fila till en dublett.

september 12, 2025 kl. 22:35 #523609

Hej Torsten!

Litet problem förr större nu. Det förekommer att folk säljer nyckelämnen på Tradera. Det är en kanal att hålla utkik på.

Ett annat sätt är att byta alla låscylindrar inkl handskfacket -:)

(Om jag inte byter i tändningslåset nu när jag byter till 5-vxl låda kommer jag att få leva med 3-nycklar och ett dörrlås som vägrar att fungera trots idogt 5-56 sprayande. Letar sen länge efter en uppsättnng låscylindrar (99a -73))

Vänliga Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
                  SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                  SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                  SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

september 13, 2025 kl. 00:36 #523614

Tack för svar Adam!

Får hålla koll på om det dyker upp nåt då. Jag har ju ingen kris direkt, mest en bekvämlighetsfråga att ha en nyckel till.

Hoppas du får ordning på dina lås. Tre olika nycklar låter inte roligt.

Hälsningar,

Torsten

september 13, 2025 kl. 19:13 #523619

Brukar plocka isär lås cylindrarna och byter ut stiften eller slipar ner de jag har så annan nyckel passar.

köpte precis ett par nya nycklar med ett nytt dörrlås på tradera. tänkte använda det till min 900 så jag får 2 nya nycklar som passar alla lås.

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
                        september 15, 2025 kl. 14:19 #523656

Nytt intervalltorkarelä installerat. Tar ju en stund att få det gjort enär man ska ner med underdelen under instrumentbrädan. Ja, ner tar inte så lång tid, att få dit den igen är lite bökigare, mycket tryckande och pressande innan man är i linje med skruvhålen.

250915_2
                        250915_3

Så är det kåpan under ratten. Förra gången fick jag dit den trots att plastöronen var halvt av. Den här gången var det finito med öronen, gick av helt. Så det fick bli lite tillverkning. Ett par små bitar aluplåt och ett par plåtskruvar så blev det nya öron på kåpan.

250915_4
                        250915_5

september 17, 2025 kl. 17:16 #523671

Högerdörr och bagage är en annan nyckel och där har jag bara en nyckel. Skulle gärna ha två där också. Med ett ämne är det inte svårt att fila till en dublett.

Nyckelproblemet löst. Metallslöjd fixade det.

Ämne tillverkat av 2 mm plattjärn.

250917_2

Färdig nyckel, testat och försinkad.

250917_3

Knepigast var ju att göra ämnet. Gnetande med dremel och små slip och kapskivor för att få till spåren. Att sen fila till nyckeln är inte så knepigt, tar bara lite tid.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                            september 18, 2025 kl. 22:35 #523709

Nu ska 900:an få visa vad den kan. Åker till Dalsland i morgon, en bit över 40 mil. Skall bevista evenemanget ”Skogen veteraner” och övernattar hos en god vän i närheten.

Hem på söndag. Skall på en liten avvikelse då neråt Lilla Edet och hämta upp lite grejer jag köpt av en forum-medlem.

Rapport om resan kommer framåt måndag.

september 21, 2025 kl. 22:46 #523760

Hemma igen. Ca 100 mil blev det inalles. Bilen levererar prickfritt. Måste dock byta däck, allrounddäcken som sitter på sakna vägkänsla, är stumma och stötiga och bullrar. Nu tror jag inte det blir fler långresor i höst, så jag siktar på att skaffa nya sulor till våren, när jag hunnit trycka lite sedlar. Annars mycket belåten med bilen som långresekamrat. Säten är precis så bra som jag minns dom, går smidigt och bra, men man får friska upp de gamla kunskaperna om att det behöver växlas lite mer. En 40 år gammal enförgasarmotor har inte så mycket vridmoment på låga varv. Men det är en vanesak. En bensinförbrukning på 0,78 mätt över 54 mil mellan två tankningar får ses som riktigt bra.

september 21, 2025 kl. 23:25 #523762

Hej o Tack Torsten!

Din reseskildring väcker minnen med trotjänaren LUJ 478 900 GLi -84 (polismodellen). När den var nyservad drog den 0.75 l/mil OM man inte överskred 100 km/tim (Sthlm -Kristianstad ToR) . De 118 hk  utan avgasrening var precis det som behövdes för att få bilen tillräckligt rapp trots hela familjen i bilen.  Bilen var så avgasren att Bilprovningen anmärkte att den skulle gå igenom även med avgaskrav.  Den smala långa insex-nyckeln för justering av K-jet finns kvar.  SAAB-känslan har gått i arv till döttrarna -:)

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
                                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                                SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

september 22, 2025 kl. 19:18 #523770

Hej och tack själv Adam!

Gott att höra att du har döttrar som för det vidare.

Apropå avgasrening: Det var lite typiskt på äldre 99 enförgasare att om man ställde så den klarade avgasprovet på besiktningen så gick den uruselt. Så det första man gjorde när man kom ut var och sträcka ner handen och skruva ett kvarts varv på ställskruven i botten av förgasaren.

Minns en gång, när besiktningsmannen sa med ett skratt: ”Så, nu kan du köra ut och skruva upp den så den går som den skall”.

Hälsningar,

Torsten

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.