SAAB 900 GL ’84

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 94 totalt)
  • Författare

Var ett hörn på sidoplåten, mot bakre hjulhuset, där rosten krupit upp en bit ovan kanten. Funderat på hur jag ska hantera det. Kom fram till att alla former av fusklösningar kommer tillbaks och biter en där bak. Så, skär rent, klipp och böj och svetsa.

20260827_1

Insåg rätt kvickt att det hade blivit ett eländes besvärligt jobb om jag skulle gjort hela undersidan till sidopanelen i ett stycke. Jag joxade ändå rätt länge med att få till första plåten. Här är den på plats redo att svetsa.

20260827_2

Blev svetsad sen, såpass så den sitter fast runtom. Skar till och passade in andra delplåten, gick rätt smidigt.

20260827_3

Blev inget mer gjort idag. Var dags för middag och så.

augusti 28, 2026 kl. 21:32 #530637

Så är sidoplåten hopsvetsad. Slipat av svetsarna och lagt på underredsmassa. Lite zinkspray på biten som går upp över kanten. Skall slipas och spacklas där, liksom framme i dörramen. Det skall också sprutas hålrumsskydd innuti. Annars i stort sett klart. Skall fixa till min provisoriska ljuddämparlagning också.

20260828_1

Attachments:
          augusti 28, 2026 kl. 21:37 #530639

En senare fråga blir högerdörren. Den är riktigt rutten i botten. Men det sparar jag till höst/vinter/vår nån gång. Då skruvar jag loss dörren så jag kan stå inne i bekväm arbetshöjd.

Vänsterdörren är inte heller helt frisk, men kan förväntas hålla ihop ett tag till, så den får vänta på sin tur.

augusti 28, 2026 kl. 22:02 #530640

Hej Torsten!

När jag tittar på dina svetsar tycker jag som fullständigt okunnig att det ser ut som du kan det här. Vad var ditt yrke innan du blev pensionär om jag får fråga?

Dvs innan jag lämnade bort min Familjeveteran DSF 172 99L, -73,  till mina finnar  Ari & Jari så funderade jag på att gå en svetskurs, köpa in en potent kompressor för att kunna blästra etc mm.  Nu hittade jag Ari & Jari…    … och det blev bra.

En annan fråga till dig är_  Är fågelbona, alias länkarmsinfästningarna, friska?  De är ett av det vanligaste orsakerna varför många SAABar förpassas till skroten….

Det finns också ett smygställe.  Det går två balkar ”slädar” bak till golvet under förare och passagerare. Uppe i den kilen som bildas där golvet möter balkarna samlas fukt och vägsalt med sin verkan. Efter att ha sett dina bilder kan jag inte låta bli att fråga.

Min ”testarossa” 900 S -91,  CRN 149 är en Hälsingborgs-bil (under cover polisbil på E4 ?) från början som vi köpte av en dam i Åhus, efter tips från ”Bröderna Nilsson” på Vilan i Kristianstad.  Den har fått åtgärdas i ”fågelbona” annars är den förvånansvärt rostfri i tröskellådorna bakre hjulhus och i helt rostfri i dörrarna.

God Fortsättning

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
            SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
            SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
            SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

augusti 28, 2026 kl. 22:19 #530641

Hej Adam!

Har varit trädgårdsarbetare, dumperförare, skogsförman, universitetsadjunkt och systemutvecklare. Aldrig sysslat med svets i yrkeslivet. Men har väl hunnit träna en hel del med Miggen. Höll på i ett flertal år att renovera en Citroën 2CV, mycket att svetsa där i riktigt tunn plåt. Blev aldrig färdig med den bilen, det blev lite för mycket med flytt från Västerbotten till Skåne, nytt boställe och allt det förde med sig. Så den såldes och är väl under fortsatt renovering. Men det blev mycket övning med svetsen.

Vad jag kunna se så är länkarmsfästena OK på den här bilen och vad jag hittat ingen rost i några andra balkar än tröskellådorna.

augusti 28, 2026 kl. 22:26 #530642

Hej Torsten!

Tack för snabbt uttömmande svar.

Intressant –  relativt mycket och betydande rost i tröskellådor och dörrar. Grattis till att fågelbona är OK. De kan man inte åtgärda fullgott utan att lyfta ur motorn.

Jag följer din framfart.

Trevlig sensommarhelg.

Adam

Mvh Adam Zdunek

augusti 30, 2026 kl. 21:07 #530702

Efter lite närmre undersökning, visar det sig att det inte är nåt mysterium att länkarmsfästena är ok. De är nämligen renoverade. Ordentligt svetsade.

Letar i de gamla protokollen som följde med. Underkändes för rostskador där för tre år sen. Varpå bilen några månader senare godkändes, uppenbarligen efter reparation.

Inget gjort idag annars, det har småregnat mest hela dan. Annars är det rostskydd som är på gång. Dels det jag har svetsat nu, dels bl a just länkarmsfästena. Ska också komplettera och förbättra på vänstertröskeln, som jag svetsade förra året.

augusti 31, 2026 kl. 00:26 #530713

Hej Torsten!

Nu låter det mer rimligt. Åtgärdade länkarmsinfästningar med vad du visat upp i övrigt.

Observera att Bilprovningens syn på saken INTE nödvändigtvis överensstämmer med ägarens.

Min uppfattning är att ”fågelbona” är ett fullständigt härke och misslyckande av SAAB, Dvs att man kan få godkänt i besiktningen genom att ”stadga” infästningarna medan hela genomföringen av styrning och  drivaxlar har mycket mer att önska.

Det är med omtanke om Dig och Din nedlagda tid jag tar upp det här.

Har varit med SAAB tillräckligt länge för att veta att har ”fågelbona” börjat kexa en gång så är tidsspannet säg 5 år vid lokal åtgärd innan det blir nedslag igen. Så är det.

Jag själv skulle gärna vilja hitta pengar och möjlighet att häva ut motor på min 900S och ”göra om och göra rätt” dvs totalt skära ut och byta strukturen kring genomföringarna för styrning och drivaxlar. Nu känns det som jag lever på lånad tid.

Det är någon har på Forumet som har tagit skeden i vacker hand (matsvensson 900S -91?)

En sak i taget är helt riktigt. Lycka till

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek

augusti 31, 2026 kl. 19:40 #530750

Hej Adam!

Jodå tack, jag ser och förstår vad du menar. Och instämmer i att det är en usel konstruktion. Som gjord för att rosta sönder från alla håll.

Det som verkar bra i mitt fall är att de inre balkarna, in mot motorn är friska och bra. Och att de svetsjobb som är gjorda är såpass bra att det krävdes ordentlig granskning för att se det. Nu har jag gjort ett grundligt rostskydd och jag kommer att hålla koll på det under åren framåt.

Är väl så att när jag börjar bli för gammal för att klara av att svetsa det så är jag troligen för gammal för att alls behöva bilen. Är 75 nu. Tror nog, om jag inte drabbas av nåt särskilt, att jag fortfarande kan svetsa när jag är 80, är om just fem år. Så, om det krävs kan jag hålla den vid liv fem år till då.

Nå det samma, håller den igång så länge jag klarar det och som tur är så har jag ju ingen aning om när det blir försent.

Tack Adam, lev väl!

Torsten

augusti 31, 2026 kl. 20:00 #530751

Hej Torsten!

Bra att det ser ut att vara ordentligt gjort! Om du inte vinterkör bilen så klarar det sig länge men håll rent i vilket fall som helst.

Jag är 74+ och håller på att bygga ett dubbelgarage for två SAAB  CRN 149 och KWS 074, med typ pelarlyft och plats för kompressor.  DSF 172  har jag redan eget garage för.  Ja hälsan är det som är det viktiga. Mina erfarenheter antyder att det går snabbare utför efter de 80.

Sköt om Dig

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek

september 2, 2026 kl. 15:50 #530804

Då var det lite att göra från vänstersidan också. Ingen svetsning, men dels skall ljuddämparen fixas och så skall det på en del rostskydd. Så det var att ställa upp på pallbockarna igen.

260902_3

Köpte lagningsmassa Holts Gun Gum. Plåten som jag haft innan har jag bockat till så att den har en ränna för falsen. Limmat dit ett rundjärn på var sida för att klammerna ska trycka ner den ordentligt på båda sidor. Så smetade jag på rikligt med massa på plåten. Kröp under och lyfte in den på plats över falsen Och drog åt klammerna ordentligt. Det bör bli tätt och håller nog ett tag, för dämparen i övrigt ser ju helt frisk ut.

260902_1

Så var det rostskydd, framför allt runt svängarmsfästet. Som jag skrev innan, så är det svetsat för nåra år sen. Bra svetsat vad jag kan bedöma, däremot var rostskyddet uselt eller obefintligt. Gjort rent inuti håligheterna och sprutat runt med hålrumssprutan. På utsidan mot hjulhuset har jag lag på tunt rostskydd först och sen underredsmassa,

260902_2

Tråkigt nog hittade jag en sprucken drivknutsdamask. Än är det bara en liten spricka på en sida. Syns att det kastat ut lite fett, men den har inte öppnat sig, så jag räknar med att knuten är intakt.

Tänker skaffa en sån delbar bälg. Vet inte hur bra dom är, men just nu har jag varken lust eller ork att börja bråka med nav och drivaxel.

september 2, 2026 kl. 17:33 #530811

Hej

Har använt delbara bälgar för drivknutar . Funkade flera år

september 2, 2026 kl. 19:00 #530813

Tack för det! Värdefullt att veta. Då kör jag på det utan tvekan.

Hälsningar,

Torsten

september 4, 2026 kl. 00:51 #530842

Köpt delbar damask på AD bildelar i stan. Bara en fråga om lite uppehåll nu så jag kan få dit den.

20260903_1

Attachments:
                                  september 4, 2026 kl. 14:30 #530849

Damasken hoplimmad och klamrad på plats. Hann precis göra klart innan det började regna.

260904_1

Så nu är allt klart för den här gången. Nästa större insats bör bli att svetsa högerdörren, den är sämst. Köper nog färdig ekonomiplåt till det. Och så skruvar jag förstås loss dörren och svetsar i bekväm arbetsställning inomhus. Men det dröjer ett bra tag innan jag tar itu med det. Förardörren är inte bra men det är ett senare jobb.

Men här står den i alla fall och är körklar. Tack till alla ni som kommenterat och gett bra råd!

260904_2

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 94 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.