SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84
- Detta ämne har 96 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2026-09-29 18:57 av
Torsten Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
september 6, 2026 kl. 19:38 #530936De där ”navkapslarna” av pöast har sett lite tråkiga ut med flagnad färg. Gav dom en omgång fälgfärg idag. Får se om det håller i längden. Ser i allafall lite trevligare ut just nu.
Attachments:
september 8, 2026 kl. 15:33 #530986Nu är den ute på vägarna igen. Körde den till Åhus idag, när jag skulle handla där, en runda på fem, sex mil. Allt är OK verkar det som. Var skönt att få ordentligt tyst på avgassystemet. Nästa längre tur blir helgen om två veckor, då ska jag bort till Jonstorp och Zackows gård, som jag skrev om här för ett tag sen.
september 13, 2026 kl. 21:00 #532306Lite helt off topic. Har haft en Renault Megane 2004 som vardagsbil. Går fint, karossen är OK, resten är en enda stor hög med fel. Varit fruktansvärt less på den de senaste två och ett halvt åren. Har haft den i tre år, mitt sämsta bilköp nånsin. Bara jävelskap med elfel, ABS-fel, vevaxelgivare, AC:n har aldrig funkat trots byte av kompressor. Passagerarstolen började brinna när sätesvärmen var på. Brusten bakfjäder, sprucken vindruta, trasig fönsterhiss, fel på kupéfläktens fullfart. Att laga allt som behövs kostar en bra bit mer än bilf-n är värd.
Så att …
En jäkligt fin Citroën C5 kombi, 2004, är på ingång. 14000 mil. Allt funkar, utom bakrutetorkaren. Nån liten ytrost på bakskärmarna. Och dragkrok har den. Nya sommardäck. Vinterhjul medföljer. Gashydraulisk fjädring. På gott och ont. Otroligt bekvämt. Alltid en risk för reparationer. Säljs av en känd och betrodd medlem på Citroënforumet där jag är med.
Ja, om det inte är SAAB så är det franska bilar. Nån sa att alla har vi våra självskadebeteenden. Detsamma, fransmännen har alltid förstått att punkt ett på agendan är komfort. Tyvärr ballade Renault ur rätt ordentligt då runt 2004. Och jag detsamma, när jag lik förb-t köpte en Megane 2004.
Kuskade runt i 8 år med en Megane 2000. Fenomenalt pålitlig och behaglig bil. Hade sen i fyra år en Megane 1,9 diesel 2008. Den suveränaste motor jag har kört, ett bottendrag utan gräns. Gasen i botten så fick man skrämselhicka. Och mycket lite problem annars också.
Haft ett par Citroën Xantia. Mycket bra bilar, men lite tunga att hantera sådär allmänt. Lite för mycket trassel med hydrauliken. Och med en del rostproblem. Vilket C5 inte har i bottenplattan. Haft en C5 innan också, 2002. Den fick insprutningsproblem och det var lite mycket tjafs med motorn som inte kunde redas ut. Men många andra säger att C5 är en mycket pålitlig bil. Och den här har ju inte gått så mycket. Hänger nog med ett bra tag.
Jaja, man är optimist. Men jag ville verkligen ha den här. Blir hämtning veckan efter nästa. I Göteborg. Har närapå fixat skjuts dit. Härifrån Skåne.
Nåväl, gänget, en SAAB-entusiast avslöjar sig som lite frankofil också. Men slut nu på denna lilla utvikning från den rena sanna SAAB-andan.
Attachments:
september 18, 2026 kl. 11:40 #532389Snart rullar Saaben o jag till Jonstorp och Zackows. Var ett tag sen vi reste längre än till affären.
september 21, 2026 kl. 17:18 #532447Saaben skötte sig fint. Tyckte tidgare att de nya däcken kändes lite väl stötiga. Kollade trycket inför resan. När jag sänkt trycket från de tre bar som man pumpat i på däckfirman till lite mer normala 2,1 så gick blev det så mycket bättre.
På torsdag skall Cittran hämtas i Göteborg. Min kusin som ändå skulle uppåt kusten med sin husbil skjutsar dit.
september 29, 2026 kl. 18:57 #532572Hursomhelst så är Reanulten nu körd till skroten. Så nu består fordonsflottan av en SAAB och en Citroën C5 och ett gammalt 4P släp, samt en liten hembyggd traktor med Citroën 2CV-motor. Hygglig blandning. Tilltalar mitt sinne för fordon med personlighet. Ja, släpet är väl inte så värst personligt, men gör sitt jobb närdet behövs.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.