SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84
- Detta ämne har 47 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2026-04-25 12:41 av
Torsten Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
Hej Torsten hej alla!
Jag har inte varit helt övertygad om att fortsätta att måla den trevliga SAAB-folkhemsbilden i baksätet där familjens yngsta medlemmar har fått växa upp. Men jag har en definitivt en SAABisk detalj som bör berättas.
Döttrarna som det varit tal om kunde tidigt känna igen om Familjeveteranen SAAB 99 2.0L -73 DSF 172 var i antågande på Kärrgränd i Vällingby. Hur kunde de det frågar Ni Er. Min teori är följande: Den svenska B201 B-typ motorn i första 8.7:1 kompressionsutförande hade en primär kraftöverföring som var baserad på vad jag skulle beskriva som ”sneddrev”. Den primären åstadkom diverse typiska SAABiska ljud (turbovinandet var inte uppfunnet än). Ett av de mer lättbeskrivna ljuden åstadkoms gärna på lutande plan. Dreven klapprade mot varndra. Ett klapprande ljud på garageplan var alltså Mor eller Far som var i antågande. Det hela är subtilt och har fallit i glömska idag. Idag står orginalmotorn med sina då klapprande drev o 17 495 mil bakom sig längs in i garaget på en pall (fullt fungerande).
Det är sånt här vi SAAB-medlemmar med minnen från 70-talet och uppåt blir påminda om inte minst under trevliga utflykter med veteraner i nutid.
Vänliga Hälsningar från SAAB-hemmet.
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
oktober 6, 2025 kl. 20:00 #523996Hej!
Trevligt Adam, lite sent ute med svaret. Inte hänt så mycket på senaste veckorna, förutom att jag använder bilen då och då. Senast i dag körde jag Svängsta t o r, sådär 15 mil. Häromdagen fick den va lastbil och köra träavfall till återvinningen i Tollarp. Väl inklädd med presenningar där bak.
Attachments:
oktober 6, 2025 kl. 20:06 #523998Har någon varit med om att hastighetsmätaren hänger sig i botten? Vanligtvis lossnar den efter några kilometers körning, ibland tar det lite längre. Det är alltså inte vajern som strejkar, vägmätaren rullar som den skall hela tiden. Tycks inte heller ha nån betydelse om bilen stått länge eller ej. Idag t ex så hade den stått i en vecka och då fungerade den direkt för resan till Svängsta. Där var jag i ungefär trekvart. Och när jag körde därifrån satt mätaren fast i botten. Släppte efter ungefär en mil.
Har hänt lite då och då.
Hej Torsten!
Va! vad har du för anknytning till Svängsta min födelseby? Jag växte upp i huset på Jonas Nilssons väg 30 i bydelen Öjavad 2. Föräldrahuset är i annans ägo sen 2016. Vid ”gamla bron” (över Mörrumsån) fiskade vi grabbar lax (på löja som drogs upp på deg). I T-korsningen fanns en lanthandel med en kopia av Sjökvisten i Åsa-Nisse (John Elfström) och Klabbarparen. Han kom alltid springandes när vi fick upp laxar och ville köpa dom -:)
Vid andra sidan av brofästet nedströms låg (Svartlings residens?) senare bodde nog ABUs grundare Borgström där. Det var strängt förbjudet att fiska lax utan fiskekort men han såg mellan fingrarna på oss grabbar. Själv var han addoptivbarn från Finland. Hans mamma Lisa (om jag inte har fel) bodde i en trävilla mitt emot matsalen på Halda (senare Facit) AB ganska precis nedanför mitt föräldrahem.
Min SAAB DSF 172 är inköpt i Karlshamn.
Din bild bevisar att SAAB 900 är en mycket praktisk bil med ett ”enormt” bagagerum när hatthyllan lyfts bort, vilket vi SAAB-entusiaster vet.
Vänliga Hösthälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
oktober 6, 2025 kl. 21:20 #524000Hej Adam!
Den direkta anknytningen just nu är att min kusin Sven bor där, i huset vid Jordgöl på Emnebodavägen. Längre tillbaka bodde hans föräldrar, min faster och hennes man, i Kraftvägen 5 på Halda 2, med inalles fem barn. Flyttade därifrån på 70-talet, men Sven och hans dåvarande fru bodde där sen i många år innan de skildes på 90-talet. Min ingifte farbror jobbade på ABU. Jag var rätt ofta och hälsade på hos kusinerna på Kraftvägen på 60-talet och början av 70-talet. Mina kusiner och jag brukade bada i Hundsjön ibland, men ofta gick vi genom skogen till Bökegöl, var inte många hundra meter tvärs över från Kraftvägen.
Dessutom kommer min hustru från Svängsta, växte upp i ett hus, längst ut på Hejans väg i Öjavad. Hennes far var tjänsteman på dåvarande Halda.
Så i Svängsta har jag varit rätt mycket, känner väl igen det du skriver om.
Själv bodde jag i Blekinge ett par år, 79 – 81, först uppe i skogarna nedanför Bälganet. Så träffade jag hustrun och flyttade till henne i Asarum och även då var jag ju i Svängsta ibland, svärmor levde och bodde kvar i huset då. Min svärfar träffade jag aldrig han dog tidigt på 60-talet.
Sen försvann vi upp till Västerbotten och blev kvar där i 33 år.
Hälsningar,
Torsten
Hej Torsten!
Tack för Svängsta trådarna. Ja jag känner igen mig. Hundsjön var simskole sjö och Bökegöl känner jag också igen. På den vägen som går vinkelrätt mot ABU byggnaden en bit in bodde Göte Borgströms bror. Jag gick delvis i ihop med med sonen. 51-orna fick gå gamla systemet f r o m 52-orna gick vi i nya (först) Enhetsskolan sedemera Grundskolan. Så starten var på Möllegårdens skola tvärs över mot ABU. Hejans väg ansluter väl till Jonas Nilssons väg.
O nu möts vi i Svenska Saabklubben. Det finns en inbiten Bleking till nämligen (ursäkta Göran) Karlsson. Vi skulle kunna hålla på. Ser fram emot att träffas på någon klubbträff.
Bästa Hösthälsningar
Adam
(Ur ABUs ”Napp o Nytt” – Grabbarna från Svängsta …. sedan medvetet lite ekivokt)
Mvh Adam Zdunek
oktober 6, 2025 kl. 22:08 #524002Det går bra Adam. Fast du har lite längre till våra träffar än Torsten. 👍
Efter Görans OK ska jag bjuda på en historia till
Jag var inbiten sportfiskare och brukade stå och träningskasta på den kommunala gräsplanen mellan mitt föräldrahem och de sk Komunalhusen uppe på Öjavad. I dess hyreshus bodde också dåvarande PR-chefen på ABU Eric Svahn (osäker på stavningen) (om någon inte hakar på så producerade ABU bl a den världskända rullen Ambasadeur). Han tyckte uppenbarligen jag kastade långt. Så det räckte till att han efter mitt och mina föräldrars godkännande fixade att jag fick en veckas ledigt från skolan för att vara med vid inspelningen av en reklamfilm för ABU vid deras specialsjö Vitavatten utanför Olofström. Jag fick all ädelfisk jag drog upp och Eric frågade mig i slutet av veckan hur jag ville ha min ”ersättning”. Jag valde en ABU-matic 80 (rullen med den största linkapaciteten) och ett två-hands topp spö Diplomatic. Har utrustningen än! och använder den när tillfälle ges.
Det är som med min SAAB 99 DSF 172 -73 … jag har den än… den har verkligen gjort intryck.
Där ser Ni vad hur man formar minnen hos en ung människa.
Ursäkta urhoppet ur SAAB-skaklarna.
Bästa Hälsningar
Adam
Det värsta med att åka ut med Eric Svahn till Vitavatten varje morgon var att han ”bolmade” Matanzas (cigariller) i sin Peugot 404 (?). Jag blev illamående på de slingriga Blekingska skogsvägarna.
Mvh Adam Zdunek
oktober 6, 2025 kl. 23:55 #524006Hej på er!
Lite hopp ur skaklarna gör det bara trevligare i tråden. 🙂
Kul och höra lite minnen från dom trakterna. Tack vare släkten som jobbade på ABU så fick jag tag på fina fiskegrejor till vrakpriser. Har kvar en Ambassadeur 5000, en Cardinal 44 haspel och en ABU 333 haspel och nåt spö. Länge sen jag fiskade nu, i ungdomen blev det en hel del i mina barndomstrakter i Småland.
Och det var tack vare kusin Sven som min SAAB-bana började. Nåt år innan mig, köpte han en 61:a 2T. Och den var så trevlig tyckte jag så när jag skulle köpa egen bil så blev det en 63:a 2T. Och nu är vi båda tillbaka i SAAB igen. Jag i min 900 och han i sin 900 turbo cab från 97. Det var den som föranledde dagens utflykt. Han lämnade bilen för rekond i Mjällby och behövde skjuts hem. Kunde ju inte neka detta, eftersom det var han som följde mig på den långa resan till Skövde för att inköpa min SAAB. Är inte bara min kusin alltså, utan också en av mina bästa vänner.
Nåväl, det blir väl inte så värst mycket om bilen nu i höst. En del rostjobb kvar att göra, men det blir troligen till våren, beror lite på vädret nu i höst. Ja så är det dragkroken, måste reda ut lite mer vad som gäller om besiktning och sånt. Den är annars ingen större affär att montera. Har gjort det jobbet en gång förr på min förra 900, som jag hade på 90-talet.
Och som sagt, får hoppas vi kommer att ses framöver.
Hälsningar,
Torsten
december 10, 2025 kl. 18:57 #525296Hej igen gänget!
Vill bara meddela att jag och SAABen finns kvar här i Venestad, i gott skick båda två. Lågsäsong nu, inget vidare skruvarväder. Kör med den då och då, till stan för att handla och så. Går förträffligt bra, så det är en glädje att äga och köra den. Ska bli än mera glädjerikt när jag kommit mig för att få på fyra nya däck. Allrounddäcken som sitter på är bullriga, stötiga och har noll vägkänsla.
Till våren blir det mera rostlagning och annan upprustning, ser fram mot det. Tills dess en tillbakadragen tillvaro, en hel del i läsfåtöljen, med en och annan liten whisky till förnöjelse.
Önskar alla en God Jul o Gott Nytt År så hörs vi fram i 2026!
Torsten
Hej!
En rekommendation till läsfåtöljen: Nya tidningen SAAB CLASSIC CARS #1 December 2025.
Jag fastnade speciellt för artikeln STILSÄKER 40-45… äpplen faller inte långt från trädet … bra jobbat Krister
… tack för tipset att ha 5-växlat inkognito.
God Jul o Gott Nytt År glöm inte att förnya medlemskapet i klubben
Adam
Mvh Adam Zdunek
december 11, 2025 kl. 16:42 #525303Hej Adam!
Jotack, den tidningen ligger inom bekvämt räckhåll från fåtöljen!
Torsten
januari 26, 2026 kl. 21:00 #526050Hej SAAB-gänget!
Bara för att hålla tråden vid liv skriver jag en snutt. Bilen går fint, kör den till stan och handlar då och då, senast idag. Startar lika villigt varje gång. Idag hände den lilla förargligheten att chokehandtaget gick av, sitter bara kvar en liten bit av plasten på stången. Går att dra men med lite svårighet. Så ett helt sånt skulle jag behöva.
Annars rullar livet på, sysslar just nu med en del inomhusmåleri, men mest läser och tittar på lite tv och sånt.
Så nåt särskilt på bilsidan händer nog inte förrän det blir lite hygglig vår. Just nu har vi en ovanligt kylig och trist Skånevinter med minusgrader och ständig ostan som driver in snöflingor från Östersjön.
Hoppas ni alla har det bra,
Torsten
april 22, 2026 kl. 20:38 #527601Hej!
Det drar ihop sig mot vår här i nordöstra Skåne. SAABen har skött sig fint. Men det har varit ett par problem som låtit höra sig respektive känts av.
Det som låtit höra sig har varit ett tydligt ljud från avgassystemet. Inte värre än att man kunnat köra med den men tillräckligt för att va klart irriterande. Fin torr vårdag idag så jag tog itu med att reda ut var problemet fanns. Började med att palla upp med pallbockar och lite extra pallning för säkerhets skull.
Var snabbt konstaterat att längsgående skarven på främre dämparen hade spruckit en liten bit. Beslutades raskt att fixa en nödreparation.
Plåtbit, avgaspasta och ståltråd.
Plåten på plats fastdragen med ståltråd och med en hel del avgaspasta emellan. Det blev inte hundra procent tätt, men tillräckligt för att det inte stör när man kör. Det som också var viktigt var att jag kunde konstatera att där inte är nån risk att det skall gå av och ramla ner. Det har jag varit med om nån gång på 90-talet i den dåvarande 900:an. Gick av strax framför främre dämparen en mordgon och det blev ett fruktansvärt liv, både från det direkta utblåset och från röret som åkte i asfalten. Bands upp med ståltråd och så vidare till jobbet. Folk på trottoarerna stelnade och vände sig om när jag kom vrålande genom stan, Umeå på den tiden. Men då kunde man knalla in på närmaste bildelsfirma och rakt över disk köpa grejorna, så på kvällen krälade jag runt på garagegolvet och bytte avgassystem.
Hursomhelst, framåt sommaren – hösten får det bli ordentlig reparation med nya delar. Har kollat klubbens shop, inte helt klar på vilka delar som passar till den här bilen. Bakre dämparn är uppenbar, tvärgående, samma som till en drös 99:or. Men om där finns och i så fall vad, för främre dämpare och rör har jag inte forskat klart kring. Om nån vet så är jag tacksam för tips om det.
Nå, det andra problemet kändes, nämligen där man sitter. Det hände sig en gång i vintras att det hördes ett krasande ljud nerifrån sätet och den därpå anbragda rumpan sjönk en bit nedåt. Vet ju hur det ser ut, ett kanvasstycke med gummiremsor i båda kanter, och vad som hänt visste jag direkt. Sen dess har jag klarat mig bra med en lagom stor kudde i stolen, men idag, i det fina vädret var det lämpligt att lyfta ur stolen.
Mycket riktigt, sprucken rakt över ena sidans gummi. Fick då idén att spänna upp det hela med nån form av lina. Flagglina fanns tillhands i riklig mängd. Både stark och en aning elastisk. Så jag satte igång att spänna upp ett ”nätverk” av lina under stolen. Tänkte som så att det bör i alla fall bli bättre.
Det blev riktigt bra. Stolen känns just så som den gjort innan haveriet. Hoppas det håller i sig framöver.
Kan inte hitta det där kanvas/gummi-stycket i reservdelsshopen. Vet nån om det finns att få tag på? Om inte får jag väl fortsätta att sitta på flagglina.
Så min 900 rullar vidare, väldigt nöjd med den. Blir nog en liten resa uppåt Småland andra helgen i maj.
Vi hörs, ha det bra,
Torsten
april 23, 2026 kl. 10:18 #527629Hej Torsten. Det finns en ersättningsartikel till den äldre modellen. Vi kallar det för ”grillgaller”. Såg att reservdelsshopen hade slut på dem. Jag är nästan 100 % säker att jag har ett över. Du har ju inte långt till Karlshamn om det är aktuellt. Skicka ett PM med ditt telefonnummer så hör jag av mig. Hälsningar Göran.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.