SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84
- Detta ämne har 96 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2026-09-29 18:57 av
Torsten Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
april 25, 2026 kl. 12:26 #527675Fönsterhissarna har varit tröga. Något kärv på förarsidan, men passagerarsidan på gränsen till omöjlig att veva upp om man med viss möda fått ner den. I det trivsamma vårvädret igår blev det sålunda hissvård.
Uppskattar hur smidigt det är att plocka av och sätta dit dörrklädseln, en skruv vardera till vev och handtag. Låsknoppen skruvas av och sen fem skruvar. Inga fjädrande knaster, dolda hakar, gömda skruvar och halkande plastsnabbskruvar. Sånt som på många bilar är en oändlig källa till irritation.
Mekanismen smordes, glidlisterna rengjordes och fick rikligt med silikonspray. Det hjälpte och nu går båda fönstren hyggligt lätt.
På passagerarsidan var det framför allt smuts i glidlisterna som ställde till det. Som det såg ut så har nog det fönstret inte vevats ner på väldigt länge. T-sprit och silikonspray ordnade det.
Attachments:
april 25, 2026 kl. 12:41 #527677Just det, skulle berätta att jag beställt nya däck. Sitter nåra bullriga och allmänt otrevliga allrounddäck på. Jag vill ha tysta fina sommardäck. Blev de här:
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Nokian/Wetproof-1/185-65-R15-88H/D-132695
Hoppas de kommer nu till veckan.
augusti 11, 2026 kl. 00:48 #530171”Hoppas de kommer nu till veckan.”, skrev jag 25 april. Nu, i fredags, den 7 augusti fick jag däcken på bilen. Här nedan kommer den sanna och bedröfveliga historien om att inhandla fyra däck på Däckonline. Innan dess skall jag bara säga att inget särskilt har gjorts på bilen sen sist. Den körs rätt ofta, går fantastiskt bra. Nu med nya bra däck känns den dessutom fin och stabil på vägen. Snart borde jag ta mig i kragen och dona lite med den högra tröskelns rost.
Till berättelsen, som skrevs i förra veckan:
Den 23:e april detta år nedtecknade jag en beställning i Däckonlines webshop. 4 st Nokian Wetproof, 185-65/15. Ett par veckor senare hade dessa anlänt till Autopulsen i Kristianstad. Något gick sedan fel så jag fick aldrig deras SMS om att däcken anlänt. Så nån vecka senare hörde jag av mig och jodå, inga problem, tid bokades till fredag 29:e maj.
Glad i hågen körde jag dit den dagen. Medan de började med jobbet gick jag en promenad runt kvarteren. När jag kom tillbaka viftades det frenetiskt inifrån verkstan. Jomen, av skickade däck var ett av rätt dimension, två var 195-55/15, ett var av ett annat fabrikat. ”Du är inte den första”, suckar chefen på däckfirman.
På måndagen gick jag in på Däckonlines kontaktsida och skrev reklamationen i ett sånt där fylleriformulär. Så hände ingenting. En vecka senare upprepade jag reklamationen nu i något kärvare ordalag. Så hände ingenting. En vecka senare hittade jag i liten stil en epostadress på kontaktsidan och formulerade ett, förvisso hövligt, men, kan man säga, ganska bestämt brev.
Ett par dagar senare hände det faktiskt att det kom ett svar. Skrivet på engelska. Nå, turligt nog behärskar jag det rätt bra. Och man bad om ursäkt och givetvis skulle däcken skickas. Det anlände sedan störtfloder av olika epost med nollade fakturor, leveransbesked och den fule och hans moster. Vi är nu runt den 19:e juni.
Och däck skickas, Autopulsen meddelar efter ett bra tag att man fått ett däck. Två saknas alltså. Dags att lusläsa leveransinformationen. De två saknade däcken har alltså legat på postterminalen i Kristianstad ett par veckor utan att levereras. Troligtvis felaktigt angiven leveransinfo. Dock var detta nu den dag när meddelandet kom att liggetiden var slut och däcken var nu på väg tillbaka till Tyskland, som de kommit från.
Nya mailutbyten, först händer inget, sen kommer ett mail med bl a ”Fraktföretaget har returnerat din beställning RD 57187980 1 till oss. Vi beklagar detta och vill gärna slutföra processen så att du blir nöjd.Vänligen informera oss huruvida vi bör arrangera en ny leverans till dig eller återbetala summan du har betalat.”
Vänligen informerade jag om att jag önskar däcken sända snarast och med sådan info att de faktiskt levereras till däckfirman enligt beställningen. Detta var 21:e juli.
Hör och häpna, igår meddelade Autopulsen att däcken finns på plats, man har kontrollerat att det faktiskt är rätt däck. Idag har jag beställt tid till på fredag för byte.
Slutsats: KÖP ALDRIG DÄCK FRÅN DÄCKONLINE!!!
augusti 11, 2026 kl. 10:08 #530177Tråkig historia att höra! Jag beställde däck därifrån för första gången nu i sommar, hem till mig själv. Har uppenbarligen kommit lindrigt undan eftersom jag fick rätt däck (ska dubbelkolla…) och som det verkar felfria. Dock kom tre i en sändning från Portugal och ett i en annan från Frankrike. Hörde skräckhistorier om att man får andrasortering etc. men chansade och hade uppenbarligen tur. Med tanke på att V4:n vill ha 155 R15 kanske det är svårare att fuska – så få som beställer sådana.
Hälsningar
Petter
augusti 11, 2026 kl. 17:16 #530181Han på däckfirman sa att när det kommer från Tyskland är det ofta problem. Klart är ju att de flesta leveranser är väl rätt, annars hade Däckonline knappast funnits kvar. Men tydligen blir det ändå fel lite för ofta. Nåväl, det är överståndet nu.
augusti 15, 2026 kl. 00:48 #530268Nå idag har jag kört Svängsta t o r på de nya däcken för att hälsa på kusin Sven. En stor skillnad på hur kursstabilt och vägsäkert den rullar nu. Och så Sven och jag i hans 1998, 900 cab och hälsade på Göran Karlsson i Karlshamn och mot vederlag avhämtade ”grillgallret” för att reparera förarstolen. En mycket trevlig pratstund hade vi där också. Tack för senast Göran och för bistånd med gallret.
augusti 16, 2026 kl. 12:41 #530326Inkörd på gården framför garaget. Dags att göra lite nu. Undersöka och åtgärda rost på höger tröskelbalk. Fixa bättre tätning av avgassystemet och sätta ditt det nyss inskaffade gallret under förarstolen. Får se vad jag hittar på att göra först. Rapporter kommer förstås.
Attachments:
augusti 16, 2026 kl. 19:19 #530329Började med stolen. Det var grinig blåst så att jobba i garaget kändes inbjudande.
Ryggstödet losstaget. Klädseln på väg att tas av. Min flagglinefix syns.

Gallret med sina fjädrar på plats.

Fjädrarna är inte att leka med, fruktansvärd kraft i dom. Gjorde mig ett specialverktyg. Funkade riktigt bra. Bara att bända tills vinkeln blir så brant att det åker ner och fjäderna fastnar. Borde varit en skruv med mindre skalle, gärna rundkullig, så hade den inte hängt upp sig längst fram och varit svår att lirka loss.

Hopmonterad och klar att sätta in igen. Men då var det dags att gå in och steka strömming.

augusti 16, 2026 kl. 20:58 #530337Bra jobbat Torsten. Förstod när du hämtade gallret att du skulle klura ut ett verktyg till monteringen. 👍
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
augusti 17, 2026 kl. 16:18 #530342Så var det då rosten på höger tröskel. Uppallad på bockar.
Betydligt bättre än vänstersidan, där jag fick svetsa mycket. Mest runt bakre domkraftsfästet och mot och i bakre hjulhuset.

Framöver är det enstaka rostbubblor men inga hål. Rätt bra även mot främre hjulhuset. Däremot är dörren på denna sidan i dåligt skick på undersidan. Bär spår av inte alltför välgjorda lagningsförsök. Dörren blir hursom en senare fråga, nu är det tröskeln som ska lagas.

Rätt belåten att det inte var värre. Bör inte bli så knepigt att fixa.
augusti 18, 2026 kl. 16:14 #530361Blev ett hyggligt arbetspass idag. Arbetsplatsen:
Är inte värst stora skador på själva tröskelbalken. Det största hålet skar jag ut idag, kapade till en plåt och svetsade fast.
Noterade också att mot bakre hjulhuset är det bara sidoplåten och hjulhusplåten mot den som är dålig. Balken och hjulhuset mot är helt OK. Glad för det, ett besvärligt ställe att svetsa, vilket jag fick göra på vänstersidan.
Sidoplåtens undersida är ganska illa däran. Skall ta itu med den när jag fått klart allt som berör balken.
Men däremot hittade jag detta under en gammal spackel-lagning. Blir ett pussel att få ihop med alla vinklar och böjar.
augusti 18, 2026 kl. 19:54 #530370Ett annat bekymmer. Det är en spricka i främre ljuddämparen. Provisoriskt förbättrat med plåt o ståltråd. Kan göras ännu bättre om plåten bockas lite och riktiga skruvklammer används. Men …
Förr eller senare måste denna bytas. Nagelfarit klubbens reservdelsshop, synes icke var tillfinnandes där. Undrar, kan det fungera att sätta dit en sån här grunka från Biltema:
Eller nån som vet var man kan få tag på främre dämparen till en 900 GL ’84.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.