Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73 / Svar till: Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

september 3, 2025 kl. 23:50 #523412

Hej Adam!

Har nu läst igenom din renoveringstråd. Imponerad av hur noggrant du jobbar med alla detaljer och av din målsättning att återskapa bilen hela vägen från grunden.

Jag vet vilket arbete det är att renovera en bil från grunden. Jag höll på i många år med en Citroën 2CV, plockade i stort sett ner precis allt i delar och satte ihop igen. Svetsade rost, målade primer, bytte ram och en massa annt. Men, jag kom aldrig i mål. En stor flytt från Västerbotten till Skåne medförde så mycket nya krav på livet, det nya huset, nya vänner och allt annat så energin och lusten försvann. Den stod här i garaget i flera år utan att det blev mer än lite sporadiskt arbete och det gnagde på sinnet att känna att jag förlorat glädjen i arbetet.

Till slut kom jag till den punkten där jag insåg att om allt arbete jag hade lagt ner inte skulle gå till spillo så måste nån annan få ta över. Jag hittade sen, via kontakter, en annan glad blivande pensionär som köpte ekipaget för ett pris som gjorde att jag inte gick back på alla reservdelar jag skaffat. En sorg men också en stor lättnad när den hämtades och åkte iväg uppåt landet.

Men nog om det, ursäkta den här lilla utvikningen från det egentliga ämnet. Jag hoppas och tror att du kommer att föra ditt fantastiska projekt ända in i mål. Själv har jag ju skaffat mig ett lite lugnare projekt, SAAB 900 GL 84, som jag nyss startat en projekttråd om här i forumet. Ett projekt som ju bara innefattar att laga de uppenbara felen på en i övrigt väldigt bra bil. Men det känns ju då som en riktig inspiration att ta del av ditt jätteprojekt. Tänker som så att orkar du med detta stor arbete så skall väl jag klara av mina små tröskelbalkar.

Ser mycket fram emot att följa ditt projekt, hoppas din hälsa och alla omständigheter inte lägger några hinder ivägen. Som jag skrev i min tråd vad jag och min kusin myntat: ”Eliten av Sveriges ungdom kör SAAB!”. Må vi sen som du och jag vara mogna ungdomar.

Tack för att du så generöst delar med dig av bekymmer och framgångar i den här fantastiskt intressanta tråden!

Torsten