Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum Övrigt Projekt / Min bil Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    adamz
    Deltagare

Hej alla som går i renoverings/retaureringstankar!
    Påbörjar en projekttråd som kommer att utvecklas till en logbok över restaureringen av Famijeveteranen DSF172, en veronagrön SAAB 99L, -73. Chassinur: 99732041272 Mätarställning 17490 mil
    Modellspecifika tekniska frågor upp separat. Här kommer länkar att ges till dessa. Inledningsvis har det redan blivt tre specifika frågor på 90//99 formumet:

-.. Hur lossa brättet över gälarna under vindrutan
    – Pressa ur konpinne i växelförarknut
    – DSF172 motorrenovering alt motorbyte

Bilder kommer att läggas upp.

Först lite Historia:
    Bilen köptes i Augusti 1973 i Karlaham. Den övertogs av svärfar i Augusti 1983 när vi skulle få tillökning och expanderade till en SAAB 900GLI -84. Svärfar dog 1986 och bilen återvände då till min hustru. I bilregistret är det angivet 1989 men det är bara det formella datumet. Den var i trafik till ca 1997. 1986-1997 November – Maj stod den i garage i Kristianstad. Under
    sommrarna var den andrabil i Stockholm. Den föll på något i beskitningen som inte blev åtgärdat. Sen 1997 har den varit registerhållen i min frus dödsbo sen 2009. Så är det fortfarande.
    Det finns mycket att berätta om denna fantastiska trotjänare. Viss histora kanske dyker upp i Bakrutan, som när det fasta nackskyddet förmodligen räddade livet på mig m fl.
    Bilen förvarades tyvärr under bar himmel helårsvis säg 1997-2017. Den startades med jämna mellanrum och den kunde bli tvättad få servis osv. Från 2017 ung har den stått i kallgarage och blivit
    någotsålunda regelbundet startad och vallad.
    Har man hållit i en bil i 48 år så är inte det närmaste beslutet att skrota den eller leta efter en entusiast. Så sommaren 2021 tog jag beslutet att den skulle renoveras så gott det går till ORGINALSKICK.
    Den har de flesta ålderskännetecken som denna SAAB-modell uppvisar.
    Grovt så kommer renoveringen omfatta
    Karrossj
    Interiör
    Motor

Karossen:
    behöver blästras,. plåtlagas och lackeras. Vänster dörrs nederkant är värst. Även Höger dörr berhöver lagas. Alvarligast är höger länkarmsinfästning men när man ändå har strippat karrossen så gör man naturligtvis även vänster länkarmsinfästning. Sen är det dåligt bakom stänkskydden bakom bakhjulen. Inte så farligt bakom framhjulens stänklappar. Lådorna bakom dörrar till bakre hjulhus lär visa sig efter blästring. Vad som är bra är att inga hjulhuskanter är dåliga. De var jag väldigt noggrann med.
    Jag är inte svetskunnig och har inte möjlighet att utföra karossjobben själv. I dagsläget är det ont om duktiga och villiga bilplåtslagare och lackerare som man kan lämna bort ett sådant här renoveringsjobb till. Jag har hittat entt radarpar. Återkommer om de håller måttet. Blästring och lackering kan kostnadsbedömmas utgångsvis. Plåtlagningen kan först kostnadsbedömmas när blästringen visar upp vad som är ”gömt i snön”.
    Strippningen av karrossen inför överlämnande till plåtisarna påbörjades i Oktober. Väsentligen gjordes något varje helg. Idag den 3 December åkte DSF172 lavett till blästrmg och bedöming av nödvändig rostlagning Varje delstruktur som demonterats har märkts upp och lagras separat. Många delstrukturer kommer att behöva renoveras separat. Exempelvois gäller detta kofångarna som är en olycklig kombination av stål och aluminium. Pinbultar och bultar går av etc.
    Avslutningsvis i detta inlägg så vill jag nämna för alla i min situation att inte alla ekonomiplåtar finns längre kvar. Detta gäller bl a istyckning bakom bakhjulen. Att få tag på rostfria dörrar till 2drs synes hopplöst idag. Bottenplåt och innerplåt finns på Saabklubbens reservdelsförsäljning. Plåtslagaren måste alltså kunna få till vissa passbitar tillräckligt bra själv. Det kan alltså uppkomma svårare eller kostsammare ”road blockers”. Något annat som visar sig svårt att få tag på är gummilisterna på dörrarna och de som sitter i karossen. Se gärna angivna trådar med specialproblem. Men de befintliga får användas tillsvidare.

Vid pennan
    Adam Zdunek

2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Janne Hagnell
    Moderator

👍🏻💪🏻
    BILDER!!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Mr_SunBear
    Deltagare

Kul projekt hoppas det fullföljs och dokumenteras flitigt med bilder för dessa vill vi ju se här. 🙂

adamz
    Deltagare

Hej alla som går i renoverings/restaureringstankar!
    Låt mig i detta inlägg FRAMSTÄLLA TROTJÄNAREN I GOD BILD DAGER.. Detta gör jag genom att dokumentera ett försök att få Vi-Bilägare att nappa på mina renoveringstankar.
    Året är 2006. DSF stod då alltså ute under bar himmel sedan 1997.
    Bil’ägger brevet tilll Vi-Bilägare, Sista OK besiktningsprotokoll och ett antal bilder på DSF172 som den såg ut DÅ.
    Den fick som sagt stå ute till 2017 ungefär. Sedan i kallgarage.
    Dessa bilder dokumenterar och förmedlar ändå ämnet till renovering/restaurering denna tråd och logbok kommer att handla om.
    I ostrippat skick och utan att visa fram hur rosten verkat i stilla mak så såg DSF172 ungefär lika dan ut i somras,
    då jag bedömde att den fortfarande är ett relativt lätt renoveringsobjekt för professionella plåtslagare. Håller NI med eller säger NI STOPPA STANNA STÄNG AV?
    Man får nog inte bara tänka framåt på att det kommer vara kul att åka på SAAB träffar och finsöndagsåka. Även om jag själv inte kan svetsa osv så är det en massa
    mek och restaurering man själv får vara beredd på att göra. 1973 när jag fick bilen var jag 21 år gammal.

Nästa bildsekvens kommer att vara från i sommar (2021).

Vid pennan
    Adam Zdunek

Bilagor:
    adamz
    Deltagare

Hej alla som går i renoverings/restauareringstankar!
    Trodde jag lastat in alla bilder igår men så var det inte. Här kommer de. Året är alltså 2006.
    Till historien kan tilläggas att DSF172 stod på Studentbostäders utomhusparkering på ”Delfinien” i Lund 1973-1975.
    Sedan stod den på utomhusparkering på Syster Jennys väg i Trelleborg, då jag jobbade på ”gummit” (Trelleborg AB) 1975-1979.
    Därefter i P-garage på Uppingegränd i Tensta 1979-1981. På Kärrgränd i Vällingby i radhusgarage 1981-1983. I villagarage hos svärfar på Näsbychaussen i Kristianstad 1983-1986 samt
    vintrarna 1986-1997. Utomhus på Solhemsbackarna i Spånga där bilderna är tagna 1998-2017 och slutligen i kallgarage i grannens garage 2017-2021.
    Bilen är extrautrustad med som sagt motorvärmare men också med varvräknare (istf klockan) och med gasdämpare (SAABs orange?) Jag satte ett Ferrita rostfritt system på den när slutdämparen gav upp första gången. Kvar än idag är Ferritas rör och mellandämpare. På de bilagda bilderna har Ferritas slutdämpare gett upp och ersatts med en SAAB aluminiserad.
    Till historien hör också vissa åtgärder som fått göras. Vid ca 11000 mil bytte jag bronsbussning i startmotorn. Det klasssiska felet att startmotorn inte slänger in Bendixdrevet.
    Därikring var det också en rad gummidetaljer som behövde bytas. Bilen har alltid gått på syntetolja bytt var 1000 mil när jag och svärfar stått för det (efter SAAB-servicarna).Inför
    Den har klarat sig på mindre än 1 liter olja/1000 mil och har uppvisat nominella kompressionsvärden när dessa mättes fram tom 1998 ung. Men inför det att svärfar övertog bilen så
    lät jag SAAB (i Akalla) byta till ett utbytestopplock. Kommer inte ihåg riktigt varför men möjligen att jag anade ett visst slitage på ventilstyrningarna. Detta var mest en goodwill för svärfar.
    Simmerring bak svänghjulet och kopplingen är också bytta strax innan 17000 mil. Det är en speciell historia med olja på kopplingen: Låt mig berätta denna efter som den sitter djupt.
    Givetvis finns ett antal slitagedelar som också bytts genom åren.

År 1992 till Allhelgona var vi på väg i två SAABar (LUJ478 900GLi -84) och DSF172 till svärföräldrarna i Kristianstad. För vinterboning av DSF172. Hustrun Sonja körde DSF172.
    Flickorna ambulerade mellan bilarna. Vi hade fått varning om att simmerringen bak svänghjulet läckte olja (ett annat klassiskt SAAB fel som jag ska återkomma till). Innan Motellet Lagan land ung
    kl 24 (var kopplingen nära att börja brinna på då motortrafikleden. Jag tog kärestan på lina bak LUJ478. Hon grejade inte växling mellan 2-an och 3-an (för att hålla 30 km/tim mrf rimligt varvtal) och vi drog av linan en gång. Sen drog jag på 3-an i 50km/tim konstant. Det var nästan bilfritt, bara långtradare som tackade blinkandes vä-hö för att vi bogserade på vägren. En polispatrull som fikat på Laganland stoppade oss. Mitt bemötande var ”Vad bra att Ni är här” och tänkte jag skulle få åtminstone eskorthjälp. Istället blev det 1200 kr i böter senare 1 månads flax för körkortet. Poliserna försvann hem till sina familjer och ingen eskort till nästa avfart fick vi.. De går inte till historien som ”natttens riddare”. Det var en äldre som mest syntes skämmas och en ungtupp. Viktigt för mig var att få ner bilen inom en radie så jag kunde få ner den till Kristianstad under helgen. Det blev Älmhult. Jag hade inlämning av min doktorsavhandling till tryck på KTH på Måndagen därpå..
    Så Familjeveteran DSF172 bär verkligen sin historia som familjemedlem. Mer finns och kommer..

Nästa bildsekvens blir från sommaren 2021.
    Vid pennan
    Adam Zduenk

DSF172ViBbrev

DSC02211

DSC02211

DSC02210

DSC02208

DSC02207

DSC02213

DSC02212

dea
    Deltagare

Trevlig läsning!

Saab_ahed
    Deltagare

Fin 99:a, med fin historia 🙂

adamz
    Deltagare

Hej alla som går i renoverings/restauareringstankar!
    Detta inlägg handlar om hur DSF172 såg ut sommaren 2021. Dvs 15år senare jämfört med föregående inlägg med bilder. Dvs 10 år utomhus plus 5 i garage.
    Under tiden 2005-2021 hände mycket bl a gick min hustru bort. Mycket tog stryk.

Under sommaren gjordes byte av bakre bromsok, bromrör, bromsslangar, bränsleslang tank, bränslepunp, p-stagsändar styrning och en styrinrättningsdamask, samt
    gängreparation, självängande hylsa för oljepluggen vars gänga var slut.

Notorn tvättades ur med sköljolja och olje och filterbyte gjordes.

Bilderna jag bilägger är mer närgångna och visar upp den sk ”ärliga” rosten som utvecklats med åren..

Boöem var fullt körbar och valleds runt. . Som kommentar kan vill jag säga att bränslet E85 troligen är del i att bränsleröret från tanken kexat ihop. Samma sak gäller bränslepunpens packning.
    Efter detta byte startar den ånyo bara man säger nyckel.

Fler bilkder finns. Men de fick inte plats i detta inlägg.

Jag fick under hösten äntligen tag på ett till synes radarpar en bilplåtslagare och en lackerare som ochkså driver blästringsverksamhet. Bilderna gjordes som en första visning av föreliggande
    restaureringsjobb. Killarn besiktigade bilen på plats. Planer och kostnad för blästring och lackering uppskattades ungefärligt. Plåtjobbet mängdas efter blästringen.
    Det överenskoms att jag skulle strippa karrossen så mycket jag kunde vilket inkluderade att lyfta ur motorn. Detta gjordes under Oktober och Novemberhelgerna.

Nästa lilla bildsekvens kommer att handla om när DSF åker lavett till verkstaden den 3 December.

Det finns redan en specialfråga inlagd på 90/99 formumet ”Stomme Främre Kofångare SAAB99 -73 DSF172”, Det blev en överraskning när gummihöljet åkte av..

Hade jag haft garage till DSF172 så hade den inte gått ner sig i onödan. Nu står det en röd SAAB 900S -91 CRN149 i mitt enda garage.

Vid pennan
    Adam Zdunek

IMG_0205

IMG_0205

IMG_0209

IMG_0216

IMG_0217

IMG_0218

IMG_0220

IMG_0223

IMG_0225

IMG_0248

IMG_0248

IMG_0249

IMG_0253

IMG_0260

IMG_0231

IMG_0240

IMG_0234

IMG_0234

IMG_0234

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    adamz
    Deltagare

IMG_0274

IMG_0275

IMG_0276

Hej alla som går i renoverings/restaureringstankar!
    Detta inlägg dokumenterar ivägtransporten av DSF172 den 2021-12-03 till blästring sedan plåtlagning och slutligen lackering.
    Det blev brådis att få iväg karossen. Vintern slog till. Ni kan se på någon av bilderna i förra inlägget att uppfarten till vägen är brant.
    Proffsen som ska utföra jobbet ville ha bilen över vintern. Sådana här jobb kan man inte göra på löpande räkning. Det är nog vid sidan om jobb det är tal om i mitt fall också. Det blev alltså en optimering och kapplöpning med tiden. Att strippa så mycket det någonsin gick till en punkt där proffsen tar resten.
    Som Ni ser är alla glasrutor kvar. Låsen är kvar. Dekalerna han jag inte med. Detta gäller även bromsservo huvudcylinder till kopplingen och
    värme/fläktpaketet. Tanken han jag tömma men inte få av innan det blev olidligt kallt. Motorn lyftes förmodligen helgen den 20 November.
    Det började småsnöa och jag hade kvar att skruva ihop hjulupphängningarna för att kunna rulla in karossen i garaget. Varandes 69+ är det inte det allra roligaste att meka i vilket väder som helst.
    Jag ska passa på att dokumentera obstakler under strippningen av karossen:
    1. Hur få bort brättet över gälarna vid framrutan (specialfråga på Forumet 90/99)
    2. Att knacka ut konpinne i växelförarknuten (specialfråga på Forumet 90/99)
    Sen var det svårt med vissa bultar i bakre kofångaren. Värmning fick tillgripas ändå gick åtminstone en pinbult av.
    En bult i övre vä länkarm genom en kulled behövde jag fråga grannen att värma med svetsgas. Det är inte bara att slipa av bulten. Det går inte att få ut kulleden som ni vet.
    Grannen har också motorlyft så tjänster och gentjänster byts över häcken så att säga. Motorlyftet gick förhållandesvis latt när man var två. För det behöver man vara!

Innertaket är inte helt lätt att få ut som ni säkert också vet. SAAB verkstadshandbok säger att man ska fälla förarsätet och lägga växelspaken i backen. Växelspaken är ändå i vägen. Stommen till innertaket som ni vet är mjuk. Skulle vilja säga att den är typ ihoppressad mineralull.
    Visa partier är tunna som vid backspegeln. Det kommer att behövas förstärkas med glasfiberväv antar jag. SAAB900 är bra mycket lättare där man kan fälla upp bakluckan.

Funderingarna har på ”vad göra med motorn” har ändå startat. Jag sprang på en B201 motor från -73 med typ 10000 mil på mätaren.
    Det ledde till historien som Ni hittar under tråden ”Mycket ovanlig bil” = troligen Sveriges sista SAAB99 Taximodell som varit privatägd sen 1982. Jag vet vad jag har, en fin motor men med 17.490 mil på mätaren. ”Man kanske ändå ska göra något med motorn” när den väl hoppat ur bilen?, typ. Det är väldigt ont om lågmilare av B201 om man tittar på Bildelsbasen. Så jag slog till och köpte taximotorn. Den ser faktiskt ut att bara ha gått de där 10.000 milen. Bilprovningens noteringar bekräftar mm. Taxiägaren i Rättvik ”tyckte inte om den” enligt den idag 87åriga damen som älskade sin gula bil med svart rand.
    TACKSAM FÖR TIPS ANGÅENDE MOTOR MAKE-OVER. Exempelvis hur fräscha upp själva motorblockets färg. Vad jag inte borde glömma att göra. Byte av bakre simmerring på vevaxeln kanske etc mm.

Interiört är instrumentbrädan kvar. Dess plastöverdrag behöver ”dras över” mm. Det finns annat som också kommer upp

Nästföljande inlägg kommer nog att vara ”rapporter” från blästringsverksamheten.

Vid pennan
    Adam Zdunek

Bilagor:
    Saab_ahed
    Deltagare

Hej,

Beklagar din hustrus bortgång.
    Men jag vill dock berömma dit inlägg, för jag tycker det är riktigt härligt med troget ägande av bilen (som verkar ha många historier att bjuda på),
    och med renovering på äldre dar.

Och som en kommentar till Varandes 69+ är det inte det allra roligaste att meka i vilket väder som helst, inte många 69+ som mekar över huvud taget.
    Själv som junior i sammanhanget, så gillar jag inte heller kyla och väta.

Riktigt intressant projekt. Hoppas att få följa ditt arbete 🙂
    Ha de gött!

Hej

Beklagar sorgen, livet blir tomt när en närstående går bort. Fint att du har orken att dra igång detta projekt! Ska bli spännande att följa.

adamz
    Deltagare

IMG_0290

IMG_0291

Hej alla som går i restaurerings/renoveringstankar!
    Först, Tack för visad uppskattning och medkänsla!
    I förrgår kom ju en otrevlig överraskning från mina plåtisar att stommen till främre kofångaren var riktigt dålig.
    En special fråga på Forumet 90/99 fick en vänlig medlem att flagga för innehav av en godtagbar stomme. Tack Berne.
    Nu ska den ”bara” upp från Kalmar till Spånga.

I väntan på ”blästringsbilder” från karossen från plåtisarna ägnar jag detta inlägg till en historia med DSF172.
    Titel: Det FIXA nackskyddet RÄDDADE FÖRMODLIGEN LIVET på mig!
    Vi backar till en kylig Novembermorgon 1975. Sockerbetorna och potatisen är upptagna i Skåne.
    Jag är på väg i DSF172 från min Käresta på Kämnärsvägen (Studentbostad) till Trelleborg AB och mitt jobb.
    Vi är strax efter Svedala. Om jag minns rätt fanns där en obevakad järnvägsövergång sen gick vägen upp och ner i vågor.
    Väl uppe på en av höjdpunkterna breder en raksträcka ut framför mig. Långt där framme om jag inte har fel låg tegelbruket.
    Men vad nu! Från en småväg rullar en Mercedes skolminibuss ut på vägen från höger.
    Jag har ca 90 km/tim på mätaren. Eftersom rakan är fri ger jag honom helljus (inkl 100 mm Hella halogen i mörka morgonen) och blinkers.
    Sen accelererar jag. Vet inte vad jag kom upp i kanske 110 km/tim.
    När jag är mitt på bussen ser jag plötsligt hur min fil smalnar.
    Jag inser att bussen håller på att göra en vänstersväng.
    Tittar ut. Telefonstolparna tickar förbi. Det är nyplöjd åker till vänster om mig.
    Jag inser att JAG MÅSTE AV VÄGEN.
    Jag var då 23 år gammal och hade haft mitt körkort i 5 år.
    Sagt och gjort. Det blev ett stort skutt över dikes renen ut i den Skänska Myllan.
    DSF172 gick ner med nosen i leran. Bakändan började volta. Men fullföljde inte.
    I skuffen under playwoodlocket hade jag en HYLSNYCKELSATS, 7kg se bifogad bild.
    Den kom farandes. Fällde baksätet och SLOG I MITT FIXA NACKSKYDD (bilagd bild).
    Det skramlade till nar den föll i golvet.
    SEN BLEV DET DÖDSTYST I DSF172.
    Jag tittade ut över åkern och där kom busschauffören springandes.
    Jag kände glädje att det gått så bra (i bussen fanns ju barn) och nu hade jag klarat mig (tack vare resolut handlande och nackskyddet).
    Så jag vevade ner rutan och stack ut händerna för en handskakning.
    Det blev ingen sådan. Utanför fönstret rådde en annan värld.
    Istället blev det en fråga till busschauffören ”Varför blinkade du inte”.
    SVARET BLEV: ”Så här har jag kört i 30-år utan att det har hänt något”.
    Jag fick hjälp att baxa DSF172 till närmaste mjölkbord så jag kom upp på vägen.
    Ni hör rätt DSFfd172 startade och jag kom till jobbet på TGAB. Fick dock gå hem
    för jag blev till ett gelehallon. Ingen polisanmälan gjordes. Däremot startade
    DSF172 inte igen. Batteriets celler var krossade. Fysikens lagar hade verkat. Bly har mycket hög densitet….

Eventuellt platsar den här historien i Bakrutan?
    Sensmoral: Ha inte tunga hylsnyckelsatser i skuffen. Skjut upp moderna nackskydd. Försök att inte tappa kontrollen även om geografin behöver tas till hjälp om olyckan är framme. Fråga rallyförare. Jag är ingen.
    Det är självklart att en sådan här trotjänare och Familjeveteran måste få chansen att hänga med, ELLER HUR.

Vid pennan
    Adam Zdunek

Bilagor:
    Saab_ahed
    Deltagare

Vi backar till en kylig Novembermorgon 1975. Sockerbetorna och potatisen är upptagna i Skåne….
    … ”Så här har jag kört i 30-år utan att det har hänt något”. …

😆
    Fick mig ett par skratt av ovanstående uttryck.
    Tack för intressant och roande läsning.
    Fortsätt gärna i samma stil 🙂

M.Broberg
    Deltagare

du borde verkligen dela med dig av nån historia till bakrutan!

Du har ett fantastiskt roligt sätt att skriva på som bara drar med. Historier som den här är är alltid underbara men att knycka till på slutet med batteriet sådär är riktigt snyggt skrivet

adamz
    Deltagare

Hej M. Broberg och Saab_ahead!
    Tack för uppskattningen! Jag ska ta rådet om Bakrutan till mig.

Jag har en riktigt dråplig historia på lut till som är indirekt kopplad till DSF172 (-73). Hade en 99 2.0 -72 byggd på på Valmet. Den historien slutar med att SAAB AB i Augusti 1973 löste in föregångaren som var ett riktigt ”måndagsexemplar” och jag fick DSF172 (med lite pengar emellan). Håller på att fråga Bilregistret om uppgifter om föregångaren. Låt mig återkomma. Vi får se om mina plåtisar radarparet ”Ari & Jari” (dom heter så) kommer med blästringsbilder först kanske.
    Mvh
    Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.