Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 164 totalt)
  • Författare

Hallo Adam!

Nu har jag äntligen läst din fantastiska renoveringshistoria. Jag är mycket imponerad över det jobb som du gör med din 99:a. Tycker mycket om hur du löser alt ”pyssel” och dom val du gör, detta blir kvalite rakt igjenom!! Hoppast jag får anledning att se din bil när det blir klar, den kommer att bli än pärla!! Själv har jag en ambition om att bli klar med min ”rosthög” innan våren kommer, hur är det med dig, vilka förhoppningar har du til framdriften i projecktet?

Hälsning

Jörn G

juli 15, 2025 kl. 10:45 #522441

Hej Jörn!

Tack för omdömet det värmer och stärker.

Svårt att sia om hur lång tid det kommer att ta innan jag kan ta DSF 172 till besiktningen. Nu innan vintern slår till (garaget är ouppvärmt) tänker jag hinna med så mycket det går. Varje pryl som skall tillbaka kräver sin omsorg. Jag ska få hjälp med att göra innertaket. Har inte fått hem materialet från SSK än (semester där och vet ej om dom fått in nytt tyg) Sen är det att bygga om masonit och kartongstommarna till dörrsidorna som har kexat ihop.

Värmepaketet är renoverat och ihopbyggt som jag skrivit om. Likaså kofångarna vars stommar behövde renoveras vilket jag skrivit om. De är nu på plats..

Jag har fallit för pojkdrömmen att att få i en insprutarmotor. Den är på plats men jag vet inte i vilket skick och hur många mil den gjort har bara ”ord” på ”att hade den varit i dåligt skick hade jag inte tagit undan den” (ägaren till Götene bildomontering). Det är en B201 B-typ EMS med 5 vxl från en 900 som beskrivet.  Den konverteringen har medfört att jag blivit tvungen till att konvertera befintilig bensintank med ett urtag och brätte för att få dit en K-jetronic pump.

Tankkonvertering: Mina plåtisar fick ”bråttom på slutet” och skruvade bara upp tanken. Den skulle behöva sänkas ca 4cm för att pumpen skulle komma under manluckan som de förtjänstfullt försett skuffgolvet med.  Nu sticker den upp. Detta är ett huvudbry. Sänka 4cm kan vara väl mycket. Då kommer tanken ca 2cm under vinkeln som används till dragfästet och i nivå med bakaxeln. Inget bra med tanke på ”liggande poliser” etc.  Tankhängslen och fästen måste göras om (detta var tillsagt om). Funderar på att bara sänka tillräckligt så att jag kan få ner bränslerören under skuffgolvet och låta standard upphängning vara kvar. Detta skulle leda til att jag får lägga på en tjock  matta på skuffgolvet.

[På 99an -73 är parallellstaget bakom bakaxeln. Att byta till modernare tank är inte ett alternativ utan ombyggnad av chassi.]

Återkomer med ett separat inlägg. (Tacksam för råd och kommentarer här)

Växelförrar- och spakställsbyte: En annan sak jag återkommer om är växelföraren och spakstället som behöver bytas med tanke på den 5 vx lådan. Den har heller inte blivit ditsatt i slutbrådskan. Den gamla blev påkopplad. Det är @@¤£- svårt att komma under bilen utan lyft.

Komplettering el för insprutning: Jag har allt vad jag behöver (inklusive det kompletta K-jetronic systemet). All el blev klippt när motorn lyftes ur på skroten, Tanken är att först få igång all el i standardsystemet. Sedan lägga till pumprelä och brytarlöst tändsystem el.  Återkommer till det.

Överraskningar – brist på delar: Ser risker i att det kan vara svårt att få tag på gummilister (kring dörrar etc) Kromade hjulhuslister kan man tydligen köpa i Holland.

Tidigast säg nästa höst lär jag förhoppningsvis kunna ta DSF 172 till besiktningen.

Bästa Sommarhälsningar

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
        SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

juli 15, 2025 kl. 18:05 #522445

He allla som går i renoveringstankar!

Detta inlägg rapporterar dagens status angående Tankkonvertering. Dvs konvertering av en 99L plåttank sådan som satt fram t o m -73 till att hysa en K-Jetronic (5-bar) elektrisk bränslepump. För att gära inlägget självförkarande behöver sägas att 99L  -73  som min DSF172 har parallellstaget bakom bakaxeln. Ej uppe på som senare modeller har. Tankvolum ca 45 L. De gå alltså inte att få in en modernare tank p g a parallellstagets placering.

Jag lägger upp ett par bilder och kommeterar dessa. Bilderna kommer att tala ett tydligt språk, hoppas jag.

image5-3
          Överblick över bagarum. Till vänster manlucka med uppstickande bränslepump. Till höger lilla manluckan med gamla bränslepåsticket.  Mitten avluftning.

image5-3
          Illustration som visar hur mycket pumpen sticker upp när tanken är skruvad dikt mot golvet. Höjd över skuffgolv är ca 4cm.

Det var tänkt att mina plåtisar skulle sänka tanken så att manluckan kunde läggas på. Så blev det inte och nu är frågan hur går jag vidare? 

Bifogar bilder tagna uderifrån.image0-17

Från vä gavelsida/påfyllningssidan. Bilden visar hur hängslena är fästade på en 99a -73image1-15
          Nästa bild visar vänster gavelsida med anslutning till påfyllningen.

image3-5 Bilden är tagen rakt bakifrån med vänstra hängselfästet i fonden.
          image4-5 Bilden är tagen rakt bakifrån med högra hängselfästet i fonden.

Slutkommenterer och frågeställningar:  Av bilderna framgår att pumpen siicker upp sagda 4 cm ovan bagagerumsgolvet med tanken ditsatt på standardvis. Att sänka tanken de 4 cm som behövs medför 1) den kommer ung i nivå med bakaxeln och minst 2cm under den V-formade stålprofilen som används för infäste av draganordning. 2) Hängselfästena måste göras om. Det vänstra kommer ivägen och måste tas bort. Nya förstärkta vinkelfästen behöver (svetsas eller skruvas) på plats på baljan. 3) själva hängslena behöver förlängas.  4) gummiröret mellan bränslepåfllningen och tanken behöver förlängas. (1 st extra gummirör inköptes).

Den naturliga lösningen med sänkning av tanken får vägas mot andra alternativ.

Ett enkelt sådant (kanske temporärt alternativ är att lägga en distans (tjock dämpmatta el liknande) på ovansidan av bagagerumsgolvet. Ev kan tanken sänkas tillräckligt (0.5cm)  för att dra bränsleröret (plast) på undersidan av golvet.

Andra alternativ: som kan vara möjliga är att försöka fälla in pumpen mer i tanken.  Plåttanken är en plan rektangulär plåtlåda med nästan kvadratiskt tvärsnitt. Nu är ett hål upptaget på ovansidan och en stoss är ditsvetsad passande diameter för orginal gummibälg.Pumpens suglåda ligger på botten av tanken. Skall pumpen fällas in i tanken måste sugdelens rör kortas (ca 4 cm). I skrivande stund vet jag inte om denna förkortning går att åstadkomma. (Vet att senare större plasttankar har en infällning/grop i vilken pumpen monteras)

Tacksam för råd ideer mm.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

juli 15, 2025 kl. 18:24 #522452

Hei!

Jag tror at jag hadde sänkt tanken ca 1 cm. Borde gå genom att förlänga bultarna till fästbandet samt lägga 1×1 cm fyrkantsrör som du klär med krympslang på toppen av tanken. 3 cm fibermatta mellan golvet och mattan vil bara bli positivt och dämpa buller.  Detta självklart beroende på om det går at føra plast besinslangen ut genom glipanmellan golvet och tanken utan att denna klems förr mycket. En sänkning på 4 cm tror jag kan bli förr mycket, fara förr at det vil ta i om du kör på ojämna platser.

Demonterade vänster framvagn på min bil i dag, där var det mera rost änn jag visste om, vi får se va det gör med framdriften på projecktet.

God sommar til dig ochså!!

hälsning

Jörn

juli 15, 2025 kl. 19:08 #522453

Hej Jörn!

Tack för svar och råd. Du är inne på samma linje som jag.

Ge inte upp med rost i framvagnen om du klarar att laga den.

På min DSF 172  var en rad punktinsatser. En del står omskivna i min tråd.

Båda mina genomföringar inkl länkarmsinfästningar gjordes om m hj a ekonomiplåt från bl a SSK.

Hela motorrummet blästrades och batterilådan fick renoveras.

Alvarligt var de medliknande balkarnas  fastsättning i golvet under chaufför och passagerarplatsen.

Rostangreppen syntes först när underredsmassan avlägsnats.

De bakre domkraftsfästena renoverades också.

Förvånande var hö fjäderinfäste i hjulhuset. Där finns i  centrum ett anslagsstopp. Det har en sfärisk ståldel. Den var helt bortrostad.

Vidare gjordes  nederdel av förardörren om helt.

Höger dörr har helt klarat sig. Däremot gjordes en parkerings-smit lagning om på den dörren innan lackeringen.

Främre hjulhuskanter har klarat sig. Bakre är urskurna och byttade.

Bakkanterna på bakre hjulhusen är urskurna svetsade och lagade.

Har säkert glömt någon mera rostlagning.

För övrigt är bakaxel blästrad och lackerad främre upphänging likaså, inkl bromsok.  Det var gasstötdämpare. Nya (dock ej Bilstein) inköpta från USA och ditsatta.

Kofångarstommarna renoverade.  Till främre gick det åt en extra för att få ihop en hel och fin. Om man häller på en löstagen kofångare och det låter som sand är det mycket korrosion. Gummi klädseln låser in kondens.  Bakre kofångaren har dessutom aluminiumstomme med fästdetaljer i stål.  Det säger sig själv om krorrosin.

Som sagt Trevlig Sommar och på Återhörande

ADam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

juli 17, 2025 kl. 00:32 #522478

Hej alla som går i renoveringstankar!

Ska jag vara ordentilg så ska jag. Detta lilla inlägg handlar om kopplingsröret mellan huvudcylindern och slavcylindern på en 99a -73 som fått sig ihinkad en -80a EMS motor. Ett sådant kopplingsrör till 99 69-74 finns att beskåda på SSK för 415 riksdaler. Hade mitt orginal i typ prima skick. Men det sk ”ville sig inte”. Varför jo för att -73an har sitt slavcylinderpåstick lite ”utanför”. Där finns en hävarm etc.  Medan 80a EMS  motor med kedjeprimär har sitt påstick till  slavcylindern precis utanför ”räckhåll” för orginalkopplingsröret. Det var snabbspårsvenska.

Så irriterad gubbe åkte ner till rekommenderbara Hydroscand (Lunda industriområde här i det riksbekanta Spånga). Byte av hydraulslang avsnitt 20 cm till 43 cm tog ingen tid och kostade 415 riksdaler. (Nu sitter där en stålarmerad slang som tål typ 22.5 MPa om jag såg rätt, och passar perfekt.)

Dokumentationen kan vara nyttig för någon med samma kopplingshuvudcylinder som i 99 -73 men med senare utförande på slavcylindern.

Nu hoppas jag såsmåningom kunna få igång kopplingen och inte glömma att ta bort den  4mm stålvajern som fortfarande trycker in solfjädern efter kopplingsbytet som är dokumenterat här tidigare.  Påminn mig om jag skulle glömma -:)

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

juli 18, 2025 kl. 14:28 #522508

Hej alla som går i renoveringstankar!

Detta lilla inlägg är en efterlysning förfrågan rörande listen på det sk brätttet ovanför gälarna vid vindrutetorkarna.

Det är samtidigt en rapport från Adam och hans 1000-bitars pussel.

Det sk brättet har i karosserirenoveringsprocessen blivit blästrat och lackerat. Listen kring brättet har legad slängd i en låda bland alla andra fula gummilister som kommer att behöva bytas (till dörrar mm).

Jag adderar ett par bilder som ganska mycket talar för sig själva och kommenterar.image0-18
                  Denna bild visar brättet med sin uttorkade och krympta list spänd och tejpad.

image1-16
                  Denna bild visar ytterligar fasttejpning/inspänning av listen mot brättet.

Jag tänkte det låta stå så några dagar innan jag spänner vidare. Frågan är om jag kommer att lyckas skapa tillräckligt mycket slack för att få ner listen kring urtagen för vindrutetorkarna??

Listen är väderbiten den är skrovlig och har tappat det mesta av sin elasticitet på dessa 53 år.

Någon kanske har till övers en fräsch list eller vet vad man kan inköpa en sådan.

Tacksam för Er respons.

God Forstättning i semestern

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                    juli 19, 2025 kl. 20:16 #522588

Hej Adam. Inte omöjligt att jag har nya lister på lager. Kollar på måndag och hör av mig då. Hälsningar Göran

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                      juli 20, 2025 kl. 22:51 #522596

Hej Adam. Har tyvärr inte någon jag kan avvara till dig men kollade i klubbshoppen och där finns den på gamla artikelnumret 716841. Det står att den passar 95, 96, 99 och 90. Enligt reservdelskatalogen till 99 har den ett annat artikelnummer. Kan ju vara så att man får kapa bort lite till någon av modellerna. Hälsningar Göran.

juli 20, 2025 kl. 23:54 #522597

Hej Göran!

Tack för din insats. Jag tittade själv på SSKR och hittade något som kunde vara den. Jag skrev upp samma artikelnummer att fråga på  och beställa

om det är den rätta.Där står ngot om ”luftintag” och tileln är ”tätningslist”.  Antingen är dom tillbaks efter semester eller är det en vecka till.

Han inte få hem taktyget innan de gick på semester.

Det går långsamt fram i garaget. Idag var det dags för att lägga i värmepaketet med fläkt. Höll på att hissna. Det gick inte i för motorn (ventilkåpa och kamdrev etc) var ivägen.  Fick dela på paketet vid fläkten och då gick det i.  Det blir problem att få dit de två bultarna som sitter i kranändan. Dels är generatorn ivägen dels är det en liten L-bit gummislang som är ivägen. Sen måste jag be grannen för en behöver vara i bilen och den andre hålla emot på muttern/bulten. Det blir nog till att sätta i underifrån på kransidan (omvänt på fläktsidan).

Tack än en gång för Ditt engagemang. Det uppskattas. Det ska bli roligt den dagen jag kan köra förbi SAAB-handlaren mitt emot ”Nya” Lasarettet där billen inhandlades och träffas med Dig.

Sköt om Dig

Adam

Mvh Adam Zdunek

juli 21, 2025 kl. 22:34 #522605

Hej alls som går i restaureringstankar!

Ny rapport från garaget och mitt 1000-bitarspussel.

Två saker i detta inlägg

1) Byte av motor till en 900 EMS -80 med kedjeprimär och 5-vxl låda medför uppgradering av kopplingens slavcylinder till senaste variant (900OG). Samtidigt behåller jag orginal Huvudkopplingscylinder  (735258-1 SSKR) och orginal kopplingsslang (891951 SSKR).

Det som händer då är att nippeln till slavcylindern på orginalröret inte passar till den uppgraderade slavcylindern. Jag har redan rapporterat att hydraulslangen behöver förlängas (från 20 till 43 cm). Men även nippeln behöver bytas!  (Turligt nog fanns ändröret med passande nippel med motorn). Hydroscand hjälpte mig. Detta är en icke standard situation men jag bedömmer den kunna vara nyttig även för andra framgent.

2) Denna del handlar om montering av renoverat fläkt-värmepaket modell -73. (Det stora plåtshabraket). Har redan blänkt om att hela paketet kan inte monteras med motor i bil. Däremot går det att få i värmepaketdelen för sig.  Jag blev mäkta förvånad när jag upptäckte att det inte fanns möjlighet över huvud taget till mothåll för den innersta bulten vid krandelen. Den sitter nämligen i ett slutet plåtutrymme. Även den främre infästningen sitter mycket illa till under en L-formad slang koppling (syns på bilden nedan).

Mitt fläkt-värmepaket är renoverat och har 4 st typ M6 hål och plåtkanten under är förstärkt kring dessa fästpunkter. Kommer inte ihåg hur paketet var fästat.

Ingenjören sluter sig dock till att det enda sättet paketet kunde vara ditskruvat var med mycket grova plåtskruvar underifrån. 

Så är inte mitt paket ditskruvat nu. På bilden ser ni ett plattjärn tillverkat och försett med två hål gängade med M6. Plattjärnet (i aluminium) har en skåra i mitten enär plåtshabraket är ihopsatt av två delar.  Det är denna fastsättning  jag vill förmedlar till Er.

Självklart är att man hade kunnat fästa 4 muttrar med silverlod över hålen när det renoverades. (Ett polskt ordspråk säger ”Polacken är klok efter skadan”. Nu gjorde ju inte skeppet Vasa så stor skada så polackerna förblev väl okloka… )

Nu var paketet lackat och iordningställt.

Paketet fästes med 2 inåtgående M6 insexbultar i fläktändan och 2st utåtgående M6 insex bultar i kranändan som skruvas i det gjorda bläcket.IMG_1202

Ni trodde Adam var färdig nu, PUST i värmen, äntligen.  Nej där tar inte detta inlägg slut.

Efter att ha kämpat att få paketet fastbultat upptäcker ingenjörn att fläktdelen inte går att få dit med värmepaketet fastskruvat. -:) -:(   Kanske det hade gått med en del våld. Det är i princip två rektangulära kanaler som ska passas in i varandra. De går om lott. Åtgärd skruva loss värmepaketet med ekvilibristiska  övningar i kupen. Vinkla ut värmepaketet. Sätt ihop. Fortsätt de ekvilibristiska övningarna på rygg i i den rensade kupen.

Om det ska hålla på så här så kommer det fler rapporter från garaget.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

Attachments:
                            juli 22, 2025 kl. 23:01 #522624

Hej alla som går i restaureringstankar!

Detta inlägg handlar om den svårfunna kylarslangen mellan insprutrarkollektorn-vattenpumpen-värmepaketet. Eftersom jag uppgraderar från förgasarmotor till insprutarmotor saknar jag sagda kylarslang i mitt 1000-bitarspussel. Bilderna nedan visar vilken, om ni inte kommit på det än.

Inlägget är special men det är lika mycket dokumentation vad ingenjören företagit sig i garaget läggandes 1000-bitars pusslet som hobby, i avsaknad av sagda reservdel (har efterfrågat  slangen på Forumet men nada – ”svårfunnen”).

Gjorde en ansats med motorn off-side så att säga (rapporterat sommaren -24 i denna tråd). Den klarade inte examen när motorn kom på plats.Det visade sig trångt värre nedanför nedersta fästet till generatorn och inblandat med bromsröret till högersidan och det andra avsticket till värmepaketet. Så detta inlägg visar vad ingenjören åstadkommit i sitt omtag.

Nyckelordet är T-koppling i plast, vilket tillåter smärtare gummislang.  Nedanstående biler visar resultatet:

IMG_1203

Bilden visar dragningen från värmepaketet till vattenpumpen. Den blå delen är T-kopplingen.  Där sticker anslutningen ner-och-upp till anslutningen på insprutarkollektorns vänstra skänkel.

IMG_1204

Bilden visar slutresultat med båda anslutningarna till värmepaketet fästade. Notera att ”den undre” är den  som ansluter till vattenpumpens smala rör och till insprutarkollektorn.

Till dem som behöver kopiera min lösning så inköptes T-kopplingen på BBS här i Spånga och jag hade diverse kylarslangar från 900 OG att tillgå.

Dessutom: det finns en reduktion från ca 1″ till ca 1/2″ dold under inprutarkollektorn (en Z-formad 1″ del och en L-formad 1/2″ del). Den bygger på att ett 12 mm styvt kopparrör stoppas in i den inre tunna slangen och denna (20mm) slang skjuts in i den grövre varpå förbandet dras åt med en (rostfri) slangklämma.

Slutligen är Grumme såpa ett utmärkt val när det gäller att få på gummislangar -:).

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

juli 29, 2025 kl. 16:37 #522711

Detta inlägg är en rapport från 1000-bitarspusslet som syftar till att återmontera allt tillbaka i den plåtrena karossen.

Det vill påpeka att det är långt ifrån bara att återmontera komponenter och delar. Varje del kan behöva sin omsorg innan den blir satt på sin plats igen.

Det första jag upptäckte är att väsentligen alla skruvar och bultar behöver bytas.  Orginalen är i allmänhet rostiga. Jag har valt att ersätta med rostfri skruv och bult, där jag hittar en ersättning.

Men nu till min huvudpunkt. 1000-bitars pusslet är mest att likna vid en hobby-verksamhet. Framförallt är det tidskrävande. Det skrivs för närvarande om ”Professionella renoverare” här på Forumet. Jag skulle vilja säga att mycket av det jag återställer till monterbart skick kan/bör näppeligen läggas ut på etreprenad. Jag ska strax ge exempel. Men först ett konstaterande. Idag Juli 2025 är det väsentligen helt tomt på delar till SAAB 99 169-1974 på Bildelsbasen (skroten). DVs har man en del som är skruttig eller trasig så kan det vara kört att få tag på en ersättning via ”skroten”. Något som funkade bara för ett år sen.

Följade bild illustrerar pågående verksamhet.

image0-19

En del komponenter upptäckte jag att de behövde blästras och lackas och lämnade med dem till mina plåtisar. En hel del kom inte med eller är ej lämpliga/går ej att blästra. Låt mig kommentera bilden.

1) Kylarens termokontakt var rostig värre och går ej att skruva ur det tunna mässingröret.  Skruvarna till fläkten var rostiga och fläkten behövde rengöras. Så stålborstning med borrmaskin sen med Dremel. Sen lackering för hand.

2) Strålkastarnas ramar är galvaniserade. Deras tungor var rostangripna. De oxiderade ramarna innehåller plastbultar för ljusinställningen. Dessa går ej att ta loss. Risk för att de spricker av ålderdom (53år). Så lätt stålborstning, huvudsakligen med Dremel, tvättning och målning med specialprimer för galvat  (Hammerite Special primer….). Ramarnas tungor är skodda med gummihättor som är ditsatta med häftpistol(!). Märlorna är rostiga värre. Hättorna är delvis spruckna. Här har vi ett exempel på att hättorna får man inte tag på själva (vad jag vet).  Det finns en ram registrerad i Bildelsbasen. Observera(!)  att det är flera moment som ingår. Ramarna ska både målas med primer och med ytlack. Dessutom målar jag för hand en sida i taget och låter torka. Ytlacken ska läggas på i två lager.

3)  Oljepåfyllningsröret till växellådan. Fästet (till avgaskollektorn) var rostigt värre. Stålborstning och behandlinnnng med ”rostätare”. Ett exempel  på en liten del av en större del som behöver åtgärd och det är flera moment som ingår.

4) Vindrutespolarens motor och upphängning på plasttanken. Plasttankens upphängning på hjulhusväggen blastrades och målades hos plåtisarna. Pumpmotorns upphängning var gravrostig(!). Det tog mig säg 4 tim att med stålborstning och slipning komma dithän att vinkeln som syns på bilden kunde behandlas med ”rostätaren”.

image0a

image0b

Nu väntar målning med grundfärg av typ ”roststopp” och ytlackering.

Någon vindrutespolarpump med fäste finns inte på Bildelsbasen till SAAB 99 1969-1974!

Själva pumpen behöver också tillsyn. Bottenplattan var rostig. En av skruvarna fattades. Skruvarnas dimension M2,5 x 20 mm. Mycket svår att få tag på.

(Bauhaus har listat att dom har men väl ditåkt finns inga. Tidsfördriv).  Jag ersatte med  M3 x 20 mm. Gick dit efter att ha justerat till hålen med 3 mm borr.

5) Strålkastartorkarmotorn (fungerar). Men dess röraxel och fästplatta samt torkararmen var rostiga. Gummipackningen på axeln behövde bytas. En ny tillverkades av en strimla bränsleslang. Rengöring och målning av motorns kupol.

Så här håller det på. Jag hoppas att ha gjort min point. Sådant här pyssel går näppeligen att lämna bort.

Det är nog inte meningen heller om man är intresserad av själva restaureringsarbetet som man kan göra själv.

Det är bra att Forumet finns och man kan vända sig till vänliga medlemmar, som i vissa fall har reservdelar som de säljer. Bra att SSKR finns men inget jag nämner här kan köpas därifrån.

Att det är svårt med reservdelar till tidigare modeller innan säg 1965 är jag medveten om men att det nu även har blivit svårt med delar till SAAB 99 1969 – 1984       skrämmer.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

juli 29, 2025 kl. 23:16 #522718

En liten tilläggsinfo rörande ”Tätningslisten för luftintaget” (brättet över gälarna under vindrutetorkarna) som jag rapporterade för något inlägg sedan.

Den list som finns under sagda titel hos SSKR både för 99/90 och 95/96 med artikelnummer 716841 (som gäller 95/96) och borde vara 8601247 för 99 är 98 cm lång enligt SSKR uppgift. Den räcker alltså både till 95/96 och till 99/90.  (Tack för din vägledande information Göran Karlsson).

Små saker (tätningslister) som glädjer.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 3, 2025 kl. 01:04 #522800

Det här inlägget är dokumentation med sensmoral ”släng inte gamla rostiga bultar innan Ni försöker ersätta dom med rostfri metrisk bult”.

Idag den 2 augusti 2025 var det äldsta dotterns barns 6 årsdag. Alltså kort stund i garaget med 1000-bitars pusslet.  Målsättning att få den iordningställda kylaren med ditmonterad strålkastartorkarmotor på plats.  Start kl 11:00 slut 13:30. Resultat (bara!) 3 bult på plats men kylaren fick lyftas i 3 gånger ggr. (Tyvärr sitter huven på plats och själv kan jag inte lyfta bort den)

Kan det bli struligare?  Som jag skrivit tidigare ersätter jag standardmässigt rostiga bultar med nya rostfria metriska.

Första försöket. Ingen ny (M8)  bult går att skruva i. Ut med kylaren. Konstaterar att nedre muttern på höger sida ramlat in i kupolen. PUH!  Det finns två hål i kupolen. In i köket och hämta en grillspettpinne som precis passar i hålen och trycker upp muttern i sitt fyrkanthål.  Tanke: Det här är inte min dag i dag. (Har Ni sådana dagar också?).

I med kylaren.

Andra försöket: Fortfarande ingen bult (M8 20 mm)  som går i. Ut med kylaren. Vad är det som är tokigt?

Turligt nog hade gubben inte slängt de gamla skruvarna och bultarna i 1000-bitarspusslet i plastpåsen uppmärkt ”DSF172 grill”. Så när jag plockar fram en av de tre bultarna som jag ratat och tittar närmare på den så står där UNC. Första tanken – må Hin-onde ta SAAB.

Nu en gammal historia:  Rapport från det Brittiska underhuset rörande framskridandet av övergången från tum till det metriska systemet. Rapporten lyd

Det går framåt inch by inch”.  (Hemskt gammal historia)

OK! Fram med borrmaskinen med sin stålboste. Borsta rent UNC bultarna, på med SKF smörjfett (har en blå-gul SKF burk som är lika gammal som DSF 172) och i med bultarna.

På kvällen efter barnkalaset kom även de rostfria slangklämmorna på in och ut slangarna samt elen till fläkt och strålkastarspolarmotorn kom på (sladdhärvan hade jag monterat under U-balken innan).  OK gubben är 73+ och har inte mekat på ett tag. Dock, ingen gänga förstörd och  Hin-onde tog inte kylaren.  Grillspettspinnen kunde plockas bort. Slutet gott allting gott.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 164 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.