Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
- Detta ämne har 163 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-13 22:29 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Hej alla som går i restaureringstankar!
Var har 99/900OG tagit mest stryk? Jo bl a dörrarnas nederkanter och dörrsidornas klädsel, eller hur?!
Orsak, bil ståendes under molnet, dåliga skraplister (SSKR lystring ta hem skraplister) i kombination med ett idogt Tectylande men igensatta evakueringshål. (Sen har vi fågelbona… men det är en avhandlad historia tidigare i min tråd)
Detta är min erfarenhet i ett nötskal.
Detta inlägg handlar om ett stycke äkta hantverk och tips jag bjuder på. Nämligen på ersättning av kexiga masonit dörrklädselstommar med hållbar Al-plåt. Det är inte jag som tillverkat det Det är min polske vän och hantverkare Stanislaw, tillika motorcykelbyggare, som åstadkommit vad Ni ser på följande två bilder. Är det inte beundransvärt säg?!
Observera! Det är nästan ingen profilering av plåten som behövs. Det handlar om plana ytor och en bockning av plåten inåt för att åstadkomma fickan. L-profilen i överkant i stålplåt är återvunnen från befintlig stomme.
Fakta: En dörr-sida till en 2-dörrars 99/3-dörrars 900OG kräver 101 x 63 cm AL-plåt plus lite remsor. Ett ark plåt är 125×250 cm, kostar storleksordningen 1000kr i Spånga Lunda Industriområde. (2 dörrar på ett halvt ark typ).
Underlaget är något sånär intakta masonit 99-stommar (inte mina från DSF172) som är kopierade.
Sammanfogningsmetoden är som Ni ser popp-nit.
Summa kardemumma: Metoden kan troligen användas på diverse SAAB äldre modeller med kexiga dörrklädselstommar av masonit.
Tacksam för applåder till Stanislaw som är en guld-hand.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAttachments:
augusti 29, 2025 kl. 07:59 #523324Hej. Ser snyggt ut. Stanislaw ser ut stt kunna sin sak. Nu kommer väl bilen att förvaras torrt framöver, annars är en fundering om det är risk för galvaniska strömningar om aluminium kommer i kontakt med stål? Mvh Bengt
Hej Bengt!
Tack för påpekandet. Ja även om Al är ett dött material och okänsligt för fukt vilket masoniten bevisligen inte är så är Al-stål kombinationenen korrosionskänslig med fukt. Det syntes tydligt i den bakre kofångaren när gummihöljet kom av. Rena katastrofen och där var det inte mycket att göra åt saken utom att blästra och ytbehandla väl.
Ja bilen kommer att stå i kallgarage och vi limmar gummidukremsor där risk för direkt stålplåt – Al-plåt föreligger.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Detta inlägg tar upp
1) hur återskapandet av dörrklädseln blev – nu är den färdigställd (av Stanislaw, se beskrivning av tillverkning av Al-stommar i föregående inlägg)
Bilden visar resultatet.
Kommentarer
Inledningsvis bör sägas att de gamla masonitstommarna var helt förstörda i nederkant (av fukt). Fickans galon var sönderriven av fickans fjäder.
Därav konstruktion av nya stommar i Al som inte är fuktkänsligt, kan lätt profileras och byggas mm, se diskussion i inlägget ovan.
Begagnade bruna dörrklädslar köptes på självplock på Malsta Bildemontering från en -72a. Masonitstommarna var i skick att de kunde kopieras.
Som ni ser blir min DSF172 unik med två-färgs dörrklädsel. Vad sägs? Helt och pråpert ialla fall, eller hur?
Galonet är limmat på Al-plåten med Patel Kontaktlim. Det blir alltså svårare att få bort klädseln om behov skulle uppstå jmf orginal häftklammer.
Vänsterdörrens nederkant är plåtlagad helt och hållet. Plastinsatserna till dörrklädselklipsen återvanns inte. Går sådana att köpa? eller hur gör man annars som i mitt fall?
2) test av täthet tank, funktion av bränslepump och täthet K-jet komponenter.
Glädjande resultat på alla punkter efter lite omtag och komplettering.
Kommentarer
Omtag berörde banjo-kopplingen tillopp bränslefilter. Plaströren värms på. Den kopplingen gjordes på plats i motorrummet (trångt) och fick göras om.
Ett spridarutlopp på K-jet bränslefördelaren saknade kopparbricka (med o-ring) mot godset. Den svettades. Efter ditsättning av en bricka är det tätt.
Båda anslutningarna på styrtrycksventilen(den som sitter på topplocket) läckte. Saknade kopparbrickorna mot godset. Efter ditsättning av kopparbrickor är det tätt.
Slutsats: Kopparbrickorna i kopplingarna är oumbärliga. Påvärming av plastslangar på banjo-kopplingar är en kitslig historia. Det handlar om att värma till lämplig temperatur. Här användes gasolbrännare. Svårt att ge exakta råd. Övning på test slang ger färdighet.
Bränslepumpen tystnar inte om det är läckage i systemet. När det är tätt i systemet tystnar pumpen när den byggt upp trycket (kablar direkt till batteri. Testet avbryts när trycket byggts upp.).
3) test av orginalelsystemets funktion inkl startmotorn på EMS-motorn.
Orginalelsystemet sattes ihop inför testet. Vissa underordnade komponenter är inte inkopplade än.
Glädjande resultat i stort. Främst att startmotorn på EMS-motorn kastar in Bendix-drevet smidigt och drar runt motorn utan anmärkning. Vissa komponenter i el-systemet fungerar, andra inte.
(Oroande är att blinkers och hellyse inte fungerar. De är reläavhängiga av gamla typer av relän som kan vara svåra att få tag på?)
Kommentarer
Med fungerande startmotor kan jag göra en preliminär kompressionstest på kall motor efter påfyllnad av olja. Från att inte veta något om motorns kondition kan jag se om kompressionen är jämn i cylindrarna.
Elcentralen var något vårdslöst hanterad vid karossrenoveringen. Packades inte in i en typ plastkasse. Nu får jag ”betala” för den missen.
Bilelarbeten är inte min starka sida. Strategin framåt är att felsöka och få igång alla huvudkomponenter i orginalelsystemet. Först därefter ger jag mig på att komplettera med (lägga till) den elektriska bränslepumpens inkoppling via relä samt komplettering med (lagga till) det brytarlösa tändsystemet.
Alltså, det återstår en del arbeten innan startförsök med motorn kan göras. Men så långt ser det bra ut.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
september 3, 2025 kl. 23:50 #523412Hej Adam!
Har nu läst igenom din renoveringstråd. Imponerad av hur noggrant du jobbar med alla detaljer och av din målsättning att återskapa bilen hela vägen från grunden.
Jag vet vilket arbete det är att renovera en bil från grunden. Jag höll på i många år med en Citroën 2CV, plockade i stort sett ner precis allt i delar och satte ihop igen. Svetsade rost, målade primer, bytte ram och en massa annt. Men, jag kom aldrig i mål. En stor flytt från Västerbotten till Skåne medförde så mycket nya krav på livet, det nya huset, nya vänner och allt annat så energin och lusten försvann. Den stod här i garaget i flera år utan att det blev mer än lite sporadiskt arbete och det gnagde på sinnet att känna att jag förlorat glädjen i arbetet.
Till slut kom jag till den punkten där jag insåg att om allt arbete jag hade lagt ner inte skulle gå till spillo så måste nån annan få ta över. Jag hittade sen, via kontakter, en annan glad blivande pensionär som köpte ekipaget för ett pris som gjorde att jag inte gick back på alla reservdelar jag skaffat. En sorg men också en stor lättnad när den hämtades och åkte iväg uppåt landet.
Men nog om det, ursäkta den här lilla utvikningen från det egentliga ämnet. Jag hoppas och tror att du kommer att föra ditt fantastiska projekt ända in i mål. Själv har jag ju skaffat mig ett lite lugnare projekt, SAAB 900 GL 84, som jag nyss startat en projekttråd om här i forumet. Ett projekt som ju bara innefattar att laga de uppenbara felen på en i övrigt väldigt bra bil. Men det känns ju då som en riktig inspiration att ta del av ditt jätteprojekt. Tänker som så att orkar du med detta stor arbete så skall väl jag klara av mina små tröskelbalkar.
Ser mycket fram emot att följa ditt projekt, hoppas din hälsa och alla omständigheter inte lägger några hinder ivägen. Som jag skrev i min tråd vad jag och min kusin myntat: ”Eliten av Sveriges ungdom kör SAAB!”. Må vi sen som du och jag vara mogna ungdomar.
Tack för att du så generöst delar med dig av bekymmer och framgångar i den här fantastiskt intressanta tråden!
Torsten
Hej Torsten!
Tack för de generösa varma orden! Sådana här tillrop hjälper en att hålla ut och slutföra sitt åtagande.
DSF172 är en speciell familjemedlem. Kanske det mest speciella med bilen är att den inköptes av min mor för skadestånd från Tyskland för hennes vistelse i koncentrationslägren (Auschwitz-Birkenau och Ravensbruck till följd av att hon var partisan). DSF172 skulle vara det efterlängtade färdmedlet till Polen. Så blev det och den var min familjs tillförligliga färdmedel. Så jag har tyckt den är värd att gå till eftervärlden.
Samtidigt förverkligar jag en ”pojkdröm” uppgraderandes 99an ”L” till typ ”EMS” t o m 5-växlat. Alexander på Götene Bildemontering sålde EMS-motorn till mig som han ”tappat bort ” i registret utan uppgift om miltal mm med uttalandet att den ”gick bra när den monterades ur bilen” samt att han inte hade lagt undan den om inte den var ”värd det”.
Det är mycket historia med veteraner.
Nästa inlägg i min tråd kommer att handla om restaurering av innertaket. Ett frekvent ingrepp som SAAB ägare mfl tvingas till.
I kväll har vi (med hjälp av min polske vän och guld-hand Stanislaw) efter att ha lagat skador på innertaket klistrat tyget. Återstår kanterna imorgon bitti. Vi har gått lite efter eget huvud jmf instruktionen som ligger ute från SSKR och som skickas med tyget när man köper det från dom. Tyvärr är det den egna efarenheten till syvene och sist som räknas och den får man när man utfört jobbet.. 3M limmet är snabbfästande (1/2-1 min) sen måste tyget på. Det får inte vara för lite lim och inte för mycket… …STRESS… …Återkommer.
Tillvägagångsättet kommer med bilder och text.
Bästa Hälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
september 4, 2025 kl. 00:48 #523414Hej igen!
Jo, med den historien bakom så förstår jag verkligen att bilen är något mer än bara en gammal bil. Det är mycket minnen förankrat i saker som har en så speciell bakgrund.
Ser fram emot att läsa mer om innertaket. Något som jag troligen behöver ta ifatt med i min 900 så småningom. I bakre delen är den hjälpligt uppfäst med lim? och nån slags häftklammer. Sitter där än så länge. Vi får se framöver.
Hälsningar,
Torsten
Detta inlägg sammanfattar tillvägagångssätt, erfarenheter och resultat vid limning av innertaket.
Del 1
0) Rejält förarbete. Bort med allt gammalt lim… … lagning av skador.

Underlag förberett för lagning
Exempel på skador som behöver lagasExempel på lagade skador
Underlag förberett för limning.
1) Pensling av hela innertaket med polyesterharts för att få ett mindre poröst/sugande underlag. Rena materialödslandet att limma på poröst virgint underlag.
2) Lim endast på underlag. Risk för genomvätning av färskt lim annars. Väldigt kitsligt när ytorna ska läggas ihop. Risk för kladd veck lim på oönskade ytor om bägge ytorna sprutas.
3) Vi valde att limma hela den centrala delen av innertaket i ett stycke. Det var dem ”enkla delen” Skumgummiroller för att få ut materialet jämnt. Hjälpram gjord av träribbor för att ha materialet jämnt upphängt och kunna sänka det mot den spayade centralytan. Skumgummiroller föra att få ut tyget jämnt. Centralytan kunde sprayas jämnt (vågrätt, lodrät positionering behövdes ej (Bengt Karlsson)). OBS 2 personer vid varje moment.
Ribbställning för att hålla uppe tyget jämnt vid limning av centralpartiet.
4) Väntan efter limning av centraldelen.
5) Sedan kanterna upp till sarg. Långsidor för sig och kortsidor för sig, Själva sargerna för sig. Kortsidorna sist. Skumgummiroller till att få ut tyget jämnt. Väntan mellan varje etapp.

Färdigt på ovansidan ända ut till kanterna.6) Nästa dag limning av sargerna på undersidan. Men först efter att ha penslat sargerna med polyesterharts, efter väntan halv dag.
Forts i nästa inlägg
Mvh Adam Zdunek
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Del 2 limning av innertak
Limåtgång: I princip 2 st hela 3M 8090 sprayflaskor (trots pensling av underlag med polyesterharts) Inget limgenomtrång, inget släpp. Som sagt ensidig sprayning (underlag).
Kommentarer:
Underlaget taget från en 99a -73. Närmast att beskriva som sammanpressad Gullfiber. Ojämn porösitet. Ljust gul porös. Orange hårdare. Som tidigare påpekats så satt också det gamla limskiktet olika bra. Allt från svårskrapat med morakniv till cm-stora blåsor som inte hade fäst mot underlaget. Allt togs bort.
Limmet torkar extremt snabbt (30 sek till 1 min för att få ut tyget) när det är säg 25 C och märkbart långsammare när det är säg 15 C. Poröst (virgint renskrapat) underlag suger upp lim omedelbart. Blir odugligt för limning. Småytorna sprayades och limmet fördelades jämnt med hjälp av pensel. Penseln förvarades i plastpåse så den kunde återanvändas efter hand. Tvätt med aceton mellan dagarna. Uppklippning av tyget behövdes bara vid limning av sarg på undersidan och endast på front. Häftklammer behövdes bara där underlaget inte var penslat med polyesterharts. Plastpåsar med typ socker användes som tyngder för att förhindra släpp och säkerställa vidhäftning i frontens krökta hörnor. Skumgummiroller utmärkt för att fördela ut tyget över större ytor innan limmet fäster.
C-stolparna gjordes först. Känsla för limmets egenskaper och uttestning av skumgummiroller för tygutjämning.
Tidsåtgång: Underlagsförberedelser/limborttagning 2 man 3 timmar var. Lagning av skador. 1 man 12 timmar (noggrannt arbete). En större spricka och skador vid backspegel och innerbelysning. C-stolparna av på smalaste sektionen. Lagning med glasfiberväv. Lagning av innertaket med glasfiberduk. Härdning över natt. Liming av innertak ovansida 1-1 1/2 tim (Centraldel, kanter, sargar. Väntan mellan varje etapp) Limning av undersida 1 tim (4 st sargar). Tidsåtgång för pensling och härdning av sargar ej inräknade.
Resultat:
Ena C-stoplens baksida. Lagning glasfiberduk och polyesterharts där den var sprucken syns. Fläcken som syns är orsakad av ”limsmutsiga fingrar”.
Den gick att ta bort med ”fläckbensin”.
Andra C-stopens synliga sida
Summa kardemumma: Hade inte underlaget penslats med polyesterharts som lät härda hade absolut inte 2 st 3M Sprayflaskor räckt. ”Divide and conquer” är en fungerande metod även vid limning av innertaktyg.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Detta inlägg handlar om utbyte av 4-vxl spakställ mot 5-vxl spakställ (99a -73). (Byter från B-typ förgasarmotor av 1-gen till B-typ insprutarmotor med högre kompression och 5-vxl låda)
Det är Del 1. Att få det på plats i kupen. Det kan behövas ytterliggare dokumentation när det kommer till injustering.
Bilagda bilder antyder att det inte bara är att byta spakställ. Det behöver göras modifikation i infästning och i det 5-vxl spakstället. Detta finns inte dokumenterat på något annat ställe enligt min vetskap. Unik information här nedan alltså.
Bilderna visar att infästningen i karossen av det 5-vxl spakstället behöver modifieras.
Jämfört med orginal 4-vxl spakställ är det för trångt mellan fästpunkterna/konsolerna. Detta beror bl a på att ”plastasken” under det 5-vxl växelspakstället är längre än motsv plastask på det 4-vxl spakstället.
Minimum åtgärd för att få plats med det 5-vxl spakstället är bl a att skära ut hörnorna i de främre konsolerna enligt bilderna.
Det som förvånar är att den bakre konsolens avlånga hål inte ligger i linje med det 5-vxl spakstället. Ett hål för en M6 fastsättning har tagits upp i den bakre konsolen parallellt med det avlånga hålet. Dvs fastsättningen av spakstället är nu fix. Justering förutses på knuten mellan växellådan och karossen. Den hypotesen får eventuellt revideras. Hur har andra gjort?
Det 4-vxl spakstället har en lejdare (styrning) i skumgummi. Denna satt nära spakstället. Där kan den inte sitta nu. De gamla hålen är pluggade med plåtskruv och styrningen är flyttad längre fram. Plasthylsan som ska ligga i styrningen behöver tas av det 4-vxl spakstället (delbart) delas och flyttas till stången på det 5-vxl spakstället. Den får ”tejpas” ihop.

Det 5-vxl spakstället. Det har en ej delbar stång. Tändningslåset från det 4-vxl spakstället är flyttat till det 5-vxl spakstället. Det 5-vxl spakstället har en pol mer.Det 5-vxl spakstället har ”skyddsplåten” som visas på bild skruvad på undersidan. Det 4-vxl spakstället har inte en sådan. Den är inte nödvändig för spakställets funktion. Den tar dessutom plats. Vill man prompt ha den så måste dess hörnor kapas bort.
Summa kardemumma: Detta inlägg är nyttigt för dem som byter från 4-vxl låda till 5-vxl låda på sk ”tidiga” 99-or, troligen inkl årsmodeller upp till de sista årgångarna (med H-motor) där 5-vxl låda var tillval (gissningsvis)
Det kan tyckas vara ett snävt ämne men svårigheterna vid monteringen av det 5-vxl spakstället i kupen kom som en fullständig överraskning (för mig). Bristen på info motiverar ovanstående dokumentation.
Spakstället är inpassat i kupen. Frågan är om justeringsmån ges på knuten. Den är av ”den senare modellen”. Dvs konpinne bara på växellådssidan klämkoppling på karossidan. Återkommer ang justering av växlarna. Tacksam för tips!
(Backläget är mycket underligt. Den utgående stången vill skeva dvs inte bara röra sig i axiell led.)
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Detta korta lilla inlägg handlar om resultatet av ett för mig mycket viktigt första kompressionsprov av min B201 B-typ (900) EMS motor.
Provet utfördes på kall motor med rengöringsolja (Biltema, mycket lägre viskositet okulärt bedömt).
Resultat: Cylinder Värde
1 11.1
2 10.8
3 11.9
4 11,1
Det utfördes 4 ggr. Angivna värden är sista uppsättningen då värdena stabiliserat sig. (Bedömmer att noggrannheten inte är större än +- 0.15)
Startmotorn fick veva runt ordentiligt.
Motorn köptes i befintligt skick av Alexander på Götene Bildemontering. Den hade blivit bortglömd i en container och inte kommit med i
den nya elektroniska lagerföringen. Alexander sa ”Det enda jag kommer ihåg att motorn gick bra innan den monterades ur bilen och att jag då insåg att den var värdefull”.
Nu har hoppet ökat att jag inte behöver lyfta den ur bilen för renovering. Puh!
Förväntar mig att värdena kommer att öka och ligga inom spannet 12-12.5 med ordinarie motorolja och efter varmkörning.
Har ingen känsla varför cyl 3 ligger högre. Resterande utomordetligt jämnt. Gissar att motorn gått på mineralolja enär det finns mycket avlagringar under ventilkåpan.
Kommentarer mottages tacksamt.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej alla som går i restaureringstankar!
Detta inlägg dokumenterar låscylinderläget i DSF 172 i skrivande stund och de typiska problem som bilens historia, SAABs byte av låscylindrar och nu det senaste bytet från 4-växlat till 5-växlat medför.
DSF172 har i dagsläget 3 st nycklar: En till tändningslåset pga byte av orginal 4-växlat spakställ till 5-växlat dito. En till vänster dörr pga byte under sent 70-tal från orginal låscylinder till SAABs ”ersättningslåscylinder”. Dessa båda nycklar är tvåsidigt hackiga.
Slutligen en till höger dörr, bagagelucka och handskfack (ensidigt hackig nyckel)
De två första bilderna nedan reder ut varför det inte går att flytta orginal låscylinder från 4-växlat spakställ i en M73 SAAB 99L till ett spakställ från en 5-växlad senare 99a.
Nämligen att låscylindern och det 4-växlade spakstället har en ocentriskt placerat bottenvred medan det 5-växlade spakstället har ett centriskt placerat bottenvred.
Den sista bilden visar skillnaden mellan orginal låscylinder med ocentriskt nyckel instick och SAABs ersättningsutförande med centrisk nyckelinstick.
Så här ser det ut. Inte mycket att göra åt saken om jag inte får respons på min efterlysninga av en enhetlig uppsättning av låscylindrar.
[Möjligen skulle tändlåscylinderns stift kunna bytas/slipas så att vänster dörrnyckel skulle passa även där (ref. Peter Engquist SAABklubbens Forum)]
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej alla som går i restaureringstankar!
Detta lilla inlägg handlar om nödvändigheten att modifiera motorrumsgolvets urtag för 2-fläns avgasrör pga byte till senare B201 B-typ motor med 2-fläns grenrör (M76 och senare). I mitt fall en M80.
Min tidiga 99a M73 hade ett en-fläns grenrör. Det är inte lika brett som ett 2-fläns grenrör. Urtaget i motorrumsgolvet är anpassat efter detta grenrörsutförande.
Den nödvändiga modifieringen består i att öka på motorrumsgolvets hål i framkant med 3-4 cm så att 2-flänsförbandet går igenom hålet och så att flänsförbandet kan sättas på grenröret och att utrymme ges så att det främre röret inte ligger an.
I mitt fall har jag 2-tums avgasrör monterat. Det är dock flänsförbandets storlek som påför behovet att modifiera motorrumsgolvet.
De enda karosseriändringarna som utförts hittills på DSF 172 är: 1) manlucka för elektrisk bensinpump i bagagerumsgolvet. En bit av ett SAAB 900i golv har använts till den ändringen. 2) ett halvcirkulärt urtag i framkant på moturrumsgolvets genomgång för avgasrören har gjorts.
Det senare kom som en överraskning.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.